_ _
_ - Tym samym dołączyliśmy do licznej grupy krajów w których zaufanie konsumentów przed końcem roku wyraźnie rośnie. Listopadowy pomiar nastrojów konsumenckich przeprowadzony został przez Pentor jeszcze przed wyborami samorządowymi. Zatem nie wyniki wyborów kształtowały nastroje; raczej przeciwnie - poprawiające się nastroje mobilizowały wyborcokonsumentów do uczestnictwa w wyborach i być może, do nieco zaskakujących ich wyników _ - napisano w komentarzu.
Wzrost zaufania konsumentów, potwierdzony tym razem dobrą dynamiką sprzedaży detalicznej (9 proc. w skali roku) w ocenie analityków Pentora dobrze rokuje okresowi świątecznych zakupów. Należy nawet oczekiwać, że w grudniu wzrastającą skłonność konsumentów do zakupów jeszcze bardziej wzrośnie.
Z badań wynika, że poprawiła się większość wskaźników cząstkowych i niemal we wszystkich obserwowanych segmentach ludności. Jak podał Pentor, dodatni odczyt indeksu Penkon, wskazujący na przewagę optymistów nad pesymistami, umocnił się wśród osób w wieku do 24 lat, z wyższym wykształceniem, mieszkańców stolicy i regionu stołecznego, urzędników i menedżerów oraz _ reprezentantów typu psychograficznego zdobywcy _. W listopadzie indeks uzyskał wartość dodatnią w trzech innych ważnych segmentach - w grupie osób w wieku 30-39 lat, uzyskujących dochody gospodarstwa powyżej 4 tys. złotych oraz reprezentantów typu psychograficznego dojrzali.
Pentor podaje, że poprawie sentymentu konsumentów towarzyszą lepsze notowania złotego._ - Ponownie więcej Polaków uważa, że polska waluta zyskuje bądź nie traci na wartości niż odczuwa spadek siły nabywczej złotego (wzrost z 48 do 58 proc.). Utrzymuje się 40 pkt. przewaga zwolenników polskiej transformacji oraz 30 pkt. zwolenników inwestycji zagranicznych nad przeciwnikami. Nie zmienia się również poziom przeświadczenia, że z naszymi problemami gospodarczymi możemy poradzimy sobie sami, bez korzystania z zagranicznej pomocy. Ma to niewątpliwie znaczenie w kontekście gospodarczych problemów takich krajów, jak Grecja i Irlandia _ - napisano
Badanie zrealizowane zostało w dniach 8-13 listopada 2010 roku
na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/239/t113391.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polacy;traca;chec;do;zakupow;ale;nieznacznie,203,0,725707.html) | Polacy tracą chęć do zakupów, ale nieznacznie Nastroje konsumenckie ustabilizowały się po miesiącach dużych spadków. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/212/t92628.jpg ) ] (http://dom.money.pl/wiadomosci/poradniki/artykul/centra;handlowe;w;europie;jaki;bedzie;rok;2011,235,0,715755.html) | Centra handlowe w Europie. Jaki będzie rok 2011? Wskaźniki pustostanów oraz podaż powierzchni będą kluczowe dla sytuacji na rynku. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/159/t97439.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ministerstwo;prognozuje;szybszy;wzrost;gospodarki,155,0,711323.html) | Ministerstwo prognozuje szybszy wzrost gospodarki Resort Waldemara Pawlaka przewiduje, że PKB w tym roku urośnie o 3,6 procent. |