Cel
Kredyt przeznaczony jest na zakup nowych towarów i usług w systemie ratalnym w jednostkach handlowych i usługowych prowadzących zarejestrowaną działalność gospodarczą.
Dla kogo?
Kredytobiorcą może być osoba fizyczna która posiada:
- miejsce zamieszkania w kraju,
- pełną zdolność do czynności prawnych,
- uregulowany stosunek do służby wojskowej,
- stałe dochody uzyskiwane z: - tytułu świadczonej pracy, renty lub emerytury, - prowadzonej działalności gospodarczej na własny rachunek, - innego udokumentowanego źródła (np.: z czynszów, tzw. wykonywania wolnego zawodu, itp.)
- zdolność kredytową.
UWAGA: Warunkiem udzielenia kredytu osobie pozostającej w związku małżeńskim i w ustawowej wspólności jest wyrażenie pisemnej zgody na jego zaciągnięcie przez małżonka.
Jaka może być wysokość udzielonego kredytu?
Kredyt ratalny jest udzielany maksymalnie do wysokości 100% ceny zakupu towaru lub usługi.
Wysokość kredytu jest wyznaczona zdolnością kredytową rozumianą jako możliwość terminowej spłaty rat kredytu wraz z odsetkami umownymi, ze stałych dochodów netto kredytobiorcy.
Co należy zrobić aby otrzymać kredyt?
Udzielenie kredytu następuje na wniosek Kredytobiorcy, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Bankiem a Kredytobiorcą.
Osoba ubiegająca się o kredyt musi złożyć wniosek kredytowy w oddziale (filii) Banku ze względu na miejsce zamieszkania lub pracy, dołączając dokumenty stwierdzające stałe źródła i wysokość dochodów kredytobiorcy i poręczycieli m.in.:
- zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości dochodów,
- odcinek renty lub emerytury za ostatni miesiąc wraz z decyzją o przyznaniu tych świadczeń (do wglądu),
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wysokości dochodów za ostatnie, najczęściej, trzy miesiące i nie zaleganiu z podatkami (w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą), a w przypadku osób rozliczających się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego zaświadczenie o nie zaleganiu z podatkami i składkami ubezpieczeniowymi, zaświadczenie o przychodach, a w przypadku osób rozliczających się w formie karty podatkowej zaświadczenie o nie zaleganiu z podatkami i składkami ubezpieczeniowymi,
- inne dokumenty pozwalające określić stałe dochody uzyskiwane z innych źródeł.
UWAGA: Oddział Banku może zlecić wybranym jednostkom handlowym bądź usługowym niektóre czynności związane z udzielaniem kredytów na zakup towarów i usług w systemie ratalnym.
W jaki sposób następuje wykorzystanie kredytu?
Wykorzystanie kredytu następuje w drodze przelewu środków pieniężnych z rachunku kredytowego Kredytobiorcy na rachunek bieżący jednostki handlowej lub usługowej.
Jakie są formy zabezpieczenia kredytu?
Należności wynikające z umowy kredytowej powinny być zabezpieczone w jednej lub kilku niżej wymienionych formach, takich jak:
- według prawa cywilnego,
- poręczenie według prawa wekslowego,
- cesja praw z lokat terminowych i rachunków terminowych lub bieżących - prowadzonej w walucie krajowej lub obcej,
- przewłaszczenie,
- zastaw rejestrowy,
- zastaw na prawach,
- inne przewidziane prawem.
UWAGA: Bank może zastrzec sobie prawo wyboru formy prawnego zabezpieczenia spłaty należności wynikającej z umowy kredytowej.
Koszt zabezpieczenia spłaty należności wynikających z umowy kredytowej ponosi Kredytobiorca.
W jaki sposób należy spłacać kredyt?
Spłata kredytu wraz z odsetkami umownymi odbywa się w okresach miesięcznych i rozpoczyna się od następnego miesiąca po uruchomienia kredytu.
Możliwa jest karencja w spłacie kredytu (zależy od indywidualnych przypadków).
Po całkowitej spłacie kredytu Bank dokonuje rozliczenia z Kredytobiorcą odsetek umownych.
Zmiana terminu płatności rat następuje w drodze aneksu do umowy kredytowej.
Na dokonanie powyższych zmian niezbędna jest zgoda poręczycieli.
UWAGA: Kredytobiorca dokonuje spłaty odsetek według faktycznego wykorzystania kredytu w ratach równych bądź malejących:
- miesięczne raty malejące,
- równe miesięczne raty - annui