Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

310 mln zł planowanych inwestycji na autostradzie małopolskiej

0
Podziel się:

Ok. 310 mln zł kosztować będą inwestycje, planowane na pierwszym w Polsce płatnym odcinku autostrady A-4 między Katowicami a Krakowem

- poinformowała w czwartek zarządzająca drogą spółka Stalexport Autostrada Małopolska SA.

'Dotychczasowe koszty przystosowania odcinka do wymogów autostrady płatnej wyniosły 191,7 mln zł. Planowane 310 mln zł to koszty związane z realizacją drugiego etapu, obejmującego m.in. nakłady na ochronę środowiska oraz podniesienie standardu autostrady' - powiedział prezes spółki Tomasz Niemczyński.

Inwestycje finansowane będą z 70 mln euro kredytu w konsorcjum trzech niemieckich banków. 'Liczymy, że umowa kredytowa zawarta zostanie na przełomie kwietnia i maja' - powiedział Niemczyński.

Trzecia część kredytu zaciągnięta będzie w złotych, dwie trzecie w euro. Spłata kredytu potrwa 18 lat. Zabezpieczeniem będą wpływy z projektu, dlatego spłata kredytu w żaden sposób nie wpłynie na sytuację finansową Stalexportu SA - koncesjonariusza odcinka autostrady, do którego należy spółka zarządzająca.

Ok. 126 mln zł z planowanych 310 mln zł nakładów wydane będzie do początków 2004 roku. Powstanie m.in. ok. 20 km ekranów akustycznych, posterunek policji autostradowej i kładka dla pieszych. Kosztem ok. 75 mln zł wyremontowane będzie 11 mostów. Związane z tym procedury przetargowe zakończą się w sierpniu.

Planowana jest też budowa systemu odwodnienia autostrady i ochrony wód oraz przejść dla zwierząt. W pasie rozdziału autostrady zasadzone zostaną krzewy zabezpieczające przed oślepianiem światłami. Trzykrotnie do 2027 roku, kiedy kończy się koncesja Stalexportu SA na pobór opłat i eksploatację drogi, przeprowadzone zostaną remonty kapitalne.

Jak powiedział prezes Niemczyński, w sumie do końca okresu koncesyjnego świadczenia koncesjonariusza na rzecz Skarbu Państwa (poniesione i planowane inwestycje, remonty, bieżące utrzymanie drogi oraz podatki i opłaty koncesyjne) wyniosą ok. 1 mld zł, przy kosztach rzędu 1 mld 370 mln zł.

Spółka nie ujawnia jednak swoich prognozowanych zysków. Jak powiedział Niemczyński, po ok. 11 latach od uzyskania koncesji, tj. ok. roku 2008, Stalexport SA zacznie dzielić się wpływami z autostrady ze Skarbem Państwa. Zrefundowany też będzie kredyt z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (ok. 225 mln zł i odsetki), który Skarb Państwa zaciągnął niegdyś na modernizację drogi.

Stalexport Autostrada Małopolska SA szacuje, że w tym roku przychody z poboru opłat wyniosą co najmniej 50-60 mln zł, przy kosztach utrzymania i eksploatacji rzędu 2 mln zł miesięcznie, czyli ok. 24 mln zł rocznie. Przychody przeznaczane są też na inwestycje, remonty i refundację kredytu zaciągniętego przez Skarb Państwa.

Jak powiedział Niemczyński, w tym roku nie jest planowana podwyżka opłat. Za przejazd całego odcinka kierowcy samochodów osobowych płacą obecnie 10 zł, ciężarówek - 22 zł. Połowa opłaty pobierana jest przy wjeździe, połowa - przy zjeździe z autostrady. Prawdopodobnie w połowie przyszłego roku będzie można płacić kartami kredytowymi oraz na szerszą niż dotychczas skalę korzystać z rozmaitych zniżek i abonamentów.

Płatny odcinek autostrady A-4 między Katowicami a Krakowem liczy blisko 61 km. Drogą jeździ ok. 17 tys. samochodów na dobę (średnia roczna). Przed wprowadzeniem opłat - na początku kwietnia 2000 roku - było ich ponad 20 tys. Od tego czasu autostradą przejechało ok. 5,5 mln aut. Natężenie ruchu ma charakter sezonowy - latem jest to ok. 20 tys. samochodów na dobę, zimą - ok. 14-15 tys.

Prezes Niemczyński ma nadzieję, że dobry standard odcinka A-4 między Katowicami a Krakowem sprawi, że Stalexport SA wygra również przetarg na koncesjonariusza kolejnego odcinka autostrady A-4, z Katowic do Wrocławia. Ubiega się o to inna spółka-córka Stalexportu - Stalexport Autostrada Śląska SA.

inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)