Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Napoje gazowane tracą rynek. Coca Cola i Pepsi pod pręgierzem

0
Podziel się:

Coraz więcej konsumentów w najbardziej rozwiniętych krajach zwraca uwagę na to, czy napój jest zdrowy. Tracą na tym tacy giganci jak Coca-Cola, Pepsi, czy Dr. Pepper.

Napoje gazowane tracą rynek. Coca Cola i Pepsi pod pręgierzem
(කේදාර KhE 龙/Flickr.com/CC BY 2.0)

Coraz więcej konsumentów w najbardziej rozwiniętych krajach zwraca uwagę na to, czy napój jest zdrowy. Tracą na tym tacy giganci jak Coca-Cola, Pepsi czy Dr. Pepper. Ich produkty określane są jako te, które nie mają wartości odżywczych, obwinia się je za wzrost zachorowań na nadciśnienie, otyłość czy cukrzycę typu drugiego. Taki trend nie mógł nie wpłynąć na sprzedaż.

Jak podaje serwis Politico, aktywiści angażujący się w kampanię o zdrowie publiczne dążą do ogłoszenia w USA referendów, w którym obywatele wypowiedzieliby się w sprawie obciążenia napojów gazowanych specjalnymi podatkami. Głosowania mają się odbyć już w przyszłym roku w ponad dwunastu miastach w Stanach Zjednoczonych.

Oznacza to otwartą wojnę z wielkimi koncernami, które wydały w ubiegłym roku dwa miliony dolarów w samej tylko w Kalifornii, żeby ucinać takie inicjatywy w zarodku. Udało się zresztą powstrzymać wprowadzenie podatku w San Francisco, ale wszedł on w życie w sąsiednim Berkley. Ustalono go w wysokości 1 procent za uncję, co podniosło od początku roku ceny napojów gazowanych o... 70 procent.

Za wprowadzeniem podatku było aż 75 procent głosujących. W San Francisco za było 54 procent wyborców, ale wymagana tam jest większość kwalifikowana dwóch trzecich.

- Szum wokół podatku się nasilił - powiedziała serwisowi Quartz Linda Montag, analityk w Moody's. - I to nie tylko w USA. Zauważamy to też na innych rynkach.

Francja rozpoczęła opodatkowywanie napojów, zawierających cukier od 2012 roku. Podatek uchwalono na poziomie 0,06 euro za litr, co dało 3,5-procentową podwyżkę cen napojów. Meksyk wprowadził podobny podatek w 2014 roku na poziomie zbliżonym do 0,06 dolara za litr. Teraz rząd Indii proponuje aż 40-procentowy podatek od napojów gazowanych, zawierających cukier.

Można powiedzieć, że rządy wykorzystują krytyczne nastawienie społeczeństwa, żeby wprowadzić nowe podatki.

- Adwokaci mniejszego spożycia napojów gazowanych odnieśli sukces w przyciągnięciu publicznej uwagi do tematu, a społeczeństwo odebrało wiadomość - stwierdziła Marion Nestle, profesor nauk żywieniowych na New York University, autor książki "Polityka sodowa".

Konsumenci w USA uciekają od gazowanych i słodzonych napojów, wybierając te z mniejszą zawartością cukru i sztucznych substancji smakowych, zmuszając w ten sposób producentów do poszukiwania sposobów na uniknięcie spadku przychodów.

Zmiany sprzedaży napojów gazowanych na rynku amerykańskim

Według raportu Moody's Investors Service pierwszą oznaką przełomu było wynalezienie bezkalorycznych, naturalnych słodzików. Gdyby nie ten wynalazek, koncerny zwróciłyby większą uwagę na rynki rozwijające się, żeby nadrobić spadki sprzedaży.

Jak wskazywał czesko-polski producent napojów Kofola w swoim ostatnim raporcie kwartalnym, giganci przystąpili w tym roku do intensywnej walki na polskim rynku i obniżają ceny, szczególnie w segmencie napojów typu cola. Pojawiające się od kilku miesięcy oferty w marketach wielopaków Coca-Coli czy Pepsi w atrakcyjnych cenach, pokazują, że nasz rynek jest obiektem ekspansji, która ma nadrobić spadki sprzedaży w najbardziej rozwiniętych krajach, czyli przejąć udziały rynkowe Kofoli.

Oczekuje się jednak, że w końcu spółki będą musiały dokonać ponownej oceny swojego portfela produktów, żeby mieć szanse na wzrost. Coca-Cola na przykład ma udziały w spółce Suja Juice, produkującej soki z wyższej półki oraz 16-procentowy pakiet akcji producenta napojów na bazie kawy Keurig Green Mountain.

- Przez ostatnią dekadę producenci napojów rozwijali wachlarz opcji napojów, jeśli chodzi o kaloryczność oraz wielkość porcji, w tym bijące obecnie rekordy popularności mini puszki - opisuje Lauren Kane, rzecznik Stowarzyszenia Amerykańskich Producentów Napojów, cytowana przez serwis Quartz. - Zmieniający się styl życia zawsze zmieniał i będzie zmieniał przemysł napojów.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)