Notowania

lot
30.01.2013 18:20

LOT będzie musiał oddać 400 mln zł? KE krytykuje Polskę

Komisja Europejska bada pomoc publiczną dla linii lotniczych. Wiadomo już, że ma zastrzeżenia.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Iwanczuk/Reporter)

_ - Wypłacając w grudniu pomoc dla LOT-u Polska nie dopełniła obowiązków wynikających z prawa UE. Komisja Europejska bada sprawę, ale nie jest już związana żadnym terminem rozpatrzenia wniosku o zatwierdzenie pomocy _ - poinformował rzecznik KE.

Chodzi o zapisaną w unijnym prawie tzw. klauzulę standstill, która zakazuje krajowi członkowskiemu wypłacania zgłoszonej wcześniej pomocy publicznej, zanim nie zatwierdzi jej Komisja Europejska.

_ - Ponieważ Polska wypłaciła już LOT-owi część pomocy, łamiąc obowiązek zachowania klauzuli standstill, Komisja Europejska nie jest już związana żadnym formalnym terminem. Mimo to Komisja stara się podjąć decyzję jak najszybciej po tym, gdy otrzyma wszystkie odpowiednie informacje od polskich władz _ - napisał w oświadczeniu rzecznik KE ds. konkurencji Antoine Colombani.

Rzecznik wyjaśnił, że KE obowiązuje termin dwóch miesięcy na wstępną analizę wniosku o zatwierdzenie pomocy tylko wtedy, gdy kraj członkowski czeka z udzieleniem pomocy na ocenę Komisji. Ponadto KE w każdym momencie może uruchomić dochodzenie ws. pomocy publicznej, ale rzecznik zapewnił, że nie nastąpiło to w przypadku LOT-u. KE informuje publicznie, gdy uruchamia takie postępowania.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/219/259291.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/bankructwo;to;jedyne;wyjscie;dla;lot-u;rzad;nie;wymysli;lepszego,78,0,1237070.html) Bankructwo to jedyne wyjście dla LOT-u. Rząd nie wymyśli lepszegoOto metody na rozwiązanie problemów linii lotniczych.

18 grudnia 2012 r. KE informowała, że otrzymała z Warszawy wniosek dotyczący udzielenia przez polski rząd pomocy publicznej dla PLL LOT. Jako strażniczka konkurencji na wspólnym unijnym rynku, KE ocenia pomoc publiczną udzielaną przez kraje UE pod kątem jej zgodności z przepisami UE.

Tymczasem 20 grudnia, już po przesłaniu wniosku do KE, Skarb Państwa przekazał LOT-owi 400 mln zł pożyczki na ratowanie spółki. KE nie chciała wówczas komentować tego faktu.

W połowie grudnia 2012 roku MSP ujawniło, że LOT ma kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy; w sumie ma to być ok. 1 mld zł. Resort pozytywnie zaopiniował wniosek PLL LOT. MSP uzależniało jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki.

Jeśli KE uzna pomoc publiczną za niezgodną z zasadami UE, musi być ona odzyskana od firmy przez władze krajowe, nienaliczane są natomiast kary.

Na początku stycznia szef MSP Mikołaj Budzanowski powiedział, że strata PLL LOT na koniec 2012 r. może wynieść ok. 200 mln zł. Według różnych szacunków, m.in. związkowców, strata może sięgnąć nawet 300 mln zł. Jeszcze w 2012 r. spółka planowała, że zamknie rok zyskiem w wysokości 52,5 mln zł. Polski przewoźnik za 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata wynosiła 163,1 mln zł.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Czytaj więcej w Money.pl
PLL LOT będzie uratowany? - _ Zespół ministrów pracuje nad wariantowymi rozwiązaniami dotyczącymi PLL LOT _- powiedział rzecznik rządu Paweł Graś.
400 mln zł dla LOT-u. Będą się tłumaczyć? Pomoc dla LOT-u była zbyt pośpieszna. To opinia unijnego komisarza finansów.
Tagi: lot, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz