Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jutro decyzja rządu

3
Podziel się:

Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jutro decyzja rządu
(Google)

Rząd zajmie się wtorek projektem uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego i być może zostanie ona przyjęta - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Resort infrastruktury zapewnia, że temat CPK jest uzgodniony.

We wtorkowym porządku obrad rządu jest punkt dotyczący projektu uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - CPK.

- Koncepcja dotycząca Portu Solidarność jest w jutrzejszym programie obrad Rady Ministrów. Będziemy się nią zajmować. I być może zostanie ona przyjęta - powiedział w poniedziałek Wild w Łodzi, który uczestniczy w IV Kongresie Rozwoju Transportu.

Jak dodał, "to oznacza, że wszystkie kwestie, które były przedmiotem dyskusji, dojrzały do rozstrzygnięcia politycznego".

- Koncepcja nie rozstrzyga kwestii, jaki podmiot będzie budował infrastrukturę kolejową. To jest sprawa otwarta. Nie było to potrzebne do rozstrzygnięcia i do przyjęcia Koncepcji budowy Portu Solidarność. Kwestia jest wciąż otwarta - powiedział Wild.

Jak mówił, kolejnym krokiem będzie uchwalenie specustawy, powołanie spółki, której zostanie powierzona inwestycja jako całość. "I jak najszybsze wszczęcie postępowań środowiskowych, ponieważ to jest najbardziej ryzykowne dla wszystkich inwestorów postępowanie" - podkreślił Wild.

Zaznaczył, że z postępowaniem środowiskowym wiąże się również podjęcie rozmów z mieszkańcami "w celu wypracowania optymalnego dla obu stron rozwiązania".

Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.

Jak powiedział Wild, lokalizacja w Koncepcji się nie zmieniła. - Aczkolwiek podkreślam, że jest to rekomendacja co do lokalizacji. Już z samych przepisów środowiskowych wynika, że będziemy musieli wskazać przynajmniej dwie lokalizacje. Tak wynika z przepisów prawnych. Nie zmienia to faktu, że tę lokalizację uznajemy za najlepszą - podkreślił pełnomocnik.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, który w resorcie odpowiada za kolej, zapewnił, że "z punktu widzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa temat Centralnego Portu Komunikacyjnego jest uzgodniony i nie ma żadnego problemu".

Dodał, że "odbyła się dyskusja nad dokumentem". - My dążyliśmy do tego, żeby zapisy w tej Koncepcji, którą przygotował pan minister Mikołaj Wild, były jak najlepsze z punktu widzenia sektora transportu zbiorowego, publicznego, patrząc przez pryzmat wszystkich gałęzi, które się w ramach tej Koncepcji znajdują, czyli lotniczej, drogowej i kolejowej - tłumaczył wiceminister, który także uczestniczy w IV Kongresie Rozwoju Transportu.

Bittel był pytany o to, czy Koncepcja zakłada, kto będzie budował infrastrukturę kolejową do Portu Solidarność. - Jest narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, posiadający ogromne doświadczenia w budowaniu tejże infrastruktury i trzeba z tych doświadczeń skorzystać. Taka jest nasza ocena - powiedział. Jak dodał, "nie zakładam, żeby była konieczność powoływania dodatkowych spółek, które zajmowałyby się tym samym, co spółka, która już taką działalność prowadzi" - powiedział wiceminister.

Jak mówił, w Koncepcji nie ma zapisów dotyczących tego, kto będzie budował komponent kolejowy. - I to nam wystarczy - dodał.

W ocenie wiceministra "oczywistym jest, że aby CPK odniósł sukces, musi być skomunikowany z całą Polską. - Na CPK musi być przygotowany układ go obsługujący, bo inaczej nie wystartuje. Prace muszą toczyć się w miarę równolegle - dodał.

Dodał, że jest założenie dotyczące oczekiwanego czasu dojazdu do CPK. - Metodologia będzie do tego dobierana taka, żeby była jak najbardziej efektywna, ekonomiczna i przyjazna dla pasażerów - powiedział Bittel.

Pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł. Budowa portu lotniczego ma pochłonąć 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości między, 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł.

Na CPK potrzeba 3 tys. ha. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - obsługujące ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.

27 kwietnia br. Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

Przyjęto też Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym. Port Solidarność powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego.

Pod koniec września br. rząd miał się zająć projektem uchwały ws. CPK, którego wnioskodawcą jest Wild. Tak się jednak nie stało. Premier Beata Szydło tłumaczyła wówczas, że zdecydowała, aby rząd nie zajmował się CPK. Jak mówiła "prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać".

Mikołaj Wild pytany o to, dlaczego rząd nie zajął się wówczas CPK, tłumaczył w mediach, że został poproszony "o dokonanie jeszcze kilku ustaleń". - Naturalne jest, że każda wątpliwość musi być wyjaśniona do cna - mówił. Zapewnił jednocześnie, że koncepcja budowy portu jest bez zarzutu.

W tym czasie w mediach pojawiły się informacje o tym, że minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk ma się nie zgadzać, aby rozbudową sieci kolejowej, która ma powstać przy okazji budowy CPK, miała zająć się specjalnie powołana do tego spółka. Zdaniem Adamczyka powinna to robić nadzorowana przez niego spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej.

Wild mówił, że PKP PLK "to jeden z wariantów, który bierzemy pod uwagę". - Natomiast musimy mieć świadomość, że w Polsce od 20 lat praktycznie nie buduje się teraz kolei - dodał.

Adamczyk powiedział, że w rządzie nie ma rozbieżności odnośnie realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Nie ma żadnych, to nieprawdziwe informacje się pojawiły - mówił pod koniec września Adamczyk komentując medialne doniesienia o sporze w rządzie dotyczącym inwestycji CPK.

Zobacz także: Zobacz także: Rząd rusza na wojnę z foliowymi torbami w sklepach
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
Alex
6 lat temu
Świetny wizjonerski pomysł na miarę młodych pokoleń w Polsce nie zakażonych komunizmem i jej propagandą. Patrzących w przyszłość z nadzieją na lepsze, wyższy poziom życia wszystkich Polaków. Takie projekty dają nadzieje na szybki rozwój Polski.
PJB
6 lat temu
Fatalna lokalizacja oparta o najbardziej zatłoczoną autostradę A2 w Europie, totalnie zapchaną. Do tego port dla ruchu towarowego czyli tysiące TIRów które nie będą miały innego wyjścia jak przejechać przez Warszawę !!! Decyzja nie poparta żadnymi aktualnymi danymi, oparta o historyczne i nieaktualne badania. Jak można wydać 35mld baz aktualnych danych? Jak można wybrać lokalizację tylko z powodu jednego czynnika, bliskości stolicy i wygody rządu w dostępie do niego. Biznesowo będzie to fiasko XXI wieku za które zapłacimy wszyscy, na głowę każdego Polaka wypada po tysiaka straty.
aaaa
6 lat temu
Lotnisko w Radomiu bankrutuje a oni chcą budowac nowe. Byznesmeny za 10 groszy.