Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Patrolowiec "Ślązak" przeszedł wodowanie techniczne

0
Podziel się:

Wodowanie służyło kilku celom, w tym sprawdzeniu, czy rzeczywista masa okrętu jest zgodna z teoretycznymi wyliczeniami, według których wagę jednostki oszacowano na około 1700 ton.

Patrolowiec "Ślązak" przeszedł wodowanie techniczne
(PAP/Piotr Wittman)

W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni odbyło się dzisiaj wodowanie techniczne kadłuba okrętu patrolowego typu _ Ślązak _. Jednostka powstaje na potrzeby Marynarki Wojennej i ma zostać przekazana wojsku w końcu 2016 r.

_ Ślązaka _ buduje Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Jak powiedział Aleksander Gierkowski ze stoczniowego Biura Budowy Okrętu Patrolowego, wodowanie służyło kilku celom, w tym sprawdzeniu, czy rzeczywista masa okrętu jest zgodna z teoretycznymi wyliczeniami, według których wagę jednostki oszacowano na około 1700 ton.

Gierkowski wyjaśnił, że faktyczną masę okrętu oblicza się stosując specjalne wzory, a do przeprowadzenia wyliczeń konieczna jest - możliwa do uzyskania tylko w czasie wodowania - informacja o rzeczywistym poziomie zanurzenia jednostki. - _ Wygląda na to, że nasze szacunki były trafne i całkowita masa okrętu wynosi w przybliżeniu 1700 ton, co jest zgodne z parametrami, jakie narzucił nam armator _ - powiedział Gierkowski.

Jak wyjaśnił, wodowanie miało też służyć kontroli szczelności okrętu. Ta próba także poszła pomyślnie.

Ostatnim z celów, jakie chciano osiągnąć wodując okręt, było obrócenie go o 180 stopni, tak by w odwróconej pozycji przetransportować go na ląd - do hali, w której jednostka jest budowana. _ - Ta operacja była konieczna ze względu na przygotowanie jednostki do montażu śrub napędowych _ - poinformował Gierkowski.

_ Ślązak _ spędził na wodzie około sześciu godzin: wypłynął na nią rano, a wczesnym popołudniem jednostka wpłynęła na powrót do niecki wodnej, z której podnośnik przetransportował ją na ląd: na umieszczone na szynach wózki, które wwiozły kadłub na powrót do hali.

Jak powiedział Gierkowski, budowa _ Ślązaka _ ma trwać do końca 2016 roku. Jednak już jesienią - zgodnie z regulaminem służby na okrętach Marynarki Wojennej - wojsko powołało grupę organizacyjno-przygotowawczą okrętu patrolowego _ Ślązak _ wyznaczając przy tym na dowódcę jednostki kmdr ppor. Sebastiana Kała. Grupa ta liczy 20 osób, a jej członkowie od listopada poznają okręt i biorą udział w specjalistycznych szkoleniach organizowanych przez dostawców urządzeń, które są lub dopiero zostaną zamontowane na jednostce.

Według informacji przekazanych przez Departament Prasowo-Informacyjny Ministerstwa Obrony Narodowej, budowa samego kadłuba _ Ślązaka _ jest zaawansowana w 98 proc., a montaż mechanizmów w siłowniach ukończony w 90 proc. Najmniej zaawansowana - w 80 proc. - jest instalacja różnego rodzaju systemów służących do obsługi jednostki.

Patrolowiec _ Ślązak _ to okręt budowany od 2001 r., pierwotnie jako wielozadaniowa korweta Gawron. W lutym 2013 r. rząd, ze względu na cięcia budżetowe, zdecydował się przerwać program budowy korwety. Po rozmowach z Marynarką Wojenną i przemysłem stoczniowym postanowiono, że jednostka, której kadłub był gotowy, zostanie dokończona, ale w mniej zaawansowanej i tańszej wersji - jako patrolowiec.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)