Tunel pod Świną oficjalnie otwarty. "Czekałem na to 50 lat"
Tunel pod rzeką Świną łączący wyspy Wolin i Uznam został w piątek oficjalnie otwarty. Mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali na to latami. Pierwsi kierowcy tunelem przejechać będą mogli dopiero wieczorem. Janusz Żmurkiewicz prezydent Świnoujścia powiedział, że na ten moment czekał 50 lat.
Świnoujście położone jest po dwóch stronach rzeki Świny i dotychczas te dwie części łączyły tylko przeprawy promowe. I choć były pewną atrakcją dla turystów, to już wielogodzinne oczekiwanie w szczycie sezonu, żeby się na nie dostać już nie.
Wielkie otwarcie tunelu pod Świną
Na oficjalnej uroczystości obecni są czołowi politycy partii rządzącej na czele z prezesem PiS i wicepremierem Jarosławem Kaczyńskim.
Na ten moment czekałem 50 lat - powiedział, witając gości Janusz Żmurkiewicz prezydent Świnoujścia.
- Budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu - dodał samorządowiec.
- Jak mawiał mojej świętej pamięci brat Zachodnie Pomorze to polska racja stanu. Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność do wykonywania wszelkiego rodzaju zadań - mówił wicepremier Jarosław Kaczyński.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
“PiS nadział się na własny hak”. Ekspert o pułapkach kampanii
- Otwarcie tego tunelu jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z Pomorzem Zachodnim i Polską - dodawał.
To również proces doganiania Zachodu, który cały czas trwa. Ta inwestycja, ten tunel jest tego symbolem - mówił wicepremier Kaczyński.
My nie musimy szukać pieniędzy - my wiemy, jak inwestować środki, aby dążyć do równości szans - dodał prezes PiS.
Setki milionów na inwestycję dała UE
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.
- Tunel w Świnoujściu to doskonały przykład na to, jak polityka spójności faktycznie zmienia życie ludzi. Mieszkańcy Świnoujścia i Polski czekali na ten tunel od 70 lat. Wreszcie UE udzieliła wsparcia temu przedsięwzięciu. Tunel jest doskonałym przykładem udanej współpracy UE z miejscowymi samorządami, ponieważ współfinansowanie projektu zostało zapewnione z budżetu miasta. Polska, podobnie jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, nadal potrzebuje inwestycji w infrastrukturę drogową, a polityka spójności służy wsparciu właśnie takich projektów - przekonuje Elisa Ferreira, unijna komisarz do spraw spójności i reform.
Tunel pod Świną. Kilka minut jazdy
Prace nad budową drogi ruszyły ok. 5 lat temu. Natomiast sam tunel zaczęto drążyć 17 marca 2021 r. i skończono pół roku później.
Przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Kierowcy będą jednak musieli uważać na prędkość, ponieważ ich jazdę będą kontrolowały 143 kamery.
W tunelu pod Świną pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy będą mogli maksymalnie rozpędzić się do 50 km/h.
Same promy nie zostaną jednak zlikwidowane, bo z tunelu nie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści.