Na 54 mln zł wstępnie szacowane są tegoroczne straty Kolei Śląskich, pod warunkiem wdrożenia programu naprawczego - poinformował marszałek wojewódzkiej śląskiego Mirosław Sekuła. Jeśli program nie byłby wdrażany, straty przekroczyłyby 110 mln zł.
Aby poprawić bieżącą sytuację przewoźnika, 25 lutego sejmik regionu zdecydował o krótkoterminowym pożyczeniu mu 6 mln zł na uregulowanie bieżących i najpilniejszych zobowiązań. Pożyczka ma być zwrócona w trzech miesięcznych ratach w lipcu, sierpniu i wrześniu tego roku - po obniżeniu kosztów przewoźnika wskutek wygaszania najmniej korzystnych umów.
Pytany na antenie Radia Katowice, czy ta pożyczka to dobry interes dla samorządu woj. śląskiego, Sekuła odpowiedział, że _ trzeba zrobić wszystko, żeby Koleje Śląskie nie upadły () i żeby obsługa pasażerów była właściwa _.
_ - To, co jest naprawdę problemem, to rozmiar strat finansowych spowodowany złym, niewłaściwym, nieodpowiedzialnym wręcz rozpoczęciem działalności Kolei Śląskich na taką skalę (w grudniu ub. roku - PAP). Jeżeli byśmy nic nie robili, to wygenerowałoby to dodatkowe koszty stu kilkunastu milionów. Jeżeli wdrożymy program naprawczy, który już Koleje Śląskie opracowały, to w ciągu roku będzie to ok. 54 mln zł strat - dodatkowych środków oprócz 120 mln zł, które i tak płacimy za przewozy _ - wyliczył marszałek woj. śląskiego.
Przypomniał, że zanim jeszcze Koleje Śląskie przejęły od Przewozów Regionalnych wszystkie połączenia w regionie, obaj ci działający równolegle przewoźnicy kosztowali samorząd woj. śląskiego ok. 155 mln zł w skali roku.
Sekuła podał też, że styczniowy koszt działania przewoźnika wyniósł 25 mln zł, z czego tylko ok. 20 proc. pokryła sprzedaż biletów. Ocenił, że to efekt m.in. bardzo wysokiej liczby gapowiczów.
_ - Koleje Śląskie muszą być wsparte, aby obsługa pasażerów była właściwa _ - wskazał marszałek dodając, że w pierwszej kolejności tego wsparcia musi udzielić właściciel spółki, czyli samorząd. Prócz tego Koleje Śląskie najprawdopodobniej wycofają się z obniżek cen biletów, które - w stosunku do cen poprzedniego przewoźnika - proponowały wchodząc na kolejne trasy.
Według wcześniejszych informacji urzędu marszałkowskiego, w minionych dwóch latach Koleje Śląskie miały straty, choć znacznie niższe niż spodziewana tegoroczna. 2011 r. zamknął się stratą ponad 6 mln zł. Kwota bilansu na 2012 r. nie została jeszcze upubliczniona. Choć do listopada spółka miała wynik dodatni w kwocie ok. 3 mln zł, straty za grudzień według wstępnych szacunków mogą wynieść ponad 10 mln zł.
Na początku marca zarząd woj. śląskiego zwiększył kapitał zakładowy Kolei Śląskich z 15 mln zł do ok. 26,5 mln zł. Przewoźnik otrzymał od samorządu niedawno kupiony spalinowy zespół trakcyjny 221M, dotąd dzierżawiony Kolejom Śląskim. W ten sposób wzrosła szansa na utrzymanie płynności finansowej spółki.
Problemy finansowe Kolei Śląskich są następstwem m.in. chaosu, który powstał wraz z przejęciem od 9 grudnia przez spółkę wszystkich przewozów pasażerskich w regionie. Z powodu kłopotów z taborem, awarii i błędów organizacyjnych, firma nie poradziła sobie z pełną realizacją rozkładu jazdy; początkowo odwoływano ok. 90 kursów pociągów dziennie - wysyłając zamiast nich autobusy.
W ogłoszonym z końcem stycznia raporcie ws. przyczyn grudniowych problemów, eksperci powołani przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wskazali potrzebę sformułowania i wdrożenia programu naprawczego dla spółki - a jego podstawami powinno być m.in. opracowanie właściwej polityki taborowej, przeprowadzenie audytu finansowo-prawnego, przygotowanie właściwego zaplecza utrzymania taboru i zapewnienie odpowiednio licznego i wyszkolonego zespołu.
Na początku lutego samorząd woj. śląskiego rozpoczął prace nad audytem finansowym w Kolejach Śląskich. Zakończenie prac nad dokumentem zapowiedziano jeszcze na marzec.
W poniedziałek Sekuła podał, że wypracowany w spółce program naprawczy został już przyjęty do realizacji.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Marszałek stracił stanowisko przez chaos na... Marszałek województwa śląskiego podał się do dymisji. To wynik problemów związanych ze spółką Koleje Śląskie. | |
Kolejowa zapaść na Śląsku. PKP proponuje... 13 pociągów należących do Kolei Śląskich nie wyjechało dziś rano w trasy. Zobacz, którzy pasażerowie mogą mieć problemy. | |
Zmiany na kolei. Będzie bezpieczniej Rząd wzmacnia bezpieczeństwo na kolei - zapewnia minister transportu. Szef resortu, Sławomir Nowak powiedział, że od czasu katastrofy pod Szczekocinami rząd wprowadza liczne usprawnienia. |