Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Będą pieniądze na polskie statki. Morski Fundusz Inwestycyjny gotowy do końca roku

13
Podziel się

Celem jest odbudowanie gospodarki stoczniowej, budowa 500 tysięcy ton stali rocznie.

Celem programu jest odbudowa gospodarki stoczniowej i budowa 500 tysięcy ton stali rocznie
Celem programu jest odbudowa gospodarki stoczniowej i budowa 500 tysięcy ton stali rocznie (Robert Stachnik/REPORTER)
bCYBAxFN

Morski Fundusz Inwestycyjny ma pomóc w pozyskiwaniu funduszy na budowę statków. Jego kompletny kształt ma zostać zaproponowany do końca roku - zapewnił minister Marek Gróbarczyk. Zapowiedział również powstanie nowych połączeń morskich między Polską i Katarem.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk uczestniczył w poniedziałek w Gdańsku w inauguracji 19. Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017. MGMiŻŚ po raz pierwszy jest współorganizatorem wydarzenia.

- Przed nami niezwykle ważna część roku, gdzie chcemy zaproponować kompletny kształt Morskiego Funduszu Inwestycyjnego - mówił Gróbarczyk. W jego ocenie Fundusz będzie miał niesłychanie ważne znaczenie dla przemysłu stoczniowego, bo będzie podstawą do wszelkiego kontraktowania, uzyskiwania bezpiecznych, długoterminowych funduszy na rzecz realizacji budowy statków.

bCYBAxFP

Najbardziej zaawansowany technologicznie statek, * *jaki kiedykolwiek powstał w Polsce:

Cel: 500 tys. ton stali rocznie

- Dla nas celem jest stuprocentowe odbudowanie gospodarki stoczniowej, przede wszystkim powrót do tego okresu sprzed kryzysu, czyli budowy 500 tysięcy ton stali rocznie - mówił Gróbarczyk. Zaznaczył, że "rok temu było to tylko 25 tys. ton".

Wyjaśnił, że jednym z celów tworzenia Morskiego Funduszu Inwestycyjnego jest "pozyskanie jak największej liczby zleceń". Podczas inauguracji Baltexpo szef resortu zapewniał, że "Morski Fundusz Inwestycyjny daje ogromne możliwości, a przede wszystkim buduje stabilną gospodarkę finansową w zakresie inwestycji żeglugowych a przede wszystkim stoczniowych".

bCYBAxFV

Na początku września, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, Gróbarczyk tłumaczył, że "fundusz wprowadziłby odgórnie zasadę pewnych działań akceptowanych przez obie strony i w ciągu miesiąca można by zakontraktować budowę promu, dziś trwa to (procedura) półtora roku". Zarządca komisaryczny w Polskiej Żegludze Morskiej Paweł Brzezicki podkreślił, że morskie fundusze istnieją w wielu krajach, np. Danii i Holandii.

Podczas inauguracji Baltexpo podpisane zostało memorandum o współpracy pomiędzy portem w Gdańsku a największym portem na Bliskim Wschodzie, Hamad Port, otwartym na początku miesiąca.

Minister transportu i komunikacji Kataru Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti poinformował, że w ramach współpracy mogą być otwarte nowe połączenia morskie pomiędzy Polską a Katarem. Powiedział, że współpraca może dotyczyć wielu dziedzin, ale przede wszystkim budowy statków, współpracy portów.

Współpraca z Katarem

Gróbarczyk przyznał, że Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego.

bCYBAxFW

- Obiecuję sobie po dzisiejszym spotkaniu, że pojawią się kontrakty ze stroną katarską, cały serwis związany ze statkami - dodał. Poinformował, że rozwijana będzie trwająca już współpraca w zakresie szkolnictwa morskiego. - Na polskich uczelniach morskich będzie się kształciło jeszcze więcej osób z Kataru - powiedział.

Rozpoczęte w poniedziałek w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amberexpo w Gdańsku 19. Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo 2017 to - jak informuje organizator Zarząd Targów Warszawskich SA - najstarsze i największe w Polsce oraz jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń targowo-konferencyjnych poświęconych gospodarce morskiej. Targi odbywają się w cyklu dwuletnim, nieprzerwanie od 1982 roku. W tym roku bierze w nich udział ponad 280 firm i instytucji z 19 krajów. Potrwają do środy.

autor: Bożena Leszczyńska

bCYBAxGq
gospodarka
przemysł
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
lolo
3 lata temu
oddajcie najpierw kuter kapitanowi z Ustki który ukradł mu syndyk a przyklepal to Polski Sąd Niezawisly.
lolo
3 lata temu
oddajcie najpierw kuter kapitanowi z Ustki który ukradł mu syndyk a przyklepal to Polski Sąd Niezawisly.
mario
3 lata temu
Jedni zniszczyli bo sluchali Niemcow ,drudzy odbudowuja .Dlaczego dopuszczamy nierobow do wladzy?Bo ladnie opowiadaja i to starczy prostej j gawiedzi?
bCYBAxGr
izpz
3 lata temu
Odbudowa czegokolwiek w gospodarce polega na tym, że się stwarza warunki, aby przedsiębiorczy ludzie zechcieli zainwestować w to czy w owo, z czego będzie pożytek i dla nich, i dla kraju, A z inwestycji państwowych nigdy na dłuższą metę pożytku nie będzie, to zawsze będą pożeracze publicznych pieniędzy, bo zawsze taka będzie potrzeba polityczna. Państwo w gospodarce niech się zajmie tym, czym powinno, czyli publiczną infrastrukturą.
Artu
3 lata temu
Inwestor z Kataru już raz miał kupić stocznie w Szczecinie i co z tego wyszło. Śmiech na sali.
Najnowsze komentarze (13)
Mariusz
3 lata temu
Za miesiąc 500 tyś ton stali, za dwa 800, za pół roku milion, następny będzie beton do końca roku milion m3, za 2 lata 10 milionów m3, potem cegły 2 miliardy w ciągu 7 miesięcy i bilion do końca 2020 roku, brzmi zajediscie, tylko jak tego dokonać?
abcd
3 lata temu
Czy ten fundusz także będzie w gestii rydzyka?.
Gienek
3 lata temu
Ach marzyciele. Zeby kazdy polityk odpowiadal za swoje slowa. Propaganda jak za Gierka.
Wolak.
3 lata temu
A co ze stępką pod prom dla PŻB??? Tak fetowano jej położenie, a teraz leży sobie samotna, bez kolejnych sekcji zapomniana. A gdzie jest projekt promu???
Rtv
3 lata temu
PIS mowi ze sie da, PO ze ze nie...kto tu jest madry a kto glupi.
Adam Hofman
3 lata temu
stocznie ,to niech ten zlodziej rydzyk odda pieniadze ktore ukradl na ratowanie stoczni gdanskiej ,kk kradnie wszedzie ,nie chodze do kosciola bo ksiadz pedal lub pedofil nie jest mi potrzebny by sie po modlic do boga
aha
3 lata temu
a greckie stocznie upadly
izpz
3 lata temu
Odbudowa czegokolwiek w gospodarce polega na tym, że się stwarza warunki, aby przedsiębiorczy ludzie zechcieli zainwestować w to czy w owo, z czego będzie pożytek i dla nich, i dla kraju, A z inwestycji państwowych nigdy na dłuższą metę pożytku nie będzie, to zawsze będą pożeracze publicznych pieniędzy, bo zawsze taka będzie potrzeba polityczna. Państwo w gospodarce niech się zajmie tym, czym powinno, czyli publiczną infrastrukturą.
bCYBAxGj
mmm
3 lata temu
czyli kolejny przewał dojnej zmiany. "fundusz" wyborczy!
lolo
3 lata temu
oddajcie najpierw kuter kapitanowi z Ustki który ukradł mu syndyk a przyklepal to Polski Sąd Niezawisly.
lolo
3 lata temu
oddajcie najpierw kuter kapitanowi z Ustki który ukradł mu syndyk a przyklepal to Polski Sąd Niezawisly.
Artu
3 lata temu
Inwestor z Kataru już raz miał kupić stocznie w Szczecinie i co z tego wyszło. Śmiech na sali.
mario
3 lata temu
Jedni zniszczyli bo sluchali Niemcow ,drudzy odbudowuja .Dlaczego dopuszczamy nierobow do wladzy?Bo ladnie opowiadaja i to starczy prostej j gawiedzi?