Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Środki przymusu bezpośredniego po poprawkach

0
Podziel się:

Senat proponuje wprowadzić do ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, regulującej użycie i wykorzystanie środków takich jak np. kajdanki i pałki.

Środki przymusu bezpośredniego po poprawkach
(Reporter)

Większość klubów sejmowych opowiedziała się za przyjęciem 21 z 24 poprawek, jakie Senat proponuje wprowadzić do ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, regulującej użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego.

Tylko klub Solidarnej Polski kwestionuje jeszcze kilka innych poprawek Senatu wyrażając obawę, że ich wprowadzenie da funkcjonariuszom służb mundurowych możliwość nadużywania środków przymusu także wobec demonstrujących z pobudek politycznych.

Uchwalona przez Sejm ustawa ustala m.in., jakie konkretnie środki przysługują każdej z ponad 20 formacji i podmiotów (takich jak policja, służba więzienna, ABW i inne), kiedy i na jakich zasadach mogą być użyte lub wykorzystane oraz kroki, jakie należy podjąć przed i po sięgnięciu po środki przymusu lub broń. Projekt przygotowany w MSW uchwalono, ponieważ Trybunał Konstytucyjny zakwestionował uregulowanie tych kwestii w rozporządzeniu - w ocenie TK zasady użycia broni i środków przymusu bezpośredniego ingerujące w prawa i wolności obywatelskie, powinna opisywać ustawa - jako akt prawny rangi wyższej niż rozporządzenie. Dotychczasowe regulacje stracą moc 5 czerwca, wtedy też ma wejść w życie nowa ustawa.

Występujący w debacie w Sejmie posłowie PO, PiS, PSL i SLD poparli 21 z 24 poprawek Senatu. Wszyscy podkreślali doniosłość poprawki, mocą której zobowiązano MSW do przedstawienia Sejmowi i Senatowi po roku od wejścia w życie ustawy oceny jej funkcjonowania, szczególnie w zakresie _ zasadności i skuteczności rozwiązań nią przewidzianych _. Wiceminister spraw wewnętrznych Piotr Stachańczyk występując w debacie zapowiedział, że o komentarz do tego sprawozdania poprosi też Rzecznika Praw Obywatelskich i organizacje broniące praw człowieka.

Tadeusz Woźniak (Solidarna Polska) oświadczył, że jego klub opowiada się za tym, aby takie sprawozdania minister składał corocznie, a nie raz - po roku od wejścia w życie ustawy. Kwestionował też inne poprawki, które - jego zdaniem - umożliwią funkcjonariuszom używanie środków przymusu lub broni na podstawie uznania za _ przedmioty niebezpieczne _ np. szalika lub transparentu - bo można nimi np. kogoś udusić. _ To by było jawne nadużycie prawa _ - odpowiadał mu Stachańczyk.

Posłowie w debacie opowiedzieli się przeciw senackiej propozycji, aby zezwalać na prewencyjne - dla zapobieżenia ucieczce oraz aktom agresji lub autoagresji - użycie siły fizycznej, kajdanek, kaftana bezpieczeństwa lub kasku zabezpieczającego (zapobiegającego samookaleczeniu głowy) m.in. wobec osób ujętych, umieszczonych w areszcie oraz więźniów. Sejmowi legislatorzy zwrócili uwagę, że te kwestie ustawa już reguluje i poprawki tej treści są zbędne.

Większość pozostałych poprawek Senatu, których przyjęcia chcą uczestnicy debaty, ma charakter redakcyjny, legislacyjny lub doprecyzowujący. Senat proponuje m.in. doprecyzowanie definicji _ wykorzystania _ broni palnej (poprawka doprecyzowuje, że pojęcie wykorzystania broni dotyczy sytuacji z zastosowaniem amunicji penetracyjnej). Inna poprawka rozszerzyła katalog środków przymusu przysługujących Służbie Więziennej o psy służbowe, których można byłoby używać w uzasadnionych wypadkach wobec osadzonych.

Ustawa pozostawia obowiązek oddania strzału ostrzegawczego. Funkcjonariusz przed użyciem broni palnej będzie musiał okrzykiem zidentyfikować formację, do której należy (np. _ Policja! _). Jeśli osoba nie podporządkuje się wezwaniu, powinna zostać ostrzeżona o oddaniu strzału ostrzegawczego: _ Stój, bo strzelam! _.

Jeśli zignorowane zostanie również i to ostrzeżenie, uprawniony ma oddać strzał ostrzegawczy w bezpiecznym kierunku. Zgodnie z ustawą od tej procedury lub jej poszczególnych elementów, w szczególności od oddania strzału ostrzegawczego, można odstąpić, _ jeżeli ich zrealizowanie groziłoby bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia lub zdrowia uprawnionego lub innej osoby _.

Ustawa co do zasady zakazuje użycia broni palnej przez oddziały zwarte jakiejkolwiek formacji (obecnie przepisy zezwalają oddziałom policji strzelać na rozkaz dowódcy). Przewidziane są dwa wyjątki - pierwszy dotyczy bezpośredniego zagrożenia życia, np. gdyby któryś z dowódców (bo - jak zapewnia MSW - w praktyce tylko oni mają broń palną) odłączył się od oddziału i znalazł się w niebezpieczeństwie; drugi - stanu wyjątkowego, kiedy strzelać będą mogły oddziały policji lub wojska. Reguły postępowania na taką okoliczność, włącznie z obowiązkiem oddania salwy ostrzegawczej, określono w ustawie.

Czytaj więcej w Money.pl
772 gangi trzęsły polskim półświatkiem Policjanci rozbili 183 grupy, ale przyznają, że liczba przestępców znacznie wzrosła.
Władza będzie mogła strzelać do obywateli? Sam fakt posiadania broni palnej wzmacnia psychicznie funkcjonariuszy i studzi zapędy osób potencjalnie niebezpiecznych.
Obława w Londynie po wczorajszej zbrodni Brytyjska policja poinformowała o zatrzymaniu dwóch osób podejrzanych o współudział w brutalnym zabójstwie brytyjskiego żołnierza.
Wojna nam nie grozi. Kryzys militarny, tak Trzeba być aktywnym w NATO i UE, odwrócić niekorzystne trendy demograficzne, chronić środowisko i infrastrukturę.
kraj
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)