Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

GDDKiA chce odszkodowania za budowę odcinka S8. Chodzi o zmowę cenową

9
Podziel się:

GDDKiA wniosła pozew przeciwko Budimeksowi i dwóm innym podmiotom, w którym domaga się od pozwanych solidarnie 539,96 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi. Ma być to odszkodowanie za zmowę cenową w przetargu.

GDDKiA chce odszkodowania za budowę odcinka S8. Chodzi o zmowę cenową
(STANISLAW KOWALCZUK/EAST NEWS)

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wniósł pozew przeciwko Budimeksowi i dwóm innym podmiotom, w którym domaga się od pozwanych solidarnie 539,96 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi. Ma być to odszkodowanie za zmowę cenową w przetargu.

Informacje o pozwie podał Budimex. Spółka uważa, że roszczenie jest bezzasadne i powództwo nie wpłynie na wyniki Budimeksu. Z osobnego komunikatu Mostostalu Warszawa wynika, że jest on w grupie trzech pozwanych podmiotów.

"Sprawa związana jest z przetargiem publicznym "Budowa odcinka trasy S8 Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka", który został rozstrzygnięty w 2009 roku i który nie był realizowany przez Budimex Dromex S.A. (spółka z grupy Budimex - uczestnik jednego z konsorcjów startujących w ww. przetargu, przejęta przez Budimex S.A.)
" - czytamy komunikacie.

"Przedmiotem sporu są roszczenia odszkodowawcze dotyczące zgodnie z treścią pozwu zakazanej "uzgodnionej praktyki" poprzez zastąpienie autonomicznych decyzji gospodarczych uzgodnieniami dokonywanymi pomiędzy konkurentami, którzy składali oferty w jednym przetargu publicznym". Według GDDKiA, w wyniku tego naruszenia, miałoby dojść do realizacji zamówienia po cenie znacznie wyższej niż ta, która byłaby zaakceptowana i zapłacona a ceną, która hipotetycznie zostałaby zapłacona, gdyby nie doszło do praktyki ograniczającej konkurencję. "Dla porządku należy wskazać, iż ww. zamówienie zostało zrealizowane po cenie niższej niż budżet zamawiającego - powoda. Jako podstawa dochodzenia odszkodowania wskazany jest także art. 415 Kodeksu cywilnego oraz art. 416 k.c." - czytamy dalej.

Według Budimexu, analiza pozwu wskazuje, iż roszczenia objęte powództwem są bezzasadne. "Podstawowymi dowodami w sprawie są materiały wykorzystane w trakcie wcześniejszego postępowania karnego, w którym Budimex S.A. nie był stroną i w nim nie uczestniczył. Postępowanie to zakończyło się prawomocnym uniewinnieniem w dwóch instancjach. Sądy obu instancji uznały, iż zeznania świadków i wyjaśnienia oskarżonych nie potwierdziły wejścia w porozumienie i działania na szkodę instytucji (GDDKiA), na rzecz której przetarg był dokonywany. Jak wynika z uzyskanych informacji, w sprawie karnej wniesiona została skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego" - informuje spółka.

Także Mostostal Warszawa uznał pozew za bezzasadny. "Przede wszystkim, powód nie wykazał koniecznych przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej" - czytamy w odrębnym komunikacie Mostostalu.

Budimex - jedna z największych spółek budowlanych w Polsce - jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. Do grupy Budimex należą m.in.: Budimex Nieruchomości oraz Mostostal Kraków. W 2015 r. Budimex miał 5,13 mld zł skonsolidowanych przychodów.

Mostostal Warszawa S.A. jest aktywny we wszystkich podstawowych sektorach branży budowlanej, a zakres usług obejmuje generalne wykonawstwo inwestycji oraz realizację projektów "pod klucz" dla partnerów krajowych i zagranicznych. Spółka debiutowała na GPW w 1993 roku.

Oprac. Bartosz Wawryszuk

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
urzednik
8 lat temu
W Tarnowskich Górach rządzi firma radnego Jana Gryca rejestrowana na jego żonę. NIe mam mocnych aby tą firmę przebić w przetargach realizowanych w naszym powiecie.
SPT
8 lat temu
Przetargi to teatr z udziałem Wykonawców i Inwestorów. Inwestorzy hodują jedynie wybrane "ulubione" firmy. Wszyscy spoza tego grona to wrogowie którzy muszą być ukarani za wejście im w drogę. I układ ten "wzorowo wypracowało" GDDKiA a potem poszło w teren, i dzisiaj aż strach startować u niektórych Inwestorów.
Piotr
8 lat temu
Panie Ministrze Ziobro.Proszę przyjrzeć się prywatyzacji PNI .Oszustwo na ogromną skalę, za które musi zapłacić Polski podatnik. Rynek kolejowy to kolejny wałek Budimexu
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
HETMAN POLNY
8 lat temu
JAK OFIARUJĄ OKOŁO 25 000 - 30 000 ZŁ ZA METR A MOŻNA WYBUDOWAĆ ZA 10 000 ZŁOTYCH TO PO CO MYDLENIE OCZEK. WIDZIAŁEM OGŁOSZENIA GENERALNEJ I SPADŁEM POD STÓŁ ... AGENCJA KOSMICZNA NASA CHYBA PROMEM KOLAMBIA TRANSPORTUJE PIACH I ASFALT Z ORLENU W CENACH Z ICH OGŁOSZEŃ. CENA PEWNIE OBEJMUJE BUDOWĘ LĄDOWISKA DLA PROMÓW KOSMICZNYCH. A GDZIE SA SPÓŁKI SKARBU PAŃSTWA, SPÓŁKI SAMORZĄDOWE..., KTÓRE WYBUDUJĄ TANIEJ.. GDZIE JEST MINISTER SKARBU?
wojtek lewand...
8 lat temu
komuś nie dano potężnej łapówy i tera się mści - tak było jest i będzie
Piotr
8 lat temu
Panie Ministrze Ziobro.Proszę przyjrzeć się prywatyzacji PNI .Oszustwo na ogromną skalę, za które musi zapłacić Polski podatnik. Rynek kolejowy to kolejny wałek Budimexu
anto
8 lat temu
CHLOPAKI KRECA LODY AZ MILO PATRZEC !
edi
8 lat temu
I tak się rodzą fortuny dzisiejszych vipów