Do końca lutego eksperci wskazani przez lotnisko w Modlinie mają zaakceptować plan naprawczy drogi startowej wraz z harmonogramem - poinformował wiceprezes portu Marcin Danił. Dodał, że przewidziane w harmonogramie prace mają się skończyć do 31 maja.
_ - Do końca lutego będzie zaakceptowany przez naszych ekspertów plan naprawczy wraz z harmonogramem. Harmonogram, który zaakceptujemy, nie może być dłuższy niż do 31 maja. Czyli do 31 maja firma Erbud musi dokonać napraw drogi startowej _- powiedział Danił podczas sesji sejmiku mazowieckiego. Podkreślił, że jeśli termin ten nie zostanie spełniony, wówczas władze lotniska będą szukały innego wykonawcy. _ - Jesteśmy po wstępnym rozeznaniu rynku i na koszt Erbudu inny wykonawca dokona napraw _ - dodał.
Generalnym wykonawcą pasa jest firma Erbud, a spółką nadzorującą inwestycję - Bud-Invent. Od 22 grudnia lotnisko nie przyjmuje dużych samolotów, ponieważ inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych, o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, a na tej długości duże samoloty pasażerskie nie mogą wykonywać operacji lotniczych.
Obecny na sesji sejmiku prezes portu Piotr Okienczyc powiedział, że władze portu _ zażądały od firmy Erbud, aby w tym tygodniu przedstawiła ostateczny harmonogram naprawy dwóch fragmentów drogi startowej w technologii betonu cementowego _. _ - Rozmawiamy z ekspertami, którzy twierdzą, że naprawy można dokonać tak, aby od końca czerwca lotnisko ponownie przyjmowało samoloty. W związku z tym do tego też wezwaliśmy wykonawcę i oczekujemy w tym tygodniu na odpowiedź _ - powiedział.
Ocenił, że winni obecnej sytuacji na lotnisku są wykonawca i spółka nadzorująca inwestycję. _ - Obie te profesjonalne firmy wybraliśmy w przetargu, żeby wybudować dobrze i na wiele lat. Niestety, okazało się inaczej - i to one są winne tej sytuacji. Mogę powiedzieć, że z naszej strony dołożyliśmy największej staranności. Robimy wszystko jako zarząd, żeby jak najszybciej uzdrowić zaistniałą sytuację i żeby wykonawca jak najszybciej naprawił to, co zepsuł _ - zaznaczył prezes portu.
Okienczyc poinformował, że niezależnie od problemu drogi startowej _ już jakiś czas temu _ również na drodze kołowania pojawiły się usterki. _ - Jesteśmy po ekspertyzach Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Droga kołowania jest zgłoszona do naprawy przez wykonawcę _ - przekazał.
Prezes portu powiedział, że obecnie firma nie osiąga przychodów. Z tego względu w lutym został wprowadzony program oszczędnościowy. Wyjaśnił, że dotyczy on m.in. wstrzymania prawie wszystkich planowanych inwestycji - poza tymi, które się już toczą lub są niezbędne, redukcji kosztów administracyjnych, a także zewnętrznych spółki.
Okienczyc poinformował, że w spółce zatrudnionych są 242 osoby. _ - W naszym planie jest przede wszystkim utrzymanie zatrudnienia w maksymalnie możliwej liczbie _ - powiedział. Zaznaczył, że prowadzone są jednak rozmowy z pracownikami na temat pewnych ograniczeń, które mogą potrwać do końca maja. Poinformował, że wynagrodzenie zarządu zostało zmniejszone przez radę nadzorczą o 20 procent.
Wiceprezes Danił powiedział radnym, że plan finansowy na 2013 r. został już przedstawiony radzie nadzorczej, a 20 lutego będzie zaprezentowany WZA. _ - Zakłada on obecną sytuację, czyli jest on zweryfikowany o to, że lotnisko nie będzie funkcjonowało do połowy roku. Nie ma zagrożenia spółki niewypłacalnością, upadłością czy bankructwem. Dzięki programowi restrukturyzacyjnemu utrzymujemy pozytywne przepływy finansowe _ - zaznaczył.
Według zarządu lotniska w Modlinie koszty inwestycji to 369 mln zł netto. Jak powiedział Okienczyc, do tej pory zostało wydanych 314 mln zł netto.
Przewodniczący rady nadzorczej spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Marek Miesztalski powiedział, że został powołany zespół z członków rady, który ma na celu zbadanie całego procesu inwestycyjnego. _ - Jest to kilkadziesiąt tomów akt, które musimy przejrzeć i musimy skorzystać z pomocy fachowców, bo to są trudne sprawy. Po zakończeniu prac tego zespołu rada podejmie odpowiednie decyzje _ - zaznaczył.
Lotnisko w Modlinie od prawie dwóch miesięcy nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów - o numerach 08 i 26 - betonowych odcinków, o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, co spowodowało, że samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych. Rejsy z Modlina zostały przeniesione do innych portów lotniczych, głównie na lotnisko Chopina.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Modlin nie potrzebuje nowego pasa? Marszałek województwa mazowieckiego powiedział, że wystarczy zdjęcie około 20-centymetrowej, wierzchniej warstwy. | |
Kluczowa kontrola w Modlinie. Wrócą samoloty? Dziś mają być przeprowadzone ostateczne kontrole wykonania napraw przy obydwu progach drogi startowej na lotnisku w Modlinie. | |
Modlin wciąż zamknięty. Trwa walka na słowa Firma Erbud miała stały dostęp do pasa startowego - utrzymują władze lotniska w Modlinie. To odpowiedź na zarzuty przedstawicieli spółki. |