Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Neumann: Kto pracuje, ten popełnia błędy

0
Podziel się:

Minister Grabarczyk zrobił więcej niż kilku poprzedników razem wziętych.

Neumann: Kto pracuje, ten popełnia błędy

Money.pl: Premier wyrzuci Cezarego Grabarczyka, a szefem resortu infrastruktury zostanie sam. Co prawda rzecznik rządu zaprzeczył już tym informacjom, ale znikąd się nie wzięły. Takie rozwiązanie byłoby możliwe?

*Sławomir Neumann, poseł PO: *Oczywiście, że byłoby możliwe. Premier ma prawo do dymisji każdego ze swoich ministrów. Natomiast dzisiaj minister Grabarczyk ma za zadanie rozwiązać problem z autostradą A2 i chińskim konsorcjum COVEC, tak żeby powstała autostrada między Łodzią a Warszawą. Dymisja w tym momencie, tylko by w tym przeszkadzała.

Cezary Grabarczyk jest nie do ruszenia? Ktoś jednak powinien ponosić odpowiedzialność za błędy. Już nie chce tutaj wspominać chaosu na kolei.

Fala krytyki, która pada na ministra Grabarczyka wynika z tego, że działa. Rozumiem, że wszystkim łatwiej jeździłoby się po drogach, gdyby ich nikt nie remontował. Byłyby dziurawe, ale bez objazdów. Nie byłoby robót na torach. Wszyscy byliby zadowoleni. Grabarczyk coś robi i te wszystkie błędy na nim się skupiają. Ci ministrowie którzy nic nie robili mieli spokój.

Lepiej chyba jednak, że ponosi to ryzyko. Zostanie po nim ileś kilometrów autostrad, dróg szybkiego ruchu, obwodnic, będą naprawione tory kolejowe. To są rzeczy, które zostaną. Oczywiście wszystkie te budowy dzisiaj irytują, też jeżdżę po Polsce i mnie też irytują co kilka kilometrów jakieś _ wahadła _ i objazdy.

Nie uważam, że trzeba wyrzucać Grabarczyka. Szczególnie, że to chińska firma nie dotrzymuje warunków, które zaakceptowała w umowie. To jest przerzucanie winy z konsorcjum, które umowę podpisało na resort, który chce wybudować autostradę za dobre, przyzwoite pieniądze, które zresztą ta firma zaproponowała. Szukanie winy po stronie ministerstwa jest nieporozumieniem.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/251/t132603.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/jestesmy;w;70;minucie;meczu;i;przegrywamy,83,0,847187.html) _ Jesteśmy w 70. minucie meczu i przegrywamy _

Ktoś jednak decyzję podejmował, wybrał konkretną firmę.

W przetargu wygrała firma COVEC i co Grabarczyk miał zrobić. Powiedzieć - _ nie bo ja was nie lubię _? A poza tym na całym świecie firmy wykładają się na inwestycjach bo przeszacowały własne możliwości.

To może powinna wygrać firma nie ta najtańsza, tylko ta która za racjonalnie pieniądze wybudowałaby tę autostradę.

Warunki przetargowe są jakie są. Jeżeli cena jest kryterium głównym, to tak to działa. Mamy taką ustawę o zamówieniach publicznych i już. Nie można więc mieć pretensji, że minister realizuje ustawę.

Wyobraźmy sobie, co działoby się gdyby odrzucono ofertę Chińczyków, bo jest najtańsza, a wzięło się inną firmę. Zaraz byłyby komentarze i zarzuty, że nadaje się do prokuratury albo lepiej, przed Trybunał Stanu. COVEC wygrał przetarg i to zgodnie z polskimi przepisami. Nie było tu żadnej innej możliwości wyboru.

Może ustawa jest zła. Skoro przy takich inwestycjach kryterium to najniższa stawka.

To jest temat na oddzielną dyskusje. Nie tylko przy drogowych inwestycjach. Wiele samorządów też ma kłopoty z wykonawcami, którzy przeszacowali swoje możliwości. To jest ryzyko związane z tą ustawą, nic na to nie poradzimy.

A powie Pan, *tak szczerze, *że minister Grabarczyk jest najlepszym szefem resortu infrastruktury?

Powiem tak. To jest minister, który w czasie swojej kadencji zrobił więcej niż kilku poprzedników razem wziętych. Nie ustrzegł się błędów, ale jak mówiłem błędów nie popełnia ten, który nic nie robi. Wolę, żeby popełniał błędy, niż tak jak minister Pol czy Polaczek, nie zrobił nic.

Czyli najlepszy nie jest?

Nie jest wolny od błędów.

To dyplomatyczna odpowiedź. Ostatnio tych błędów ma na sumieniu sporo, poza autostradą A2 jest też powołanie byłego prezesa PKP na kolejne stanowisko, dokładnie na członka zarządu PKP Energetyka.

To był bardzo poważny błąd. Można mieć sporo pretensji za powołanie Andrzeja Wacha na kolejne stanowisko w PKP.

Nie chce Pan ostrzej krytykować Grabarczyka może dlatego, że ma bardzo dobrą pozycję w PO? Był w końcu największym sojusznikiem premiera w starciach ze Schetyną. Jak jest teraz? Kto jest bliżej premiera?

Wewnątrz Platformy Obywatelskiej dyskusje się toczą, ale nie są to walki frakcyjne, jak chcą to przedstawiać niektórzy. Nie jest też tak, że mieszają się jakieś sojusze wewnątrz, że jeden jest z Grabarczykiem, a drugi ze Schetyną.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/192/t138432.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/mezydlo;ludzie;grabarczyka;sa;malostkowi,185,0,831161.html) Mężydło: Ludzie Grabarczyka są małostkowi

Układanie list w regionach pokazało zupełnie coś innego. Zresztą w rozmowie z Money.pl mówił o tym Antoni Mężydło. Górą zawsze są ludzie Grabarczyka.

Regiony są różne. Takie w których jest mnóstwo kontrowersji i takie gdzie ich nie ma, ale wynika to z tego, jakie te regiony są a nie z tego, że w Warszawie siedzi jeden z drugim i to układa. Ani Schetyna, ani Grabarczyk, ani Tusk nie są w stanie sterować takimi rzeczami. To jest trochę demonizowanie tego procesu.

I wewnątrz PO nie ma konfliktu między Grabarczykiem a Schetyną?

Są konflikty, bo ludzie mają ambicję. Zresztą są i będą, szczególnie jeśli tworzy się listy wyborcze. Są to jednak rzeczy z którymi męczy się każda partia.

Wracając do Cezarego Grabarczyka, będzie - jeśli wygracie wybory - dalej ministrem infrastruktury? Jak Pan uważa?

To będzie nowe rozdanie. Pan premier od nowa będzie układał Radę Ministrów. Komu powierzy jakie teki? Dzisiaj nie będę ryzykował wróżenia. Teraz Grabarczyk ma konkretne zadanie. Musi dokończyć budowę autostrady A2.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/115/t80243.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zablokowali;droge;chca;pieniedzy;za;a2,55,0,842039.html) Zablokowali drogę. Chcą pieniędzy za A2 Podwykonawcy, budujący autostradę A2 na odcinku Stryków-Konotopa, twierdzą, że nie maja nawet paliwa, by dojechać na plac budowy.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/112/t80240.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/chinczycy;daja;ciala;przy;budowie;a2,233,0,841449.html) _ Chińczycy dają ciała przy budowie A2 _ Ekspert od spraw infrastruktury Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR jest zaskoczony finansowymi problemami chińskiego konsorcjum COVEC budującego autostradę w Polsce.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/grabarczyk;uspokaja;nie;ma;obaw;o;a2,27,0,832795.html) Grabarczyk uspokaja: Nie ma obaw o A2 Zdaniem ministra nie ma potrzeby alarmowania opinii społecznej, bo wszelkie problemy są rozwiązywane.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/199/t141255.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/budowa;a2;chinczycy;nadal;nie;dali;odpowiedzi,159,0,847007.html) Budowa A2: Chińczycy nadal nie dali odpowiedzi Covec ma czas do czwartku, by przedstawić plany, które będą uwzględniały harmonogram spłat zobowiązań wobec podwykonawców.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/50/t132146.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/a2;i;stadion;narodowy;beda;gotowe;na;czas,5,0,843781.html) A2 i Stadion Narodowy będą gotowe na czas? Premier Donald Tusk apeluje o zdecydowaną reakcję na opóźnienia inwestycji na EURO 2012.
wiadomości
wywiad
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)