Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polskie śniadanie na Euro 2012. Tak będzie wyglądać

0
Podziel się:

Twarogi, sery, wędliny, jajka, miód, dżemy i pieczywo to produkty, które wchodzą w skład zestawów śniadaniowych serwowanych na Euro 2012.

Polskie śniadanie na Euro 2012. Tak będzie wyglądać
(Ahmed Rabea/CC/Flickr)

Twarogi, sery, wędliny, jajka, miód, dżemy i pieczywo to produkty, które wchodzą w skład zestawów śniadaniowych, które będą serwowane turystom podczas mistrzostw w piłce nożnej Euro 2012. Menu polskiego śniadania zostało wybrane w drodze konkursu.

Minister rolnictwa Marek Sawicki poinformował podczas dzisiejszej konferencji prasowej, że polskie śniadanie zostało stworzone specjalnie z myślą o zagranicznych kibicach, którzy przybędą do naszego kraju na Euro 2012.

_ - Turyści, którzy będą poznawali polską gościnność i serdeczność, byliby nie w pełni usatysfakcjonowani, gdyby nie posmakowali najlepszych produktów żywnościowych, jakie wytwarzają polscy rolnicy, jakie przygotowuje i podaje do sprzedaży przetwórstwo rolno-spożywcze _ - mówił Sawicki.

Jak przypomniała obecna na konferencji minister sportu Joanna Mucha, w piątek została zainaugurowana akcja promocyjna _ 2012 wszyscy jesteśmy gospodarzami _, która ma stworzyć dobrą atmosferę dla tysięcy kibiców. _ Chcemy, by pozostał im w pamięci obraz Polski jako kraju gościnnego i otwartego, ale również takiego, który ma wspaniałą żywność _ - powiedziała Mucha. Dodała, że w ramach tego projektu jednym z najważniejszych elementów jest zaproponowanie tradycyjnego polskiego pożywienia.

Idea przygotowania typowo polskiego śniadania pojawiła się podczas programu kulinarnego w TVP 1, prowadzonego przez Adama Gesslera, w którym uczestniczył Sawicki. Pomysł zmaterializował się jako konkurs na polskie śniadanie. Zorganizowała go spółka PL.2012, wspierana przez Ministerstwo Rolnictwa oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Stworzenie menu polskiego śniadania i jego promocja przez resorty - rolnictwa oraz sportu, jak również spółkę PL.2012 - ma zachęcić restauratorów do jego umieszczenia w swoich jadłospisach.

Menu polskiego śniadania wiązano początkowo z tym, jakie zwyczajowo spożywają Francuzi czy Włosi. _ Jednak te posiłki są bardzo małe, natomiast Polacy jedzą z rana znacznie więcej pokarmów. Są to wędliny i sery, konfitury, miody, jaja i chleb, dlatego posiłki skomponowane z takich produktów mogą być jedzone nawet przez cały dzień _ - argumentował znany restaurator Adam Gessler.

Prezes spółki PL.2012 Marcin Herra przypomniał, że konkurs na polskie śniadanie został ogłoszony w kwietniu. _ Zaprosiliśmy Polaków do oddawania głosów na produkty, które chcieliby, aby w takim śniadaniu się znalazły _ - powiedział. Dodał, że z pośród wielu tysięcy osób, które przyjadą do Polski, 80 proc. będzie w naszym kraju po raz pierwszy i ich doznania będą najważniejsze.

Głosownie zostało zakończone 20 maja. Każdy uczestnik konkursu miał możliwość zgłoszenia do 3 produktów lub potraw, z których miało powstać menu polskiego śniadania. Warunkiem było to, by były to produkty pochodzenia polskiego.

Z ponad 180 propozycji potraw i produktów jury wybrało 15 najlepszych propozycji. Zostały one następnie poddane pod głosowanie internautów na prowadzonym przez PL.2012 profilu _ 2012 wszyscy jesteśmy gospodarzami _ w portalu Facebook.

Najwięcej głosów zdobyły: twaróg z nowalijkami podawany z pieczywem; jajecznica ze szczypiorkiem na maśle; ciepłe drożdżowe bułeczki z masłem, gęstym musem jabłkowym, miodem lub twarożkiem; talerz polskich wędlin: szynka różowa, szynka biała, pasztetowa, kiełbasa wiejska; jajko na miękko od kury zielononóżki kuropatwianej z masłem ubitym z mleka krowy polskiej nizinnej z odrobiną kamiennej soli z Wieliczki.

Sawicki poinformował też, że w ramach prowadzonej od kilku lat akcji _ Polska smakuje _ turyści będą częstowani w miastach-gospodarzach meczów polskimi produktami, które otrzymały unijną rejestrację jako produkty tradycyjne. W Warszawie będą to jabłka grójeckie, w Gdańsku - malena kaszebska, czyli truskawka kaszubska, w Poznaniu - rogale świętomarcińskie, a we Wrocławiu - świeży sok z jabłek.

Czytaj więcej o Euro 2012 w Polsce
Tak UEFA walczy z reklamami. Przez kibiców Piłkarska federacja zastrzegła, że firmy konkurujące ze sponsorami mistrzostw nie mogą reklamować się na terenach w okolicy stadionu ani strefy kibica.
Najnowszy zagraniczny raport. Zyski z Euro 2012 przeszacowane Już skończył się wpływ zwiększonych inwestycji na PKB, a prognozy przychodów z turystyki są nazbyt optymistyczne.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)