Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

'Biznes na Bliskim Wschodzie - Jak się nie zachowywać?"

0
Podziel się:

Prowadząc biznes, z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę, że atrakcyjna oferta nie zawsze wystarcza, aby nawiązać owocną współpracę. Biznesowy savoir vivre musi być tym bardziej dopracowany, gdy decydujesz się szukać kontrahentów za granicą.

'Biznes na Bliskim Wschodzie - Jak się nie zachowywać?"

_ Prowadząc biznes, z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę, że atrakcyjna oferta nie zawsze wystarcza, aby nawiązać owocną współpracę. Biznesowy savoir vivre musi być tym bardziej dopracowany, gdy decydujesz się szukać kontrahentów za granicą. _

_ _

Dowiedz się więcej

Chcesz skutecznie prowadzić negocjacje handlowe z partnerami z Bliskiego Wschodu? Zależy ci na lepszym poznaniu tamtejszej kultury i obyczajów, dzięki czemu lepiej wypadniesz na spotkaniu? 18 października 2016 r. w Warszawie obędzie się I Międzynarodowa Konferencja „Dubaj – nowe rynki, nowe możliwości”. Jest ona organizowana przez firmę BiznesDubaj.pl. Uczestnicy wezmą udział zarówno w podstawowych, jak i praktycznych panelach dyskusyjnych dotyczących prowadzenia biznesu na rynkach Bliskiego Wschodu. Omawiane będą m.in. obyczaje biznesowe, działalność na rynku arabskim i kwestie prawne. W dniach 20-23 stycznia 2107r. odbędzie się II część konferencji w Dubaju, tj. praktyczny Workshop. Więcej informacji o konferencji na: konferencja.biznesdubaj.pl

„Co kraj, to obyczaj” – o tym powiedzeniu musi pamiętać każdy przedsiębiorca decydujący się nawiązać współpracę z zagranicznymi podmiotami. Choć w pierwszej kolejności niezbędne jest zapoznanie się z kwestiami prawnymi (np. w zakresie zawierania umów handlowych) i możliwościami rozwoju na danym rynku, to kolejnym krokiem jest poznanie kultury i etykiety biznesowej obowiązującej w ojczyźnie kontrahenta.

Bliski Wchód, czyli kultura nie tylko arabska

Podstawowym błędem popełnianym przez wielu przedsiębiorców jest utożsamianie Bliskiego Wschodu z kulturą arabską. Choć mieszkańcy tych terenów to nie tylko Arabowie, faktycznie dominującą religią jest islam. Fakt ten wpływa m.in. na sposób prowadzenia działalności gospodarczej. Tamtejsi przedsiębiorcy stawiają nie tylko na relacje partnerskie, ale przede wszystkim osobiste spotkania biznesowe. Co jednak ciekawe, w ich trakcie nie zawsze są poruszane wyłącznie kwestie prywatne. Europejczyków dziwi to, bo w naszym kręgu kulturowym rozdzielamy sprawy służbowe od życia osobistego.

Wizytówka – rzecz niezbędna

W Europie papierowy kartonik z danymi firmy, czyli wizytówka, jest popularny, ale stosunkowo rzadko używany, bo przedsiębiorcy osobiście spotykają się sporadycznie. Częstą praktyką jest za to nawiązywanie współpracy telefonicznie lub przez wymianę wiadomości w formie elektronicznej. Skoro na Bliskim Wschodzie to osobiste spotkania są bardziej cenione, wizytówki to podstawa – są wymieniane przy każdej okazji. Zadbaj o wygląd swoich, a przede wszystkim pamiętaj, że powinny być dwujęzyczne – w wersji anglo- i arabskojęzycznej.

Salam Alejkum i „small talk”

W krajach Bliskiego Wschodu spotkanie biznesowe nie zaczyna się od zaprezentowania oferty, ale rozmowy na tematy, które nie mają z nią nic wspólnego. To tzw. „small talk” obejmujący np. przekazanie informacji o podróży czy samopoczuciu. Choć rozmowa odbywa się po angielsku, w dobrym tonie jest powitanie się w języku arabskim (wspomniane Salam Alejkum to jedno z dopuszczalnych powitań). Podczas spotkania koniecznie należy pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwsza dotyczy używania jedynie prawej ręki, gdyż lewa jest uważana za „nieczystą”. Druga odnosi się do butów, a dokładniej do podeszwy – bezwzględnie należy pamiętać o trzymaniu butów podczas siedzenia na podłodze, bo pokazanie podeszwy jest uznawane za obraźliwe.

Negocjacje handlowe – o czym pamiętać?

Prowadzenie rozmów handlowych z mieszkańcami Bliskiego Wschodu wcale nie jest łatwe, bo większość kontrahentów twardo negocjuje warunki i przede wszystkim koszt współpracy. Warto zatem być przygotowanym na konieczność obniżenia początkowo zaproponowanych cen. Aby współpraca układała się pomyślnie, w dobrym tonie jest wręczenie potencjalnemu kontrahentowi prezentu. Świetnym pomysłem są np. polskie wyroby z bursztynu, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem w tamtym rejonie świata.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany
KOMENTARZE
(0)