Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Restauracje KFC i Starbucks na Hiszpanach zarabiają o wiele więcej niż na Polakach. Kulisy wyprowadzki Amrestu z Polski

199
Podziel się:

Choć Polska to wciąż najważniejszy rynek dla Amrest Holdings, to spółka postanowiła przenieść swoją siedzibę do Hiszpanii. To zrozumiałe, jeśli się spojrzy na to jaką marżę mają restauracje u nas i na zachodnim końcu Europy. W Hiszpanii ten biznes jest dużo bardziej opłacalny.

Restauracje pod markami Amrestu dużo łatwiej prowadzi się w Hiszpanii i Czechach niż w Polsce. Dają większe zyski
Restauracje pod markami Amrestu dużo łatwiej prowadzi się w Hiszpanii i Czechach niż w Polsce. Dają większe zyski (LECH GAWUC/REPORTER)

Choć Polska to wciąż najważniejszy rynek dla Amrest Holdings, spółka postanowiła przenieść swoją siedzibę z Wrocławia do Madrytu. To zrozumiałe, jeśli się porówna zyski pojedynczych restauracji u nas i na zachodnim końcu Europy. W Hiszpanii ten biznes jest dużo bardziej opłacalny.

Polska to wciąż najważniejszy rynek w Europie dla Amrest Holdings, który zarządza restauracjami KFC, Pizza Hut i Burger King. Należy do niego łącznie 1567 lokali na kontynencie, z czego 30 proc. sprzedaży przypada na nasz kraj.

Polscy konsumenci to jednak nie Hiszpanie i nie da się na nich tak dużo zarobić. Jak poinformował Amrest w swoim raporcie kwartalnym, marże restauracji w Polsce są znacznie niższe niż w Hiszpanii. To oznacza, że z tego samego burgera lub pizzy sprzedanego w obu krajach, w Hiszpanii firma uzyskuje większe zyski. Mniej więcej o połowę. Tzw. marża operacyjna u nas to 15,3 proc., a w Hiszpanii 24,4 proc.

Być może właśnie to porównanie sprawiło, że zarządzający Amrestem postanowili w lipcu przenieść swoją siedzibę do Hiszpanii, niejako nagradzając też tamtych klientów. Do tej pory centrala firmy mieściła się w Polsce, we Wrocławiu.

Lepsze statystyki pod względem zyskowności pojedynczych restauracji mają od nas także Czesi (21,7 proc.). Z kolei słabe wyniki dają restauracje Amrestu w Niemczech - choć marża wzrosła z 3 proc. w ubiegłym roku do 6,4 proc. w roku bieżącym, to nadal jest o niebo niższa niż w Polsce. Trudno jest też zarabiać restauratorom na Chińczykach (9,1 proc.).

Ogółem wyniki Amrest Holdings za trzeci kwartał są bardzo dobre. Spółka zwiększyła sprzedaż o 17 proc., a zyski o 32 proc. I to pomimo wzrostu kosztu wynagrodzeń o 15 proc. Tak dobrych wyników nie spodziewali się analitycy giełdowi ankietowani przez PAP - zysk netto przekroczył ich oczekiwania o 22 proc.

Wybrane dane finansowe Amrest Holdings (mln zł), skons.)
mln zł 3 kw. 2017 3 kw. 2016 zmiana % 1-3 kwartał 2017 1-3 kwartał 2016 zmiana %
przychody 1 356 1 157,6 17,1 3 746 2 992,85 25,2
wynik EBITDA 200,3 160,6 24,8 466,3 403,7 15,5
zysk netto 85,8 64,8 32,4 141,3 140,0 1,0
marża EBITDA % 14,8 13,9 0,9 12,4 13,5 -1,0
marża netto % 6,3 5,6 0,7 3,8 4,7 -0,9
przepływy operacyjne 206,9 140,7 47,1 365,3 304,7 19,9
przepływy inwestycyjne -149,6 -84,2 -77,6 -473,4 -400,3 -18,2
przepływy finansowe 112,2 -96,6 216,1 296,3 92,3 221,0
Źródło: raport kwartalny Amrest Holdings

Jak podaje spółka „w celu uniknięcia ryzyka utraty wykwalifikowanej kadry pracowniczej konieczne może się okazać stopniowe podwyższanie stawek wynagrodzenia”. Rosną też ceny kupowanej żywności i najmu.

Trzysta nowych restauracji

- W 2018 roku planujemy podtrzymać dynamiczne tempo rozwoju organicznego, otwierając ponad 300 nowych restauracji - zapowiedział Wojciech Mroczyński, członek zarządu Amrestu. - Spodziewamy się mniejszej liczby potencjalnych projektów akwizycyjnych, skupiając się na integracji przejętych dotychczas biznesów oraz poprawie ich efektywności.

Podkreślił, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, AmRest konsekwentnie realizuje plan 200 otwarć na 2017 rok. W ciągu ostatnich 12 miesięcy AmRest otworzył 172 nowe restauracje.

- Tempo nowych otwarć znacznie przyspieszyło w ostatnich tygodniach, co upewnia nas w przekonaniu o wykonalności tego ambitnego planu. Mówiąc o nowych otwarciach, chciałbym zwrócić uwagę na kilka przełomowych wydarzeń w tym obszarze. Kilka tygodni temu weszliśmy na dwa nowe rynki, otwierając pierwszą restaurację La Tagliatella w Portugalii oraz nasze pierwsze KFC w Austrii. Dodatkowo, dwie pierwsze restauracje marki Blue Frog pojawiły się w Hiszpanii i Polsce, a w Czechach otworzyliśmy pierwszy lokal Pizza Hut Express - wylicza Mroczyński.

Jednocześnie grupa AmRest udostępniła ofertę wybranych marek klientom portalu pizzaportal.pl.

- W 2017 roku koncentrujemy się na strategii rozwoju sieci Pizza Hut i KFC na nowych rynkach i regionach Europy. W trzecim kwartale tego roku sfinalizowaliśmy kilka kolejnych projektów akwizycyjnych, tj. nabycie Pizza Hut w Niemczech oraz kilka mniejszych projektów w Niemczech i Hiszpanii (restauracje KFC). Tuż po zakończeniu trzeciego kwartału nabyliśmy również 21 restauracji KFC w Rosji, w rejonie Krasnodar - powiedział Mroczyński.

Według niego, te akwizycje przyczynią się do wzrostu skali działalności na tych rynkach oraz wzmocnią potencjał wzrostu wartości firmy w przyszłości.

- Nasza pozycja lidera powinna dodatkowo umocnić się w Polsce dzięki nabyciu 51 proc. udziałów w pizzaportal.pl oraz podpisanym umowom o współpracy z Delivery Hero na wybranych rynkach Europy Centralnej. Aktywność w tych obszarach przybliża nas do realizacji wizji wiodącego operatora restauracyjnego w Europie - podsumował członek zarządu Amrestu.

W trzecim kwartale 2017 r. grupa dokonała 52 nowych otwarć.

Amrest działa na zasadzie umowy z amerykańską Yum Restaurants International Holdings, która podpisywana jest na dziesięć lat. W przypadku KFC i Pizza Hut obecna umowa kończy się w 2020 roku, a dla Burger King w 2027 roku. Opłata franczyzowa wynosi 5-6 proc. przychodów. Na kawiarnie Starbucks umowa obowiązuje 15 lat, a spółka płaci 6 proc. obrotów za możliwość korzystania z marki. Do tego Amrest musi co roku wykładać 5-6 proc. przychodów na marketing.

giełda
wiadomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(199)
WYRÓŻNIONE
Hmmm
8 lat temu
Może tam jest więcej wagino-negatywnych
Maniek160
8 lat temu
KFC strasznie ohydne jedzenie, masa tłuszczu. Wolę tradycyjne Polskie, nie jest tak tłuste.
Marek
8 lat temu
Znamienny tytuł : zarabiają na Polakach. Czyli nie zarabiają w Polsce, tylko rżną finansowo naszych obywateli równo z ziemią.
...
Następna strona