Federalne Ministerstwo Transportu przekazało w maju 2024 r., że przeszło 7 tys. km pasów autostradowych wymaga natychmiastowego remontu lub przebudowy. To wynik badania stanu dróg przeprowadzone zostało w sezonie 2021/22. Kiedy ostatni raz analizowano warunki techniczne infrastruktury w sezonie 2017/18, liczba ta wynosiła 5797 kilometrów.
Lepiej nie jest w przypadku mostów. Serwis stacji Deutsche Welle w czerwcu ubiegłego roku poinformował, że "aż" 5 tys. z 40 tys. obiektów wzdłuż autostrad w kraju "jest w tak złym stanie, że pilnie potrzebują naprawy".
Z siecią kolejową Niemcy też mają problem. Według rządu, 1160 mostów kolejowych, musi zostać zastąpione nowymi, pomimo bieżących remontów. Pilnej przebudowy potrzebuje 17,5 tys. km linii, przy sieci liczącej łącznie ok. 61 tys. kilometrów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Problemem Niemców w rozwoju infrastruktury były finanse. Jak wskazywano, inwestycje blokował tzw. hamulec długu. Ale to się może niedługo zmienić. Niemiecki minister transportu Volker Wissing udzielił poparcia dla planów stworzenia specjalnego funduszu na infrastrukturę, który ma być finansowany poprzez znaczne zadłużenie.
Wissing, który opuścił FDP po rozpadzie koalicji, w rozmowie ze stację n-tv zaznaczył, że koszty związane z infrastrukturą do 2029 r. mogą wynieść nawet 220 miliardów euro. A to nie jest cała suma, jaką Niemcy są gotowi przeznaczyć na rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.
Minister transportu powiedział, że planowane jest utworzenie specjalnego funduszu o wartości 500 miliardów euro na modernizację infrastruktury. Wymaga to jednak zmian w konstytucji, które mają być przegłosowane jeszcze przez obecny Bundestag.
Impuls dla zbrojeń i inwestycji infrastrukturalnych
Czym jest wspomniany hamulec długu? "To niemiecka reguła konstytucyjna wprowadzona w czasie globalnego kryzysu finansowego w 2009 r. w celu zapewnienia stabilności finansowej państwa. Zgodnie z tym instrumentem roczny deficyt federalny nie może przekroczyć progu 0,35 proc. PKB, a kraje związkowe mają całkowity zakaz zaciągania nowych długów netto" - wyjaśnia Ośrodek Studiów Wschodnich. Wszystko wskazuje jednak na to, że blokada zostanie zwolniona.
Zbyt wstrzemięźliwa polityka fiskalna w Niemczech, uważana za jedną z przyczyn słabości największej europejskiej gospodarki, może trafić do kosza. Główne partie są bliskie porozumienia, by na inwestycje infrastrukturalne i zbrojenia w ciągu dekady wydać nawet 900 mld euro - pisał niedawno Grzegorz Siemionczyk, główny analityk money.pl.
Holger Schmieding z banku Berenberg, zauważył, że poluzowanie polityki fiskalnej w Niemczech będzie "tektoniczną zmianą" i "potężną bazooką". Nawiązał w ten sposób do wypowiedzi ustępującego kanclerza Olafa Scholza z czasów pandemii, gdy jako minister finansów zapowiadał olbrzymi pakiet stymulacyjny dla gospodarki.
Łączna długość autostrad w Niemczech to ponad 13 tys. km. GDDKiA zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 3,8 tys. km, na co składa się 1247 km autostrad oraz 2557 km dróg ekspresowych