Notowania

autosan
03-02-2016 (15:12)

Autosan znalazł nowego właściciela. Producenta autobusów kupią spółki państwowe

Konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i HSW (obie należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) kupi będący w upadłości od 2013 r. zakład Autosan z Sanoka (Podkarpackie) - poinformował PAP w środę syndyk masy upadłościowej Ludwik Noworolski.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Lukas 3z/PB/Wiki)

Znajdujący się od 2013 roku w upadłości Autosan zostanie kupiony przez konsorcjum dwóch spółek należących do kontrolowanej przez Ministerstwo Skarbu Państwa Polskiej Grupy Zbrojeniowej - PIT-Radwar i HSW. Jak zdradził Ludwik Noworolski, syndyk masy upadłościowej sanockiej spółki, umowa ma zostać podpisana do końca marca.

Konsorcjum zadeklarowało w swojej ofercie przejęcie pracowników oraz utrzymanie produkcji autobusów oraz wprowadzenie do oferty zakładu nowych produktów.

- Oferta konsorcjum została wybrana przeze mnie, zaakceptował też ją sędzia-komisarz nadzorujący upadłość - podkreślił Noworolski. Syndyk nie chciał jednak powiedzieć, czy były inne oferty na kupno Autosanu. Wiadomo jedynie, że ta musiała opiewać na przynajmniej 19 mln złotych - taką cenę ustalił sędzia-komisarz.

Oferty na zakup Autosanu można było składać do 29 stycznia. W grudniu syndyk wybrał jedną z nich i przedstawił do akceptacji sędziemu, ale transakcji nie udało się sfinalizować do końca roku, a do tego czasu był wyznaczony termin na sprzedaż zakładu. Dlatego termin został wydłużony.

Konsorcjum złożone ze spółek wchodzących w skład PGZ już raz złożyło ofertę kupna Autosanu. Było to przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo w sprawie upadłości Autosanu. Fabryka była pięć razy wystawiana na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób. Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów Sancity z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować około 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Spółka Polski Koncern Zbrojeniowy została zawiązana w dniu 26 listopada 2013 roku przez Skarb Państwa. Do resortu skarbu należy 37,13 proc. akcji spółki, a kolejne 29,36 proc. posiada Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostałe 33,5 proc. akcji PGZ należy do innej państwowej spółki - Polskiego Holdingu Obronnego (dawnego Bumaru).

Poznaj historię kultowej polskiej marki w naszej galerii.

Tagi: autosan, wiadomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
WP Money
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz

Wybrane dla Ciebie