Niemcy zachwyceni tempem budowy tunelu pod Świną. Ale mówią też o obawach

- Polska dokonała niesamowitej rzeczy - mówi money.pl Alexander Loew, dziennikarz gazety "Ostsee Zeitung", który w piątek relacjonował otwarcie tunelu pod Świną. Nowa infrastruktura sprawia, że wąskie gardło w Świnoujściu to już przeszłość. Teraz większe problemy są za naszą zachodnią granicą.

Po prawej dziennikarz Alexander Loew, z którym rozmawialiśmy w ŚwinoujściuPo prawej dziennikarz Alexander Loew, z którym rozmawialiśmy w Świnoujściu
Źródło zdjęć: © Money.pl | Jacek Losik
Jacek Losik

W piątek z wielką pompą otwarto tunel pod Świną. Dzięki temu Świnoujście zyskało stałe połączenie między dwiema częściami miasta, czyli wyspą Uznam i Wolin. Dotąd kierowcy musieli przeprawiać się promami, co jednak wiązało się z godzinnymi kolejkami na transport.

Budowa tunelu za ponad 900 mln zł (większość, bo 85 proc. to unijna dotacja, a 15 proc. pochodziło z budżetu miasta) była wyczekiwana nie tylko w Polsce, ale też u naszych zachodnich sąsiadów. Potwierdzili to Niemcy, których spotkaliśmy podczas piątkowego otwarcia tunelu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Burmistrz Mielna widzi wpływ inflacji na urlopowiczów. "Tańsze noclegi w domkach"

- Polska dokonała niesamowitej rzeczy - mówi money.pl Alexander Loew, dziennikarz "Ostsee Zeitung". Zwraca przede wszystkim uwagę na czas realizacji inwestycji. Czas budowy zamknął się w 3,5 roku (choć zaznaczmy, że przygotowania trwały długie lata).

Niemcy są ciekawi nowych miejsc

Wyspa Wolin i Pomorze Zachodnie to popularne miejsce wypoczynku dla Niemców. - Dużo ludzi tutaj przyjeżdża i nie chodzi o same ceny - wyjaśnia Loew. Jak twierdzi, niemieccy turyści chcą poznawać nowe miasta. Wracając z urlopu w Polsce, wystawiają pozytywne opinie. Dlatego znajdują się kolejni zaciekawieni naszym krajem.

- Na pewno teraz będzie więcej niemieckich turystów po polskiej stronie - mówi dziennikarz. Dodaje jednocześnie, że na większą liczbę turystów z Polski czeka także branża turystyczna w Niemczech. Tunel, jak twierdzi, przyniesie korzyści obu krajom.

Podobnie uważa Matthias, który na otwarcie podwodnego połączenia między wyspami Uznam i Wolin przyjechał z Weimaru. - Dotąd trzeba było często stracić dużo czasu w kolejce do promu. To naprawdę zniechęcało - mówi mężczyzna w rozmowie z money.pl.

Matthias z Weimaru, który przyjechał na otwarcie tunelu w Świnoujściu
Matthias z Weimaru, który przyjechał na otwarcie tunelu w Świnoujściu © Money.pl | Jacek Losik

Tunel ma napędzić turystykę i w Polsce, i w Niemczech

Zarówno Matthias, jak i Loew zaznaczają, że niemieckich turystów interesuje nie tylko Wolin. Chcieliby poznawać kolejne miasta na polskim wybrzeżu, do których dotychczas podróżowali głównie drogą morską.

Na otwarciu tunelu spotkaliśmy także Polaków, którzy lata temu przenieśli się do Niemiec. Przyznają, że problematyczna przeprawa promami sprawiała, że zostawali na lewym brzegu Świny, czyli w miejscu, gdzie od niemieckiej strony mogli się dostać bez większych przeszkód.

Państwo Danuta i Wiesław od wielu lat mieszkają w stolicy Niemiec. Jak mówią, do Świnoujścia przyjeżdżają kilka razy do roku. Ale do tej pory dalej się już raczej nie wybierali. - Unikaliśmy promów, wiele słysząc, na jakie problemy można było trafić - tłumaczą. Teraz mogą jednak zmienić plany.

© money.pl

Tunel w Świnoujściu pozwoli szybciej dojechać z Berlina do Szczecina

Turystyka i letni wypoczynek to jednak nie wszystko, na co zwracają uwagę Niemcy. Równie ważne jest dla nich to, że dzięki tunelowi łatwiej jest się dostać z Berlina do Szczecina. Będzie jeszcze łatwiej, gdy zakończy się budowa drogi ekspresowej S3.

W kontekście zmian infrastrukturalnych na Pomorzu Zachodnim Alexander Loew z "Ostsee Zeitung" podkreśla, że Polska wybudowała tunel w Świnoujściu w ciągu 3,5 lat. Tymczasem podobna, jeśli chodzi o funkcję, inwestycja w Niemczech jest odsuwana.

Chodzi konkretnie o budowę nowego mostu w okolicy miasta Wolgast, który - jak mówi Loew - jest dla obecnego natężenia ruchu zbyt wąski. Budowę nowego przesunięto na 2028 r. Dlaczego? Grunt, który uważano za odpowiednio nośny, zdaniem lokalnych władz wcale taki nie jest.

- Dużo ludzi uważa to za pretekst - mówi money.pl dziennikarz z "Ostsee Zeitung". - Jakoś po polskiej stronie można budować krócej. Dla nas jako regionu turystycznego nowy most do miasta Wolgast jest bardzo ważny - dodaje.

Wąskie gardło przechodzi na niemiecką stronę

Z rozmów z Niemcami wynika, że z jednej strony cieszą się z otwarcia tunelu, ale budzi to też w nich niepokój.

- Drogi po niemieckiej stronie wyspy Uznam są dosyć wąskie. Pojawiają się obawy, że wraz z otwarciem tunelu będzie na nich dużo większe natężenie ruchu, w tym więcej ciężarówek, dlatego korki staną się jeszcze bardziej uciążliwie - wyjaśnia Loew.

I dodaje: - Jeśli chodzi o infrastrukturę, to po polskiej stronie dzieje się więcej i jest ona rozbudowywana w krótszym czasie.

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta