Odkryto dziesiątą planetę układu słonecznego

Kolejny sukces Amerykanów w wyścigu o podbój kosmosu. Po udanym rozpoczęciu misji wahadłowca Discovery, na którą wydano miliardy dolarów ogłoszono, że opłaciły się wydatki na badania naukowe kosmosu. Odkryto 10 planetę krążącą wokół Słońca.

Odkryto dziesiątą planetę układu słonecznego

Dziesiąta planat układu słonecznego jest nieco większa od najdalszej, dotychczas znanej - Plutona (ok. 1,5 jego masy). Jej orbita znajduje się w odległości 14,5 mld km od Słońca - poinformowali naukowcy z Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego (Caltech) w Pasadenie.

_ fot. NASA/JPL-Caltech _

Jak powiedział jeden z naukowców, astronom Michael Brown, planetę, oznaczoną symbolem 2003UB313, odkryto w styczniu br. w obserwatorium na górze Palomar, w pobliżu San Diego.

Planeta składa się najprawdopodobniej z lodu i skał i jest obecnie najbardziej odległym od Słońca ciałem niebieskim okrążającym tę gwiazdę. Pełny okres obiegu wynosi 560 lat - powiedział Brown.

Wyjaśnił on, że planeta tak długo pozostawała nie wykryta ponieważ jej orbita jest nachylona pod kątem 45 stopni do tzw. płaszczyzny ekliptyki, w której znajdują się orbity wszystkich pozostałych planet Układu Słonecznego.

gospodarka