Tramwaje z Pesy pojadą do Sofii i Moskwy

Zakłady Pesa w Bydgoszczy podpisały kontrakty na dostawy 20 nowych
tramwajów do Sofii i 120 tramwajów do Moskwy. Tramwaje z Pesy jeżdżą już w siedmiu polskich
miastach i trzech krajach.

Zakłady Pesa w Bydgoszczy podpisały kontrakty na dostawy 20 nowych tramwajów do Sofii i 120 tramwajów do Moskwy. Tramwaje z Pesy jeżdżą już w siedmiu polskich miastach i trzech krajach.

Jak poinformował w piątek rzecznik firmy Michał Żurowski, Pesa podpisała umowę na dostawę do Sofii 20 nowych tramwajów. Do stolicy Bułgarii trafią pojazdy typu Swing, które używane są m.in. w Warszawie.

"Możemy już także oficjalnie potwierdzić podpisanie drugiego, znacznie większego kontraktu z przedsiębiorstwem przewozowym w Moskwie. Do stolicy Rosji dostarczymy w latach 2014-15 aż 120 nowych tramwajów" - powiedział PAP Żurowski.

Na prośbę strony rosyjskiej wartość i szczegóły techniczne kontraktu nie są na razie ujawniane przez bydgoskiego producenta. W przyszłym tygodniu delegacja z Rosji odwiedzi fabrykę w Bydgoszczy.

"Do stolicy Rosji trafi typ pojazdu, który dotychczas nie był przez nas nikomu oferowany. Konstrukcja będzie jednak bazować na sprawdzonych już rozwiązaniach technicznych obu produkowanych już przez nas typów tramwajów" - zaznaczył rzecznik.

Bydgoski producent nie był faworytem przetargu w Moskwie. Po długich negocjacjach dostał jednak zamówienie, gdy z udziału w przetargu zrezygnował jego faworyt - kanadyjski koncern Bombardier.

Według informacji pojawiających się w rosyjskich mediach, wartość umowy może sięgać około 900 mln zł, choć rzecznik Pesy dementuje tę kwotę. Na taką wartość szacowano wartość przetargu po jego ogłoszeniu.

Pesa dotychczas dotarczyła tramwaje na Węgry, do Rumunii i Rosji (Obwód Kaliningradzki). Bułgaria jest czwartym rynkiem zagranicznym, na który wszedł bydgoski producent. W Polsce tramwaje Pesy jeżdżą w siedmiu miastach, najwięcej ich jest w Warszawie.

Pesa specjalizuje się w budowie, modernizacji i naprawach taboru kolejowego, lokomotyw i tramwajów. Polski producent, zatrudnia ok. 3700 pracowników. Tradycje firmy sięgają 1851 r., kiedy to w Bydgoszczy powstały Warsztaty Parowozowe Pierwszej Klasy, działające w okresie PRL jako ZNTK Bydgoszcz. (PAP)

olz/ amac/

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły