Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Najdłuższy na świecie tunel kolejowy już otwarty. Kosztował 11 mld euro

10
Podziel się:

Podróż przez Alpy trwa teraz o pół godziny krócej niż dotychczas. Tunel ma 57 kilometrów długości, jego budowa trwała 17 lat i kosztowała ponad 11 miliardów euro. Jest on częścią transeuropejskiego szlaku łączącego Rotterdam z wybrzeżem Adriatyku.

Najdłuższy na świecie tunel kolejowy już otwarty. Kosztował 11 mld euro
(PAP/EPA)

Najdłuższy tunel na świecie został otwarty dla ruchu. Znajdujący się w Szwajcarii kolejowy tunel świętego Gotarda przebiega pod szwajcarską częścią Alp i łączy Zurich z Lugano. Oficjalne otwarcie przeprawy miało miejsce w czerwcu, lecz do tej pory nie była dostępna dla ruchu komercyjnego.

Pierwszy pociąg pasażerski przejechał tunelem w niedzielę kilka minut po 6 rano. Podróż przez Alpy trwa teraz o pół godziny krócej niż dotychczas. Tunel ma 57 kilometrów długości, jego budowa trwała 17 lat i kosztowała ponad 11 miliardów euro. Jest on częścią transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego łączącego Rotterdam z wybrzeżem Adriatyku.

- Dla mnie już rozpoczęło się Boże Narodzenie - powiedział szef Szwajcarskich Kolei (SBB) Andreas Meyer. Dzięki uruchomieniu tunelu, podróż z Zürichu do Lugano we włoskim kantonie Ticino skróci się o pół godziny. Podróż z Zürichu do Mediolanu zajmie 3,5 godziny. Od niedzieli pociągi na tej trasie odjeżdżają co pół godziny.

Tunel świętego Gotarda zdetronizował najdłuższą do tej pory taką konstrukcję, która znajduje się w Japonii. Łączący wyspy Honsiu i Hokkaido tunel Seikan, liczy blisko 54 kilometry długości. Na trzecim miejscu znajduje się tunel pod Kanałem La Manche o długości ponad 50 kilometrów.

Oprac. Bartosz Wawryszuk

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(10)
Super Trooper
7 lat temu
polecam wszystkim obejrzeć ceremonię otwarcia... masońska msza https://www.youtube.com/watch?v=zW5gklIKcDg
pol
7 lat temu
[cytat]... pół godziny krócej ... Skrócenie czasu o 30 min., przy kosztach 11 mld, wydaje się zawyżone, ale przy kilkudziesięciu pociągach na dobę, to już sukces, który zwróci się po kilku latach .
Andrzej
7 lat temu
Nie wayne 30 minut w czasie zaoszczedzone ,wazne ze tylu ludzi mialo prace , po drugie 11mld to nie wydrazenie tunelu tylko ukryte bunkry przeciw atomowe ,czy myslenie boli?
ooihy99ikj
7 lat temu
bez sensu, 11 miliardów i tylko o 30 minut krócej. Ech urzędasy...
123
7 lat temu
http://nowaatlantyda.com/2016/06/04/rytual-w-tunelu-sw-gotarda/ Jest wiele innych stron łącznie z filmem z "uroczystości".