Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Być może do końca czerwca umowa koncesyjna z GTC na odcinek A1

0
Podziel się:

Być może do końca czerwca podpisana zostanie z Gdańsk Transport Company umowa koncesyjna na budowę i eksploatację pierwszej fazy autostrady A1 z Gdańska do Grudziądza

- poinformował we wtorek PAP Paweł Piłatkowski z ABiEA.

'Trwają w tej chwili negocjacje. Pierwszy roboczy, racjonalny termin podpisania umowy, który ma szanse się ziścić to koniec czerwca. Pierwsza faza prac powinna objąć 90-kilometrowy odcinek od Gdańska do Grudziądza' - powiedział PAP Piłatkowski, kierujący w Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad Wydziałem Koncesji i Finansowania.

Koncesję na budowę i eksploatację odcinka A1 z Gdańska do Torunia (około 152 km) firma Gdańsk Transport Company SA (GTC) otrzymała w 1997 roku, a minister transportu i GTC nie podpisały jeszcze umowy koncesyjnej. Zamknięcie finansowe projektu powinno zostać osiągnięte w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, z możliwością przesunięcia terminu o sześć miesięcy.

'Koncesja została udzielona na 152 km, od Gdańska do Torunia, natomiast pierwsza transakcja dotyczy na dzień dzisiejszy 90 km, czyli od Gdańska do Grudziądza' - powiedział Piłatkowski.

Dodał, że podpisanie i realizacja umowy koncesyjnej z GTC zależy przede wszystkim od sposobu finansowania projektu przy wykorzystaniu możliwości, które dopuszcza znowelizowana ustawa o autostradach płatnych. 'Tego projektu nie uda realizować się bez wsparcia ze strony państwa. To z kolei jest uzależnione od powstania w jakiejś mierze Krajowego Funduszu Autostradowego (KFA). Nie ma sensu podpisywać umowy, jeżeli nie ma zarezerwowanych kwot na ten projekt' - powiedział.

Zgodnie z nowelizacją, rząd może wspierać prywatnych koncesjonariuszy budujących autostrady pieniędzmi publicznymi. Środki na ten cel mają być gromadzone w KFA, na rachunku w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Przychody funduszu ma stanowić m.in. część planowanych dochodów budżetowych z akcyzy od samochodów, przychody ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach Skarbu Państwa, wpływy z opłat za przejazdy autostradą wpłacane przez koncesjonariuszy (jeśli koncesjonariusz został dofinansowany przez państwo).

Według Piłatkowskiego konieczne jest m.in określenie jakiego wsparcia można spodziewać w ramach KFA.

'Fundusz formalnie powstał w ramach ustawy, natomiast nie ma aktów wykonawczych, począwszy od statutu, poziomu zaangażowania, a potem alokacji środków z budżetu' - powiedział. Dodał, że środki do Funduszu powinny wpływać od 2002 lub 2003 roku.

Łącznie budowa pierwszych 90 km A1 ma trwać pięć lat: cztery lata zajmie budowa (cztery sezony budowlane), a faza przygotowawcza rok (projekt i pozwolenia). Decyzja o realizacji drugiej fazy projektu będzie zależała m.in od dostępnych środków finansowych.

Według Piłatkowskiego koszt budowy jednego kilometra autostrady wynosi średnio 5-6 mln USD (bez kosztów obsługi finansowej projektu).

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)