Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Podatek od sprzedaży detalicznej. Kto ile go zapłaci?

0
Podziel się:

Około pół miliarda złotych nowego podatku handlowego będzie musiała zapłacić Biedronka - wynika z wyliczeń money.pl.

Podatek od sprzedaży detalicznej. Kto ile go zapłaci?
(Davizro Photography)

Jeśli okaże się, że Ministerstwo Finansów daniną obłoży także sieci hurtowe, to drugim płatnikiem będzie Eurocash. A kolejne miejsca zajmą Tesco, Lidl i Carrefour.

Ministerstwo Finansów w poniedziałek po południu podało założenia nowego podatku detalicznego. Sieci handlowe będą musiały zapłacić 0,7 proc. dla dochodów do 300 mln zł miesięcznie. Powyżej tej kwoty stawka wzrośnie do 1,3 proc. Poza tym wprowadzono także specjalny podatek za handel w soboty, niedziele i święta. Od tego, co wtedy sprzeda sklep, będzie musiał zapłacić 1,9 proc.

Szacując, że w weekendy supermarkety i dyskonty wypracowują ok. 25 proc. swojego utargu, wyliczyliśmy podatek, jaki zapłaci Jeronimo Martins - 498 mln zł rocznie. Drugie miejsce zajmuje Eurocash - to sieć hurtowni spożywczych zaopatrujących zazwyczaj prywatne małe sklepy, takie jak abc, Gama, Lewiatan czy Delikatesy Centrum. MF choć pisze, że nowa danina to "podatek detaliczny", to jednocześnie dodaje "podatnikami nowej daniny będą wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni". Na tej podstawie można domniemywać, że także ta sieć zapłaci daninę. Jeśli tak, to szacujemy ją na ok. 224 mln zł rocznie.

Biedronka 498,5 mln zł
Eurocash 224,1 mln zł
Tesco 147,2 mln zł
Lidl 144,8 mln zł
Carrefour 106,9 mln zł
PSH Lewiatan 102,1 mln zł
Kaufland 98,3 mln zł
Auchan 94,3 mln zł
Metro 86,6 mln zł
GK Specjał 83,8 mln zł
Castorama 70,9 mln zł
Rossmann 56,8 mln zł
Żabka 52,1 mln zł
LPP 45,2 mln zł
Empik 38,5 mln zł
Polomarket 38,2 mln zł
Neonet 34,9 mln zł
Selgros 32,1 mln zł
E.Leclerc 30,5 mln zł
Netto 28,3 mln zł

Na kolejnym miejscu jest Tesco. Sieć wywodząca się z Wielkiej Brytanii działa głównie na rynku hipermarketów. A te w weekendy mają większe obroty - robimy w nich zakupy rzadziej, za to koszyk ładujemy do pełna. Szacujemy, że wyższa stawka za handel weekendowy obejmie ok. 35 proc. ich przychodów.

Tesco zapłaci 147 mln zł i wyprzedzi mającego większą sprzedaż Lidla. Niemiecka sieć będąca częścią Grupy Schwarz będzie musiała wpłacić do budżetu ok. 145 mln zł. Natomiast największa w Polsce sieć drogerii - Rosssman przez nowy podatek będzie płacić 56 mln zł podatku więcej.

Sporo, bo nawet 45 mln zł podatku od sprzedaży detalicznej uiści polska firma LPP. Właściciel marek Reserved czy Cropp zapłaci więcej niż sklepy spożywcze, bo większość przychodów - naszym zdaniem ok. 50 proc. - generują weekendy. Podobnie wygląda to z CCC. Należąca do Dariusza Miłka firma obuwnicza dołoży się kwotą ok. 11,5 mln zł.

Z kolei bezpośredni konkurent CCC z branży obuwniczej - sieć Deichmann - według naszych wyliczeń będzie musiał zapłacić ponad 8 mln zł nowego podatku.

Ile sieci zapłacą nowego podatku?
Nazwa sieci Przychód Stara wersja podatku Podatek 1,9 proc. (kwota w tys. zł) Podatek 0,7 proc. (kwota w tys. zł) Podatek 1,3 proc. (kwota w tys. zł) Podatek łącznie
Dane: obliczenia własne na podstawie przychodów z 2014 roku za "500 Największych Firm Rzeczpospolitej". Szacujemy wg zasady, że handel w weekendy to dla supermarketów, małych sklepów i dyskontów ok. 25 proc. przychodów, dla hipermarketów 35 proc., a dla pozostałych ok. 50 proc.
za 2014 2 proc. tzw. podatek niedzielny I próg II próg rocznie
Biedronka 35,89 mld zł 717,8 mln zł 170,3 mln zł 25,2 mln zł 30,2 mln zł 498, 5 mln zł
Eurocash 16,96 mld zł 339,2 mln zł 80,4 mln zł 25,2 mln zł 118,4 mln zł 224,1 mln zł
Lidl 11,5 mld zł 230 mln zł 54,5 mln zł 25,2 mln zł 65,1 mln zł 144,8 mln zł
Tesco 11,2 mld zł 224 mln zł 74,3 mln zł 25,2 mln zł 47,6 mln zł 147,2 mln zł
Carrefour 8,88 mld zł 177,7 mln zł 42,1 mln zł 25,2 mln zł 39,6 mln zł 106,9 mln zł
PSH Lewiatan 8,55 mld zł 171 mln zł 40,5 mln zł 25,2 mln zł 36,3 mln zł 102,1 mln zł
Kaufland 8,29 mld zł 165,8 mln zł 39,2 mln zł 25,2 mln zł 33,8 mln zł 98,3 mln zł
Auchan 7,70 mld zł 154 mln zł 51 mln zł 25,2 mln zł 18,1 mln zł 94,3 mln zł
GK Specjał 7,28 mld zł 145,7 mln zł 34,5 mln zł 25,2 mln zł 24 mln zł 83,8 mln zł
Metro 6,68 mld zł 133,6 mln zł 63,2 mln zł 23,3 mln zł 0 86,6 mln zł
Castorama 5,47 mld zł 109,5 mln zł 51,8 mln zł 19,1 mln zł 0 70,9 mln zł
Rossmann 5,42 mld zł 108,5 mln zł 25,6 mln zł 25,2 mln zł 59,2 mln zł 56,8 mln zł
Żabka 5,10 mld zł 102 mln zł 24,1 mln zł 25,2 mln zł 27,8 mln zł 52,1 mln zł
LPP 3,50 mld zł 70 mln zł 33 mln zł 12,1 mln zł 0 45,2 mln zł
Polomarket 3,84 mld zł 76,8 mln zł 18,1 mln zł 20 mln zł 0 38,2 mln zł
Selgros 3,23 mld zł 64,7 mln zł 15,2 mln zł 16,9 mln zł 0 32,1 mln zł
Empik 2,98 mld zł 59,6 mln zł 28,1 mln zł 10,3 mln zł 0 38,5 mln zł
Netto 2,85 mld zł 57 mln zł 13,4 mln zł 14,8 mln zł 0 28,3 mln zł
E.Leclerc 2,74 mld zł 54,9 mln zł 18,1 mln zł 12,4 mln zł 0 30,5 mln zł
Neonet 2,71 mld zł 54,2 mln zł 25,5 mln zł 9,4 mln zł 0 34,9 mln zł
Ikea 2,38 mld zł 47,6 mln zł 11,2 mln zł 12,4 mln zł 0 23,6 mln zł
Polskie Składy Budowlane 2,11 mld zł 42,3 mln zł 19,9 mln zł 7,3 mln zł 0 27,2 mln zł
Piotr i Paweł 2,03 mld zł 40,7 mln zł 9,5 mln zł 10,5 mln zł 0 20,1 mln zł
CCC 1,40 mld zł 28 mln zł 6,5 mln zł 4,8 mln zł 0 11,4 mln zł
Emperia 1,97 mld zł 39,5 mln zł 9,3 mln zł 10,2 mln zł 0 19,6 mln zł
Bać-Pol 1,74 mld zł 34,8 mln zł 8,1 mln zł 9 mln zł 0 17,2 mln zł
Alma Market 1,65 mld zł 33,1 mln zł 7,7 mln zł 8,6 mln zł 0 16,3 mln zł
Black Red White 1,63 mld zł 32,6 mln zł 15,3 mln zł 5,6 mln zł 0 20,9 mln zł
Jysk 1,53 mld zł 30,7 mln zł 7,2 mln zł 7,9 mln zł 0 15,2 mln zł
Market-Detal 1,4 mld zł 28,9 mln zł 6,7 mln zł 7,4 mln zł 0 14,2 mln zł
Deichmann 689,6 mln zł 13,7 mln zł 6,3 mln zł 2,3 mln zł 0 8,7 mln zł
Zara 668,3 mln zł 13,3 mln zł 6,1 mln zł 2,2 mln zł 0 8,4 mln zł
Marcpol 637,5 mln zł 12,7 mln zł 2,9 mln zł 3,2 mln zł 0 6,1 mln zł
PPH Standard 618 mln zł 12,3 mln zł 2,8 mln zł 3,1 mln zł 0 6 mln zł

Wyliczenia opierają się na zarysie projektu - decyzje o wyłączeniu niektórych sieci (np. franczyzowych) mogą być jeszcze zmienione.

Podatek handlowy to zmodyfikowany postulat wyborczy Prawa i Sprawiedliwości. Pierwotnie rządu Beaty Szydło chciał opodatkować tylko duże sieci wielkopowierzchniowe i w ten sposób wyrównać konkurencyjność polskich przedsiębiorców. Ostatecznie podatek zmienił swój kształt. Założenia - ponieważ projektu jeszcze nie ma - poznaliśmy w poniedziałek. Ministerstwo Finansów ograniczyło się do samego ogłoszenia.

Jak wynika z założeń podatkiem będą objęte wszystkie sieci handlowe i sprzedawcy detaliczni, których miesięczne przychody są wyższe niż 1,5 mln zł. To oznacza również, że podatek zapłacą najwięksi sprzedawcy internetowi.

Zgodnie z propozycją resortu finansów "podatek od sprzedaży detalicznej będzie podatkiem progresywnym ze stawką 0,7 proc. obciążającą przychód nieprzekraczający w danym miesiącu kwoty 300 mln złotych oraz stawką 1,3 proc. od nadwyżki przychodu ponad 300 mln złotych w tym miesiącu". Jednocześnie MF postanowił opodatkować wyższą stawką 1,9 proc. przychody ze sprzedaży w soboty, niedziele i dni ustawowo wolne od pracy.

Już teraz wiadomo, że z podatku zwolnieni będą nie tylko najmniejsi sprzedawcy, ale również sprzedający leki i wyroby medyczne refundowane. Zwolnienie nie obejmuje np. stacji paliw, które jeszcze kilka tygodni były spokojne o przychody.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)