"Tykające bomby". Alarm w Niemczech. Mosty nie wytrzymują
Autostrady i mosty w Niemczech, które były dla Polaków symbolem zachodniego dobrobytu i rozwoju, popadają w coraz większą ruinę. Tysiące wiaduktów zbudowanych w dekadach cudu gospodarczego zagrażają kierowcom. Problem uderza także w wizerunek Niemiec jako europejskiego centrum biznesowego i logistycznego oraz atrakcyjnego miejsca do inwestowania - pisze Bloomberg.
Z danych Federalnego Ministerstwa Transportu wynika, że z około 28 tys. mostów na autostradach ponad 8 tys. wymaga remontu. Wiele z nich ma ponad 40 lat temu. Tylko w ubiegłym roku rząd federalny przeznaczył 2,5 miliarda euro na modernizację mostów i tuneli.
Eksperci szacują jednak, że całkowity koszt remontu wszystkich mostów autostradowych może wynieść nawet 36 mld euro - a całej sieci drogowej nawet 100 mld euro. Niemieckie mosty to "tykające bomby zegarowe" - alarmuje Bloomberg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pomysł podpatrzył na stołówce. Dziś ma 35 lat i 220 mln zł przychodów - Mateusz Tałpasz
Dziennik zauważa, że ok. 55 proc. mostów autostradowych w Niemczech powstało przed 1985 rokiem. Wtedy normy budowlane były mniej rygorystyczne. Dziś jednak natężenie ruchu jest znacznie większe, a ciężarówki znacznie cięższe niż pierwotnie zakładano - to powoduje nadmierne obciążenie konstrukcji.
Po otwarciu nowego odcinka obwodnicy Berlina w zeszłym miesiącu, pobliska dzielnica Treptow natychmiast pogrążyła się w chaosie komunikacyjnym. Powód? Rozpadający się most Elsen nad Szprewą jest przebudowywany i obecnie może obsługiwać tylko jeden pas ruchu w każdym kierunku.
Program modernizacji mostów Ministerstwa Transportu przewiduje obecnie jedynie około 4 tys. mostów zastępczych do 2030 roku.
Larum ws. fatalnego stanu technicznego dróg i mostów w Niemczech podniosło się rok temu, gdy w centrum Drezna w Niemczech runęła część mostu na Łabie. Związek Niemieckiego Przemysłu Budowlanego apelował, aby renowacja niemieckich mostów była najwyższym priorytetem. Ekspert ds. mostów Martin Mertens z Uniwersytetu w Bochum ocenił, że "wszystkie główne mosty zbudowane w Niemczech przed 1980 r. są 'problematycznymi pacjentami'".
Kolejowe mosty wymagają pilnej przebudowy
Z siecią kolejową Niemcy też mają problem. Według rządu, 1160 mostów kolejowych, musi zostać zastąpione nowymi, pomimo bieżących remontów. Pilnej przebudowy potrzebuje 17,5 tys. km linii, przy sieci liczącej łącznie ok. 61 tys. kilometrów.
Łączna długość autostrad w Niemczech to ponad 13 tys. km. GDDKiA zarządza siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 3,8 tys. km, na co składa się 1247 km autostrad oraz 2557 km dróg ekspresowych.