Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Cyfrowy Polsat: tendencja spadkowa odwrócona. Klienci płacą więcej

151
Podziel się:

Intensywna kampania reklamowa usług Cyfrowego Polsatu zaczyna się zwracać. Po jedenastu kwartałach spadkach liczby klientów kontraktowych usług Cyfrowego Polsatu trend się odwrócił. W czwartym kwartale przybyło ich prawie 22 tysiące. Za tym poszły i zyski, bo klienci płacą więcej.

Cyfrowy Polsat: tendencja spadkowa odwrócona. Klienci płacą więcej
(Grupa Polsat)

Intensywna kampania reklamowa usług Cyfrowego Polsatu zaczyna się zwracać. Po jedenastu kwartałach spadkach liczby klientów kontraktowych Cyfrowego Polsatu trend się odwrócił. W czwartym kwartale przybyło ich prawie 22 tysiące. Za tym poszły i zyski, bo klienci płacą więcej.

Cyfrowy Polsat odnotował 341,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w czwartym kwartale 2016 r. wobec 185,6 mln zł zysku rok wcześniej. To duża poprawa i odwrócenie długiego już spadkowego trendu.

Gdy przyjrzeć się na źródło dobrego wyniku, można je określić krótko - klienci płacą więcej. Klient kontraktowy w czwartym kwartale płacił średnio 90,7 zł miesięcznie i tak dobrego wyniku Cyfrowy Polsat nie miał od 2012 roku. Wzrosły też opłaty od klientów usług pre-paid do 19,2 zł miesięcznie i tu tak wysokiego wyniku nie było od drugiego kwartału 2013 r.

Spółka chwali się przy tym, że to zasługa m.in. powodzenia oferty SmartDom. Liczba sprzedanych usług płatnej telewizji wzrosła o 87,3 tys., w tym Multiroom o 39,7 tys. Przeciętny klient wykupuje coraz więcej usług - średnio 2,25 usługi w porównaniu z 2,13 rok wcześniej.

Poprawa dochodów z jednego klienta to też efekt przechodzenia z telefonów na kartę na abonament. Teoretycznie Cyfrowy Polsat tu stracił, bo choć liczba usług kontraktowych wzrosła o 113,8 tys., to o 250,8 tys. mniej było klientów telefonów na kartę.

Generalnie widać poprawę w danych o liczbie obsługiwanych klientów kontraktowych. Po serii 11 kolejnych spadkowych kwartałów, w czwartym kwartale 2016 roku przybyło ich 21,9 tysięcy.

Wynika to jednak nie tyle z faktycznego przyrostu liczby klientów, ile z przechodzenia użytkowników telefonii pre-paid na umowy. To jednak jest zgodne z interesem spółki, bo zyski czwartego kwartału są dużo lepsze od tych osiągniętych rok wcześniej. I to dużo lepsze od prognoz analityków, którzy w ankiecie PAP szacowali wynik o 35 proc. niższy (226,7 mln zł).

Mimo dobrego kwartału w całym 2016 roku zysk netto spadł o 12,2 proc. do 1021 mln zł.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Cyfrowego Polsatu (mln zł)
mln zł 4 kw. 2016 4 kw. 2015 Zmiana % 2016 2015 Zmiana %
Przychody ze sprzedaży 2535 2610 -2,9 9730 9823 -0,9
EBIT 390 444 -12,3 1669 1986 -15,9
EBITDA 902 881 2,4 3641 3685 -1,2
Zysk netto 342 186 84,2 1021 1163 -12,2
Przepływy operacyjne 794 812 -2,2 3152 2985 5,6
Przepływy inwestycyjne 135 -150 190,1 -1003 -727 -38,1
Przepływy finansowe -657 -176 -273,7 -2071 -2387 13,2
Marża EBITDA 35,59 33,76 1,83 37,42 37,52 -0,10
Marża netto 13,48 7,11 6,37 10,49 11,84 -1,35
Źródło: Cyfrowy Polsat

"W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym na dzień 31 grudnia 2016 roku łączna liczba usług, świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym jak i przedpłaconym, wyniosła 16 524 936, co stanowi wzrost o 55 240 usług w porównaniu do 16 469 696 usług na dzień 31 grudnia 2015 roku" - podaje spółka w raporcie rocznym.

Na koniec 2016 roku odnotowano przy tym wzrost rok do roku liczby wszystkich podstawowych usług świadczonych w modelu kontraktowym, tj. płatnej telewizji, telefonii komórkowej oraz szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Wzrost ten został częściowo zniwelowany silnym spadkiem liczby usług telefonii komórkowej świadczonych w modelu przedpłaconym w analizowanym okresie, co związane było z obowiązkiem rejestracji przedpłaconych kart SIM.

"Na dzień 31 grudnia 2016 roku usługi kontraktowe stanowiły 80,2 proc. łącznej liczby świadczonych przez nas usług. Wskaźnik ten wzrósł z poziomu 76,6 proc. osiągniętego na dzień 31 grudnia 2015 roku" - czytamy w raporcie.

Telewizja na plusie

Firma wykorzystuje przy tym kłopoty wizerunkowe i utratę rynku jednego z głównych konkurentów na rynku kanałów telewizyjnych, czyli państwowej TVP. Polsat i inne kanały oferowane przez firmę zwiększyły w 2016 r. swój udział w oglądalności do 24,9 proc. z 24,6 proc. rok wcześniej. Dużo szybciej jednak rosły przychody z reklam - do 26,9 proc. z 25,8 proc.

"W całym 2016 roku zaobserwowaliśmy wzrost oglądalności całej Grupy, jak również kanałów tematycznych z naszego portfolio w porównaniu z analogicznymi okresami w ubiegłym roku. Głównym motorem wzrostu były rosnące udziały w oglądalności kanału TV6, co było wynikiem atrakcyjnej oferty programowej połączonej z dostępnością w systemie DTT" - podaje spółka w raporcie.

Spółka informuje przy tym, że w ciągu roku rósł zasięg techniczny jej kanałów, w tym najbardziej Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature i Polsat Viasat History.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(151)
WYRÓŻNIONE
yeti
8 lat temu
płacz i płać,na co mi 700 kanałów,jak i tak ich nie oglądam.ludzie bez mózgu dajecie się nabierać ,potem lament ,pewnie PIS wam kazał ,tacy biedni jesteście -
qrótka piłka
8 lat temu
Nikt i nic nie jest w stanie skłonić mnie do oglądania filmów czy seriali na TVN czy Polsacie, bo swój czas uważam za zbyt cenny, by co parę minut oglądać idiotyczne reklamy. "Premiery" na tych programach to kupa śmiechu..filmy z epok minionych :D To jest telewizja dla zgnuśniałych leniuchów, bezrobotnych, ludzi bez zainteresowań itp. Wolę HBO , gdzie obejrzę sobie wtedy, kiedy MI pasuje.
jasny gwint
8 lat temu
Czy wy kretyńskie PO peerelowskie nasienia umiecie liczyć>>>?Kto wam karze brać pakiety za 100 zł?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (151)
Rafał
8 lat temu
No i o to chodziło, żeby reklamą przyciągnąć Klientów - na tym polega reklama. CP nie dość, że ma dobrą reklamę to ma dodatkowo dobrą ofertę, z której tak naprawdę skorzystałem. Nie wiem czemu tyle złego jest pisane na temat CP, każdy wybiera to co lubi - dla mnie oferta jest najlepsza i dlatego ją wybrałem.
Gucio
8 lat temu
Czy ja wiem? Cyfrowy Polsat to przecież spółka giełdowa. Wyniki są jasne i przejrzyste. Spółka zarabia. Są dobre usługi, to są też klienci. A podważanie rocznych raportów to jest właśnie propaganda.
Leon
8 lat temu
Mnie się osobiście podoba to co robi CP ostatnio - ich smartdom jest teraz najlepszą multi ofertą do tego stale rozszerzaną o nowe usługi. Jak się to pozbiera wszystko do kupy to można sporo przyoszczędzić.
sen
8 lat temu
Bełkot mający na celu ukrycie totalnej klapy finansowej.
Sławek
8 lat temu
Treść artykułu to propaganda której nie powstydziłby się Geobbels, może dodatkowo sprzedaż lodów w ich salonach pomoże na kłopoty finansowe.
...
Następna strona