Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Sebastian Ogórek
|

Będzie CEPiK 2.0. Od razu zapłacisz za badanie, możesz też trafić na czarną listę

118
Podziel się:

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o ruchu drogowym, zakładającą przyspieszenie wejścia w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0 w zakresie Centralnej Ewidencji Pojazdów - poinformowano w piątek na stronie internetowej prezydenta.

Koniec z turystyką pomiędzy stacjami kontroli pojazdów.
Koniec z turystyką pomiędzy stacjami kontroli pojazdów. (Bartosz Krupa/Eastnews)

Oznacza to sporą rewolucję dla kierowców.

Nowe przepisy są efektem działań naprawczych podjętych wobec systemu CEPiK, których jednym z elementów jest etapowe uruchomienie jego zmodernizowanej wersji.

W nowych regulacjach założono, że za badanie techniczne dopuszczające pojazd do ruchu trzeba będzie zapłacić przed jego przeprowadzeniem.

Przewidziano jednak wyjątek od tych przepisów, wprowadzając regulację, która umożliwi wniesienie opłaty za badanie techniczne i opłaty ewidencyjnej po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu - w przypadku rozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Rozwiązanie to ma ułatwić działalność przedsiębiorcom, np. zarządzającym flotą samochodową.

Do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) na bieżąco będą przekazywane dane o negatywnych badaniach technicznych, w szczególności gdy badania zostają przerwane w trakcie wykonania i kierowca unika konsekwencji, nie pozwalając dokończyć badania i nie ponosząc kosztów ich wykonania. W ten sposób ma zostać ograniczone zjawisko "turystyki badań technicznych", w których kierowcy, nie uzyskując pozytywnego wyniku badania technicznego, przenoszą się do innej stacji badań technicznych.

W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zdecydowano, że do CEP będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym. Takie informacje są szczególnie istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów używanych.

Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania do CEP informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku - w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.

W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. W rezultacie SG będzie przekazywać do CEP informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych.

Według resortu cyfryzacji projektowane zmiany pozwolą na zwiększenie zakresu informacyjnego w Centralnej Ewidencji pojazdów i uzyskanie wyższej jakości danych, a tym samym podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym.

autor: Michał Boroń

wiadomości
gospodarka
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(118)
WYRÓŻNIONE
lolokis
8 lat temu
stare auto dobrze utrzymane nie jest gorsze od nowego głąby.wystarczy naprawy robic na bieżąco.
Aaddiii
8 lat temu
Twórców tego draństwa wysłać do restauracji na obiad i najpierw kazać zapłacić potem dać byle co, a w razie czego powiedzieć że naszemu kucharzowi to bardzo smakuje. A przed przeglądem do mechanika który nie ma czym sprawdzić bo nie dysponuje odpowiednim sprzętem to po co Po to jadę na przegląd by mi powiedziano co mam do naprawy i potem stawiam auto do mechanika i wymieniam to co było wskazane i z powrotem na stację na kontynuację przeglądu i bez ponownej opłaty za przegląd
robinson
8 lat temu
panie dooda najpier dopilnuj pan aby polacy ktorzy maja stare auta nie byli okradani przez swoich derektorkow i prezesikow a potem mozesz robic takie wygibasy polityczne lub sprobuj utrzymac rodzine z trojka dzieci no i starego gruchota za 2300 miesiecznie. qoourwa!!!!
...
Następna strona