Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Centralny Port Lotniczy. Ministerstwa uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy

4
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. - Czekamy teraz na polityczny sygnał, kiedy może zająć się nim Rada Ministrów" - dodał Szmit.

Centralny Port Lotniczy. Ministerstwa uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy
(STANISLAW KOWALCZUK)

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. - Czekamy teraz na polityczny sygnał, kiedy może zająć się nim Rada Ministrów - dodał Szmit.

Szmit poinformował, że projekt m.in. określa kompetencje poszczególnych resortów odnośnie inwestycji. - Decyzja kierunkowa co do budowy tego lotniska została podjęta. Pracujemy już nad tym. Trzeba pamiętać, że to jest przedsięwzięcie na wiele lat - powiedział wiceminister.

W połowie marca Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego, w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Jak mówił w ubiegłym tygodniu Szmit, koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego, według szacunków, może wynieść od 20 do 30 mld zł. Zastrzegł jednocześnie, że koszty będą zależały m.in. od lokalizacji i jeszcze za wcześnie, by szczegółowo mówić o finansowaniu inwestycji.

W ocenie Szmita nowe lotnisko może stać się jednym z wiodących portów w Europie Środkowej. Jak dodał, takie szanse są i wynikają one z położenia geograficznego Polski.

Jednym z argumentów za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, zaczyna być bliski wyczerpaniu swojej przepustowości. Warszawski port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów. Jak twierdzą niektórzy eksperci, przepustowość Lotniska Chopina jest na poziomie 20 mln pasażerów rocznie. Lotnisko szacuje, że w tym roku może obsłużyć ok. 14 mln podróżnych.

Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki wskazywał niedawno, że według analiz między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse być wielkim hubem międzynarodowym. Według Morawieckiego finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z niewielkim ich udziałem, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, a rok później 34 mln osób. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
odd
7 lat temu
Stryków. Spina wszystkie aglomeracje { warszawską, śląską, łódzką ]. Komunikacja samochodowa-węzeł A1 z A2, kolejowa, centralne położenie.
lot
7 lat temu
Centralne lotnisko powinno być w Łodzi.
janek
7 lat temu
lepiej niech budują elektrownie atomową zniknie smog , górników nie będzie trzeba dotować ich emerytury zjadają nasze bo kto od 45 roku zdrowy dostaje w swiecie emeryture, i to bardzo dużą i będziemy mieć trochę taniej
Baltazar
7 lat temu
CPL im będzie bliżej Warszawy tym mniej ludzi z południa Polski będzie przez niego latać a więcej przez inne huby z Europy Zachodniej. Wiadomo że na Śląsku i w Krakowie w sumie mieszka więcej ludzi niż w Warszawie. Pasażerów docelowych Warszawa ma mniej więcej tyle samo co Kraków i Katowice, tzn. około 8 mln. Drugie 8 mln jest generowane przez 4mln tranzytu gdy są liczeni podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie się przesiadają. Dlatego uważam że CPL powinien być wybudowany​ koło Opoczna lub Piotrkowa Trybunalskiego. CMK już istnieje i jadąc Pendolino z Katowic lub Krakowa to jest 1,5 godziny a z Warszawy 1 godzina i to jest tylko 20 minut więcej niż do Mszczonowa. To może zadecydować o tym czy ten CPL będzie miał odpowiednie wypełnienie pasażerami czy nie a bez tego linie lotnicze nawet jak tam przyjdą to nie będą oferowały zbyt wiele połączeń co z kolei nie będzie skłaniało zbyt wielu pasażerów z Europy Wschodniej do latania przez CPL.