Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Bank Pocztowy pod lupą UOKiK. Klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy

13
Podziel się:

Bank wprowadził nowe stawki za sporządzanie i przesyłanie wyciągów w formie papierowej. Klienci, którzy otrzymywali je za darmo, musieli zacząć płacić.

Bank Pocztowy pod lupą UOKiK. Klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy
(Artur Zawadzki/REPORTER / Eastnews)

Bank Pocztowy odda klientom opłaty, które pobierał za przesyłanie wyciągu w formie papierowej. Bank zobowiązał się do zmiany praktyki - poinformował w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak dodał, to efekty decyzji prezesa UOKiK.

UOKiK w komunikacie poinformował, że postępowanie przeciwko Bankowi Pocztowemu zostało wszczęte w grudniu 2015 r.

Wątpliwości wzbudziły dwie praktyki. Pierwsza dotyczyła tego, że "konsumenci otrzymali listy z informacją o zmienionej taryfie opłat i prowizji, jednak bank nie wskazał podstawy prawnej ani czynników, które miały wpływ na zaproponowane zmiany". "W związku z tym, klient Banku Pocztowego nie mógł zweryfikować, czy zmiana warunków umowy była dopuszczalna. Bank zaniechał stosowania tej praktyki" - napisano w komunikacie.

- Nasze wątpliwości budzi to, że konsument nie może skontrolować, czy zmiany zostały wprowadzone prawidłowo. Jeżeli bank zmienia warunki umowy, to powinien poinformować konsumenta o podstawach faktycznych i prawnych, które go do tego uprawniają - powiedział cytowany w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.

Drugą praktyką - która zdaniem UOKiK wzbudzała wątpliwości - było wprowadzenie przez bank nowych stawek za sporządzanie i przesyłanie wyciągów w formie papierowej. Według UOKiK klienci, którzy otrzymywali je za darmo, musieli zacząć płacić, a ci, którzy płacili mniej, zaczęli płacić więcej. Jak dodał UOKiK, bank dobrowolnie zobowiązał się do tego, że zrekompensuje straty klientom, które ponieśli w wyniku stosowania tej praktyki.

- Jeżeli bank chciał wprowadzić opłaty klientom, którzy do tej pory otrzymywali wyciągi za darmo, powinien wcześniej otrzymać pisemną zgodę na inną - darmową - drogę przesyłania tych informacji, np. e-mailem. Konsument powinien mieć wybór i podjąć świadomą decyzję o tym, w jakiej formie chce być informowany o stanie swojego rachunku, co dotyczy zarówno etapu zawierania umowy, jak i dalszego jej wykonywania - podkreślił Niechciał.

Urząd przekazał, że "Bank Pocztowy zrekompensuje straty konsumentom: klienci Banku Pocztowego, którzy przed wprowadzeniem nowych opłat dostawali wyciągi za darmo, otrzymają zwrot poniesionych kosztów. Konsumenci, którzy zaczęli płacić więcej, uzyskają zwrot różnicy w opłatach wynikających z podwyżki za wyciągi". Klient Banku Pocztowego powinien wystąpić z wnioskiem o zwrot opłat.

wiadomości
gospodarka
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
Pantarejko
8 lat temu
UOKiK powinien brać pod lupę wszystkie Spółki energetyczne, ponieważ bezpodstawnie naliczają za: 1. abonament= 3do 5zł , apowinno być raz za zalogowanie konta. 2. opłata sieciowa stała 3. opł. sieciowa zmienna 4. opłata jakościowa( sic!- jest też bublowa?) 5. opłata przejściowa 6. opłata OZE - przeliczenie stawki zł/MWh , przejścia z KWh (to ich zmartwienie- za mnie US nie liczy 7. opłata akcyzowa ( ?)- co mnie to obchodzi, za nich mam opłacać ja?
PJB
8 lat temu
Dlaczego klient Pocztowego ma występować o zwrot nieprawnie pobranych opłat a nie jest to procedura automatyczna? Bank ma wszystkie potrzebne dane aby ja zastosować !!! Czyżby liczyli że tylko kilku klientów się upomni o swoje?
PJB
8 lat temu
A dlaczego opłaty nie są zwracane automatycznie, bank ma przecież wszystkie potrzebne dane?