Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|

Autobusy na wodór w Gdyni. Grupa Lotos dostarczy ogniwa

7
Podziel się:

Grupa Lotos podpisała list intencyjny z Gdynią. Ma dostarczać wodór do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. Spółka planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Autobusy na wodór to ekologiczna alternatywa dla pojazdów elektrycznych
Autobusy na wodór to ekologiczna alternatywa dla pojazdów elektrycznych (Wikimedia/Kemenymate CC Sa 4.0)

Grupa Lotos podpisała list intencyjny z Gdynią. Ma dostarczać wodór do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. Spółka planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Gmina Miasta Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Podpisano w tym celu z Grupą Lotos list intencyjny na dostawę paliwa. List podpisał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Mateusz Bonca, p.o. prezesa zarządu Grupy LOTOS.

- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to od lat nasza wizytówka - mówi Wojciech Szczurek. - Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe - dodał.

- Projekty innowacyjne, takie jak ten, to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii - powiedział p.o. prezesa Mateusz Bonca. - Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem, co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej - dodał.

Zobacz też: Paliwowa fuzja. "Orlen z Lotosem będzie i tak mikrusem"

Gdańska rafineria produkuje około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy projektu EFRA będzie to ponad 16,5 ton na godzinę.

Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Jeśli w Gdyni zdecydowano by się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas zużywałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji.

"Wodór dla ogniw musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999 proc. (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku" - podała spółka.

- Grupa Lotos prowadzi kilka projektów badawczo-rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru - powiedział wiceprezes Jarosław Kawula. - W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy Lotos powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych - informuje.

Innym przedsięwzięciem jest projekt Hestor, realizowany w rafinerii od 2015 r. W jego ramach Grupa Lotos wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych.

Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
x
4 lata temu
Zaraz, w całej Gdyni jest tylko 92 autobusy? :D
Demos Kratos
4 lata temu
W ktorym momencie to innowacja, jezeli od dluzszego czsu autobusy w UK sa na wodor? Czy to tylko propaganda sukcesu dla tych dla ktorych jedynym oknem na swiat jest TVP?
bogdan137
4 lata temu
Wielokrotnie pisałem, powołując się na przykład Toyoty Mirai, że to jest przyszłościowe rozwiązanie dla samochodów elektrycznych. Ogniwa wodorowe, czyli "wodorowe" ogniwo, który wytwarza energię elektryczną i nie potrzebuje minerałów ziem rzadkich do swojej produkcji, jest łatwe w utylizacji. Teraz tylko potrzeba budowy stacji paliw, gdzie tankowanie wodoru zajmuje ok. 3 minut, a nie 10 x k minut. Toyota Mirai jest sprzedawana w państwach skandynawskich i w Niemczech, do nas już niedaleko.
a2
4 lata temu
W Gdyni bredzą o ogniwach wodorowych a od roku nie mogą zwykłego diesla kupić bo kasy nie ma. Bajki z mchu i paproci
m-53
4 lata temu
A pojazdy na wodór???