Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Mikołajewska
|

W Białymstoku powstanie pas startowy. Będą mogli z niego korzystać tylko nieliczni

7
Podziel się:

Marzenia Białostoczan o (działającym) lotnisku w końcu się spełniły. W czwartek radni przegłosowali zmiany w budżecie miasta i prognozie finansowej, dzięki czemu będzie można rozstrzygnąć przetarg na wykonawcę inwestycji. Na Krywlanach, które obecnie służą jako obiekt sportowy, będą lądowały małe samoloty. Utwardzony pas startowy ma mieć 1350 metrów długości i 30 metrów szerokości. Powstanie tam też m.in. płyta do zawracania, drogi kołowania i miejsce postoju dla samolotów.

Wokół budowy pasa startowego na Krywlanach od lat toczy się spór wśród radnych miasta
Wokół budowy pasa startowego na Krywlanach od lat toczy się spór wśród radnych miasta (SilverTree/wikimedia/CC BY SA 3.0)

Na Krywlanach powstanie pas startowy dla małych samolotów (do 50 osób), który mógłby być wykorzystywany np. dla celów biznesowych.

Zobacz także: Stanisławów w gm. Baranów. To tu powstanie Centralny Port Lotniczy "Solidarność"

Lotnisko nieco droższe niż zakładano...

Inwestycja w białostockie lotnisko będzie kosztować ponad 40 mln zł. Koszt inwestycji szacowano początkowo na nieco ponad 30 mln zł. Po przetargu okazało się jednak, że to za mało, bo firmy, które złożyły oferty, zaproponowały: 44 mln zł (polsko-litewskie konsorcjum) i 62 mln zł (Budimex).

Aby nie unieważniać przetargu i zamknąć budżet inwestycji miasto porozumiało się z samorządem województwa, gdzie większość ma koalicja PSL-PO. Przed miesiącem zdecydował on o dołożeniu do projektu 8 mln zł, a w miniony poniedziałek podniósł tę kwotę do 16 mln zł.

Aby przetarg rozstrzygnąć, trzeba było jeszcze zmienić stosowne zapisy w budżecie Białegostoku na 2017 rok, jak również w tzw. wieloletniej prognozie finansowej miasta.

Nie obyło się bez problemów

W miniony poniedziałek sprawa miała stanąć na sesji Rady Miasta Białystok. Mimo, iż decyzja przez sejmik była już podjęta, większość rady miasta zdecydowała, by sesję przerwać.

W czwartek wieczorem ją dokończono, a głosowanie poprzedziła dyskusja. Radni PiS, którzy mają w radzie miasta samodzielną większość argumentowali, że inwestycja na Krywlanach nie będzie służyła wszystkim mieszkańcom, a przede wszystkim wąskiej grupie przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali się partycypować w kosztach budowy.

-My to nazywamy pasem startowym, który tak naprawdę nie wiadomo, komu ma służyć. Na pewno nie będzie ten pas startowy służył wszystkim mieszkańcom Białegostoku (...), będą mogli z niego korzystać tylko nieliczni. My dobrze wiemy, jaka jest różnica między lotniskiem a pasem startowym - mówił przewodniczący klubu radnych PiS Henryk Dębowski.

I przypominał, że w poprzedniej perspektywie finansowej władze samorządowe województwa podlaskiego zrezygnowały z planów budowy regionalnego portu lotniczego.

"Woda z mózgu" dla mieszkańców

- Jestem sceptyczny, jeśli chodzi o budowę pasa startowego (...). Mieszkańcom Białegostoku tak naprawdę robi się "wodę z mózgu", bo mają nadzieję, że będą mogli korzystać z tego pasa - mówił Dębowski.

Za zmianami w finansach miasta, by jednak inwestycję zrealizować, byli radni Platformy Obywatelskiej i klubu radnych prezydenta Tadeusza Truskolaskiego. Argumentowali, że taki pas startowy jest miastu potrzebny.

PO jest innego zdania

- Lotnisko będzie służyło wielu celom i ten pas startowy również. Oczywiście będzie służyło biznesowi, ale biznes to nowe podatki. Celom wojskowym, ale też transplantologii, czyli szybszemu przewozowi organów ratujących życie. Będą tu mogły lądować i startować samoloty czarterowe - mówił prezydent miasta Tadeusz Truskolaski.

Dodał, że - choć nie od razu - będzie tu też można rozwijać komunikację pasażerską. Przypomniał, że na podstawie obowiązującej umowy Aeroklub Polski będzie ponosił koszty utrzymania pasa, gdy już on zostanie oddany do użytku. - Rozstrzygnięcie tego przetargu leży w dobrze pojętym interesie mieszkańców miasta i regionu - dodał Truskolaski.

Po dyskusji ogłoszona została przerwa w sesji. Po niej radny Dębowski poinformował, że - choć początkowo radni PiS mieli taki zamysł - budowa pasa startowego na Krywlanach nie zostanie wykreślona z budżetu miasta.

- Uważamy, że może to być decyzja nie do końca przemyślana, aczkolwiek dajemy szansę, chcemy, żeby nasze miasto się rozwijało. Nie chcemy być przeciwni tego rodzaju inwestycji, aczkolwiek dla naszego miasta, regionu, potrzebne jest lotnisko regionalne - mówił.

- Będziemy to w dalszym ciągu podtrzymywali i chcielibyśmy, aby takie lotnisko regionalne w najbliższej czy trochę odległej perspektywie w naszym województwie powstało - dodał Dębowski.

Po głosowaniu prezydent Truskolaski powiedział dziennikarzom, że w piątek powinien być rozstrzygnięty przetarg.

inwestycje
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
gosc
6 lat temu
Pas startowy do celow aeroklubu i wspanialomyslnie finansowany przez aeroklub. Panie Truskolawski zamiast bloku komunalnego za kilka milionow dla kilkudziesieciu mieszkancow wybuduj mi pan dom za 700 tys zl, a ja deklaruje, ze bede go utrzymywal, a Pan bedzie mogl oglosic, ze zaspakaja potrzeby lokalowe mieszkancow.
Mim
6 lat temu
Dowożenie kartofla do kliniki wymogło "powstanie nowych uwarunkowań ekonomicznych". Dzięki rządom dojnej zmiany nie będzie nawet papieru, na kartki na chleb.
Z innego foru...
6 lat temu
Czyli, wreszcie wszystko jasne. Zamiast lotniska regionalnego na Podlasiu, (na które są już prawie gotowe plany i ważna Decyzja Środowiskowa), pan Truskolaski chce budować prawie w środku miasta ,,zastępcze'' quasi regionalne lotnisko na Krywlanach. Niech więc buduje, ale pod warunkiem, że radni podejmą uchwałę o zarezerwowaniu środków na odszkodowania za hałas lotniczy, utratę wartości wszystkich nieruchomości zlokalizowanych na ścieżkach startów i lądowań z rezerwą dodatkową na wypadek potencjalnie możliwych katastrof lotniczych. Na razie przetarg za przetargiem, a kasa idzie, jak nie na dokumentację taką, to siaką pod Krywlany. Gdzie są analizy opłacalności ekonomicznej planowanego lotniska? Gdzie są analizy ile będzie kosztowało coroczne utrzymanie lotniska, bo koszty stałe są nieuniknione bez względu na ilość operacji lotniczych? Gdzie są analizy zapotrzebowania na loty z Krywlan. Gdzie są analizy za ile i w jaki sposób Aeroklub będzie zarządzał lotniskiem regionalnym w środku Białegostoku. Dla kogo faktycznie magistrat chce budować z naszych podatków lotnisko na Krywlanach za 60 mln złotych? Czy tylko dlatego, żeby zrealizować ,,scenariusze'' zawarte w liście intencyjnym z AP, bo był podpisany w błysku fleszy? Panie radny Dębowski, jeżeli na tak istotne pytania nie ma jasnych odpowiedzi, to na rzeczy jest o wiele więcej niejasności, jak w pańskiej puencie w mediach o treści: ...decyzja nie do końca przemyślana...
Zbych
6 lat temu
Pas startowy dla biznesu to niech biznesmani budują z Truskolaskim na czele zróbcie coś dla zwykłych ludzi
ABW = to sabo...
6 lat temu
To sabotaz TOTALITARNEJ OPOZYCJI = chcą zablokować budowę normalnego lotniska,jak maja inne miasta wojewódzkie - tym bardziej,że to jest SERCE PODLASIA. = = = Aby nie unieważniać przetargu i zamknąć budżet inwestycji miasto porozumiało się z samorządem województwa, gdzie większość ma koalicja PSL-PO.