Odcinek A4 Brzesko-Wierzchosławice to fragment budowanej autostrady A4, z którego wycofali się wykonawcy. Konsorcjum polsko-macedońskich firm NDI i SB Granit - odstąpiło w lutym od umowy, argumentując, że GDDKiA nie płaciła za wykonane prace. GDDKiA twierdziła natomiast, że uregulowała wszystkie należności wobec konsorcjum, a winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który miał wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu. W kwietniu GDDKiA poinformowała, że wykonawca porzucił plac budowy.
Jak podała GDDKiA, obecne zamówienie zostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy obejmuje wykonanie mostu wraz z dojazdami w ciągu drogi gminnej Wokowice - Biadoliny, drugi: wykonanie Węzła Wierzchosławice wraz z odcinkiem ok. 1,5 km autostrady, trzeci - pozostały 19,5 km odcinek autostrady.
Projekt ma zostać zrealizowany w terminie nie dłuższym niż 21 miesięcy od daty rozpoczęcia robót. Do czasu realizacji wlicza się również okresy zimowe.
Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium w wysokości 5 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie decydowała przede wszystkim cena (70 proc.), a w drugim rzędzie termin wykonania (30 proc.). Oferty można składać do 19 sierpnia do godz. 11,30.
Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień zapowiadał w ubiegłym tygodniu w Senacie, że przetarg na A4 zostanie szybko rozpisany, bo resort i GDDKiA robią wszystko, by przed Euro 2012 kierowcy mogli korzystać z jak największej ilości dróg. Zastrzegł jednak, że te drogi mają służyć kierowcom także po zakończeniu mistrzostw, więc _ to udostępnienie nie może się odbywać kosztem jakości wykonywanych dróg _.
Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav i Metrostav oraz hiszpański Dragados.
Budowę blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem dofinansowuje w znacznej części unijny Fundusz Spójności.
Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/116/t80244.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/wykonawca;a4;porzucil;plac;budowy,80,0,816464.html) | Wykonawca A4 porzucił plac budowy Chodzi o odcinek Brzesko - Wierzchosławice. Budowało go konsorcjum NDI i SB Granit. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/214/t37334.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zerwana;umowa;na;budowe;a4,162,0,776866.html) | Zerwana umowa na budowę A4 GDDKiA rozwiązała kontrakt z winy wykonawcy. Powodem były opóźnienia w jego realizacji. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/43/t98859.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/drogowcy;zapewniaja;protesty;covec;nie;blokuja;budowy;a2,47,0,877615.html) | Chińczy z A2 postawią na swoim? GDDKiA rozpoczęła negocjacje z wolnej ręki z potencjalnymi wykonawcami dwóch odcinków autostrady. |