Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ochrona danych osobowych. Nie podawaj kodów pocztowych

1
Podziel się:

Same kody pocztowe nie są danymi osobowymi, ale kiedy połączy się je z numerem karty, którą płacimy za zakupy, można ustalić tożsamość klienta.

Ochrona danych osobowych. Nie podawaj kodów pocztowych
(AdamGregor/iStockphoto)

Od pewnego czasu pytają o nie kasjerzy dużych sieci handlowych. Eksperci od ochrony danych osobowych przekonują, by przy ujawnianiu takich informacji zachować ostrożność.

Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Wiewiórowskiego, udzielenie takiej informacji nie jest obowiązkiem kupującego. Jak wyjaśnia mamy prawo odmówić, ponieważ nie jest ona niezbędna do zrealizowania zakupu żadnego dobra. Wyjątki mogą dotyczyć sytuacji kiedy kupujemy towar na raty.

Wojciech Wiewiórowski tłumaczy, że markety zbierają kody głównie w celach marketingowych lub by określić ewentualne położenie nowego sklepu sieci.

Wojciech Klicki z Fundacji Panoptykon ostrzega, że numer kodu może posłużyć do zdobycia większej ilości informacji o kliencie. Same kody pocztowe nie są danymi osobowymi ale kiedy połączy się je z numerem karty, którą płacimy za zakupy można ustalić tożsamość klienta.

- _ Takie informacje stanowią dużą wartość handlową i potencjalnie supermarket mógłby przekazać te dane firmie marketingowej. Ta z kolei mając nasze dane może zacząć nam wysyłać reklamy, których nie chcemy _- mówi ekspert.

Nasze dane w cyfryzującym się świecie stają się coraz więcej warte, stąd coraz częściej jesteśmy o nie proszeni w supermarketach czy kiedy logujemy się na portalach internetowych. Eksperci radzą - jeżeli chcemy zachować anonimowość lepiej tych danych nie podawać niż podać nieprawdziwe.

Czytaj więcej w Money.pl
Tak marketingowcy wchodzą do naszych głów Badania konsumenckie? To już przeszłość. Witajcie w erze neuromarketingu!
Tak nabijają sprzedaż konkurencji. Tylko po co? Konsument jest jak piesek na smyczy. Zawsze pójdzie za swoim panem, czyli marką, której może nawet nie lubić.
To nie udało się Facebookowi Walkman, Adidas, Polo? Te brandy tak mocno zrosły się ze swoimi produktami, że zaczęły funkcjonować jako ich nazwa własna.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
Krzysztof
3 lata temu
To prawda, ale i tak dostajemy masę reklam, których nie chcemy, wkładanych przez dorabiających sobie żuli do skrzynek pocztowych. Dlatego nie popadajmy w paranoję. Uważam, że nic złego się nie stanie, jeśli np. Castorama otworzy nowy sklep bliżej mojego miejsca zamieszkania - będę miał z tego więcej korzyści, niż problemów wynikających z wyrzucenia kolejnej ulotki na makulaturę. :)