Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Agata Kalińska
Agata Kalińska
|

Leo Express wjeżdża na polskie tory. Ma wszystkie potrzebne pozwolenia

9
Podziel się:

Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express otrzymał otwarty dostęp na trasie Praga – Kraków. Oznacza to, że będzie mógł złożyć wniosek do zarządcy infrastruktury i rozpocząć przewozy od 10 grudnia. To ukoronowanie wielu lat starań spółki zza naszej południowej granicy.

Pociągi Leo Express są nowe, czyste i oferują wi-fi na pokładzie. Ale za to jest ich mało
Pociągi Leo Express są nowe, czyste i oferują wi-fi na pokładzie. Ale za to jest ich mało (Alexandra Mlejnkova/PAP/CTK)

Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express otrzymał otwarty dostęp na trasie Praga – Kraków. Oznacza to, że będzie mógł złożyć wniosek do zarządcy infrastruktury i rozpocząć przewozy od 10 grudnia. To ukoronowanie wielu lat starań spółki zza naszej południowej granicy.

Wejście na kolej w innym państwie to dla zagranicznego przewoźnika droga przez mękę. Każdy kraj chroni swój rynek i Polska nie jest tu wyjątkiem. Przewoźnik, który chce wjechać na polskie tory musi spełnić trzy warunki, czyli: posiadać licencję w ojczystym kraju, mieć certyfikat bezpieczeństwa na Polskę oraz decyzję o tzw. otwartym dostępie. Te dokumenty wcale nie są łatwe do uzyskania.

Leo Express próbował od kilku lat, aż wreszcie się udało. Kilka miesięcy temu przewoźnik otrzymał polski certyfikat bezpieczeństwa, a teraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Praga – Kraków.

Zobacz także: Pendolino pokaże na co je stać? Przybędzie linii, gdzie można jeździć szybciej

- Konkurencja na torach zwiększa szansę, że pasażer otrzyma atrakcyjną ofertę: wymusza rywalizację w zakresie cen przejazdu, komfortu i jakości obsługi – mówi prezes UTK Ignacy Góra.

Leo Express chce uruchomić codziennie jedną parę pociągów między Pragą a Krakowem. Przewoźnik zgłosił trzy alternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z opcji pociąg miałby jechać w Polsce przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice. W pierwszym wariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. W drugim wariancie kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów. Trzeci wariant przewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę. Planowane godziny kursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

Leo Express to prywatny przewoźnik, który od pięciu lat wozi pasażerów między Pragą a Ostrawą. Rozwija siatkę połączeń i chwali się dobrymi ocenami klientów, ale w porównaniu z PKP to mikrus. Za firmą stoi Leos Novotny junior, syn jednego z najbogatszych Czechów. Novotny senior dorobił się na firmie Hame produkującej konserwy i inne artykuły spożywcze.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(9)
Daniel
7 lat temu
Jeśli to jest ta sama firma co posiada przewozy autokarowe Leo Express co jeździ np z Ustki do Krakowa to świetny przewoźnik i mega atrakcyjna konkurencja dla PKP i PKS-u w Polsce. Wiec trzymam kciuki za Leo im więcej przewoźników tym lepiej dla zwykłego konsumenta ;)
TADEUSZ
7 lat temu
BARDZO DOBRZE BO LATEM BĘDZIE MOŻNA PODRÓŻOWAĆ I ZWIEDZAĆ PRAGA JEST PIĘKNA
Peter666
7 lat temu
Jak będę chciał bym mnie okradli to pojadę do Czech, nic co czeskie nie dotykam i tak jak ten kraj omojam wielkim łukiem
kyf uyggn
7 lat temu
[QUOTE] Planowane godziny kursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39. [/QUOTE] Beznadziejne godziny. Tylko dla mieszkańców Krakowa i okolic.
fafafa
7 lat temu
Ja bym wsiadł wieczorem w Krku i wysiadł rano w Pradze??? To by było fajnie!!!