Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ochrona konsumentów. UOKiK będzie mógł korzystać z instytucji "tajemniczego klienta"

0
Podziel się:

Na posiedzeniu w dniach 2-4 września Senat przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów bez poprawek.

Ochrona konsumentów. UOKiK będzie mógł korzystać z instytucji "tajemniczego klienta"
(Lynne Graves/Massachusetts Office of Travel & Tourism/Flickr)

Parlament przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zakłada ona lepszą ochronę klientów, szczególnie na rynku usług finansowych. Po zmianach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł także korzystać z instytucji tzw. tajemniczego klienta i bezpłatnie ostrzegać konsumentów w publicznym radiu i telewizji.

"Na posiedzeniu w dniach 2-4 września Senat przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów bez poprawek. Przepisy odpowiadają na problemy konsumentów na różnych rynkach i są wynikiem analiz organizacji konsumenckich, Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz UOKiK. Analizy te wykazały przede wszystkim, że konsumenci na rynku usług finansowych są niedostatecznie chronieni - np. oferowane im produkty są niedostosowane do ich potrzeb, oraz że system eliminowania niedozwolonych postanowień wzorców umów jest nieefektywny. Nowe rozwiązania były szeroko konsultowane ze środowiskami przedsiębiorców, prawników oraz organizacjami konsumenckimi" - czytamy w komunikacie.

Ustawa zostanie teraz skierowana do prezydenta. Po podpisaniu wejdzie w życie po sześciu miesiącach od momentu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw RP. Sześciomiesięczne "vacatio legis" pozwoli wszystkim uczestnikom rynku na dokładne zapoznanie się z regulacjami.

UOKiK przypomina, że zmiany w ustawie obejmują m.in. wprowadzenie zakazu proponowania konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom lub proponowania nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru i wprowadzenie tzw. decyzji tymczasowych, będących szybką reakcją na praktyki zagrażające zbiorowym interesom konsumentów.

Ponadto na mocy nowelizacji wprowadzona zostanie instytucja "tajemniczego klienta", która pozwoli na uzyskanie dowodów w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Inna zmiana to np. wprowadzenie możliwości publikowania bezpłatnych komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji - dzięki temu będzie możliwe szybkie i skuteczne ostrzeganie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach, które istotnie zagrażają ich interesom, podkreśla Urząd.

Zobacz także: Już wcześniej przekazywaliśmy informacje dotyczące pracy nad nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)