Tysiące automatów paczkowych Orlenu. Co się z nimi stanie?

Orlen rozważa dalszy rozwój sieci automatów paczkowych, poszerzenie oferty o inne usługi, w tym we współpracy ze startupami - poinformowała spółka. Dodano, że kontynuacja takiej działalności w formie odrębnego podmiotu umożliwi m.in. pozyskanie zewnętrznego inwestora bądź inwestorów.

Daily Life In Gdynia
Man receiving a package from the InPost postal company parcel locker (paczkomat) is seen in Gdynia, Poland on 8 August 2019  (Photo by Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images)
NurPhoto
port, inpost, paczkomat, parcel locker, delivery, postal company, letter, parcel, postal package, courier, courier companyOrlen rozważa dalszy rozwój sieci automatów paczkowych
Źródło zdjęć: © getty images | Michal Fludra/NurPhoto

W opublikowanym w piątek wieczorem raporcie bieżącym Orlen zamieścił odpowiedzi na pytania jednego z akcjonariuszy, dotyczące projektu uchwały, którym ma zająć się zwołane na 2 grudnia Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie (NWZ) spółki. Projekt ten dotyczy wyrażenia zgody na zbycie sieci automatów paczkowych, stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa spółki, poprzez jej wniesienie do spółki zależnej.

Jak wyjaśnił Orlen, ustosunkowując się do zadanych przez akcjonariusza pytań, "spółka rozważa kontynuację rozwoju sieci automatów paczkowych, poszerzenie oferty o inne usługi, w tym we współpracy ze startupami w zakresie wdrażania innowacji technicznych w ramach programu Orlen Skylight accelerator".

Należy podkreślić, że w ocenie spółki wniesienie do spółki nabywającej sieci automatów paczkowych pozwoli w większym stopniu wykorzystać szanse, jakie dają trendy związane z rozwojem rynku e-commerce i potrzebami klientów - wskazał Orlen.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wielka szansa dla Polski. Ekspert nie ma wątpliwości: możemy być największym beneficjentem

Jednocześnie ocenił, że kontynuacja działalności sieci automatów paczkowych "w formie odrębnego podmiotu umożliwi także pozyskanie zewnętrznego inwestora - inwestorów dla tego przedsięwzięcia".

Odnosząc się do projektu uchwały przygotowanego na najbliższe obrady NWZ, Orlen wyjaśnił, iż zamierza dokonać zmiany formy organizacyjnej dla działalności w zakresie zarządzania siecią automatów paczkowych, prowadzonej obecnie w spółce w ramach działu. Działalność ta - jak podała spółka - pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym i finansowym klasyfikuje ją jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, przy czym stanowi ona "zespół składników, które mogą funkcjonować jako niezależny podmiot, prowadzący samodzielną działalność gospodarczą".

6 tysięcy automatów paczkowych Orlenu

W informacji podkreślono, że planowana reorganizacja polegać ma na wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki zależnej - nabywającej, której jedynym wspólnikiem będzie Orlen. Na przenoszoną działalność sieci automatów paczkowych - jak podano - będą składać się m.in. środki trwałe, w tym ponad 6 tys. automatów paczkowych.

"Zakładamy przy tym, że spółka nabywająca pozostanie związana z Orlen wybranymi umowami serwisowymi, np. usługi IT, usługi administracyjne oraz umową licencyjną dotyczącą możliwości korzystania z marki Orlen" - czytamy w komunikacie.

W odpowiedzi na pytania akcjonariusza zaznaczono również, że transfer działalności sieci automatów paczkowych w ramach jego grupy kapitałowej "nie wpływa samodzielnie w istotny sposób na ekonomikę samego przedsięwzięcia, jakim jest budowa sieci automatów paczkowych", jednak dzięki wyodrębnieniu Orlen "dokona usamodzielnienia tej linii biznesowej i poszerzy listę możliwości dotyczących jej dalszego rozwoju oraz sposobu finansowania".

"Roszczenia o naprawienie szkód przed były członków zarządu"

Ogłaszając z końcem października zwołanie na 2 grudnia NWZ, Orlen informował, że w porządku planowanych obrad, oprócz projektu uchwały w sprawie sieci automatów paczkowych, umieszczono także punkt "dotyczący podjęcia uchwały w sprawie roszczeń o naprawienie szkód wyrządzonych przy sprawowaniu zarządu przez byłych członków zarządu". Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych postanowienie dotyczące takich roszczeń wymaga uchwały walnego zgromadzenia.

Ponadto podczas najbliższego posiedzenia NWZ Orlenu planowane jest - na wniosek akcjonariuszy: Nationale-Nederlanden OFE, PZU Złota Jesień OFE oraz Generali OFE, podjęcie uchwał w sprawie zmian w składzie rady nadzorczej.

Jak wynika z zapowiedzi, NWZ Orlenu rozpocznie się 2 grudnia o godz. 11.00 w siedzibie spółki - w budynku Centrum Administracji w Płocku.

Orlen Paczka to usługa odbioru i nadawania paczek uruchomiona przez Orlen we wrześniu 2021 r. Na koniec ubiegłego roku do sieci "Orlen Paczka" należało 10 tys. 598 lokalizacji w Polsce, w tym 1107 stacji paliw Orlen, 512 kiosków RUCH-u, 4702 punkty partnerskie i 4277 automatów paczkowych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega