Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Rusza budowa drogi ekspresowej S61. Umowy podpisały Budimex i Strabag

Rusza budowa drogi ekspresowej S61. Umowy podpisały Budimex i Strabag

Budimex i Strabag podpisały kontrakty na budowę drogi ekspresowej na odcinku Ostrów Maz. do Szczuczyna Fot. Reporter Poland
Budimex i Strabag podpisały kontrakty na budowę drogi ekspresowej na odcinku Ostrów Maz. do Szczuczyna

Pół Polski czeka na tę inwestycję. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn na Podlasiu. Wykonawcami będą Budimex i konsorcjum Grupy Strabag. Pierwsze samochody pojadą nową trasą za trzy lata.

- Przyszła trasa poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, m.in. wyprowadzając ruch ciężki z miejscowości oraz wpłynie na skrócenie czasu przejazdu - powiedział Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk, cytowany w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Co ważne, przyczyni się do uaktywnienia całego, północno-wschodniego regionu kraju. Patrząc szerzej pozwoli także na realizację korytarzy komunikacyjnych w układach południkowym i równoleżnikowym zarazem, łącząc granicę Polski z Litwą z autostradami A2 i A4 po zachodniej stronie kraju - dodał.

Część nowej trasy zbuduje Budimex. Firma zawarła z GDDKiA umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn na odcinku węzeł Stawiski (bez węzła) - początek obwodnicy Szczuczyna za 278,16 mln zł netto.

"W ramach odcinka drogi ekspresowej S61 o długości 18 km powstanie węzeł drogowy Grabowo. Zadanie obejmuje także wykonanie części drugiej nitki obwodnicy Stawisk oraz przebudowanie fragmentu istniejącej jezdni obwodnicy" - napisano w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Nowe drogi w Polsce. 397 km bez autostrad

 

 

Odcinek będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i nawierzchnię z betonu cementowego, przystosowaną do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Jego oddanie do ruchu jest planowane w czwartym kwartale 2020 roku.

Inwestycja będzie prowadzona w formule "projektuj i buduj". Wykonawca zadeklarował ukończenie zadania w okresie 31 miesięcy od podpisania umowy. Na projekt i uzyskanie decyzji ZRID przewidziano 15 miesięcy, natomiast na roboty drogowe, wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie - 16 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych), podał także resort.

Strabag dostanie 234,5 mln zł

Podobne warunki czasowe ma też Grupa Strabag, której konsorcjum wygrało przetarg na inny odcinek S61. GDDKiA podpisała z nim umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła "Kolno" (z węzłem) do węzła "Stawiski" (bez węzła). Jego wartość opiewa na ok. 234,5 mln zł netto, a oddanie drogi do użytku planowane jest na listopad 2020 r.

"W ramach kontraktu wybudowany zostanie fragment drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn o długości ok. 16,5 km. Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału, a także węzeł drogowy 'Kolno' i dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Ponadto kontrakt przewiduje przebudowę istniejącej jezdni obwodnicy Stawisk o długości 3,061 km, budowę 2,2-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 63, a także ok. 1-km odcinka drogi krajowej nr 64 w miejscu istniejącej drogi powiatowej nr 1903B" - czytamy w komunikacie.

Oprócz prac zleconych Budimeksowi i Strabagowi w procedurze przetargowej są jeszcze pozostałe fragmenty podlaskiej S61.

"Na odcinku Łomża Południe - Łomża Zachód została wybrana najkorzystniejsza oferta, podpisanie umowy planowane jest na styczeń 2018 r. Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do Łomży (Podborze - Śniadowo, Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Zachód - Kolno) jest planowane w I kwartale 2018 r" - podsumował w komunikacie resort.

budimex, budownictwo, bdx, drogi ekspresowe, strabag, s61
ISB
Czytaj także
Polecane galerie
Jurek
2018-03-29 16:16
Z tym Strabagiem to byłbym ostrożny. To kolos na glinianych nogach
lisek
2017-11-02 20:42
gdzie jest k Szczuczyn, Grzesiu? No gdzie ten Zbuczyn??
enrico
2017-11-02 19:12
S61-od Ostrowi Maz. przez Łomżę -Ełk-Suwałki do Budzisk ( PL/LT)- to jak najbardziej potrzebna droga ekspresowa ( w tamtym regionie)- będzie stanowić część międzynarodowej trasy tranzytowej- Płn-Płd- Zach. Europy. Natomiast- GDDKiA - ,,zapomniała" o tzw. łączniku pomiędzy S19 (Via Carpatią) , a S61
(Via Balticą)- od Białegostoku ( Knyszyna) do skrzyżowania z planowaną S16 w pobliżu Ełku. Bez niego Via Carpatia (S19 w Polsce) nie spełni właściwej roli europejskiej drogi tranzytowej - chodzi o ekspresowy dojazd (przejazd) z S19 do przejścia granicznego z Litwą w Budziskach .
Pokaż wszystkie komentarze (210)