Notowania

elektromobliność
14.03.2017 17:33

Jaworzno chce być strefą testowania pojazdów elektrycznych

- Trzeba stworzyć warunki, aby wydzielić takie strefy, gdzie wszyscy będą o tym wiedzieli i gdzie uczestnicy tego przedsięwzięcia dogadają się, jak to zorganizować - zdiagnozował prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Podziel się
Dodaj komentarz
(I.Blu/wikimedia (CC0 1.0))

Władze Jaworzna deklarują wolę objęcia tego miasta eksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych. Miałoby to być możliwe dzięki specjalnej strefie prawnej - o pomyśle jej utworzenia samorządowcy rozmawiają z przedstawicielami nauki i rządu.

Mówił o tym we wtorek podczas poświęconej e-mobilności konferencji w ramach projektu "Miasta Idei" prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Jak argumentował, utworzenie takiej strefy z jednej strony umożliwiłoby testowanie w rzeczywistych warunkach nowoczesnych rozwiązań związanych z perspektywicznymi kierunkami rozwoju transportu. Z drugiej, zapewne przyciągnęłoby do miasta wiele innowacyjnych firm czy placówek badawczych.

Podczas dyskusji Silbert wskazał, że obecnie w Europie nie ma miejsca, gdzie można testować w warunkach nielaboratoryjnych nowe technologie związane z elektromobilnością i - jednocześnie - pojazdami autonomicznymi. Podkreślił, że zależy mu na łączeniu obu tych dziedzin, które wydają się obecnie przyszłościowymi.

- Żeby założenia elektromobilności wprowadzać w życie, trzeba mieć wystarczająco doświadczeń, a tych doświadczeń na poziomie państwa mamy obecnie za mało - powiedział po spotkaniu Silbert. - Trzeba je gdzieś zdobyć. Jeżeli będziemy to robili gdzieś w zamkniętych enklawach, nigdy nie będziemy wiedzieli, czy jesteśmy gotowi. Trzeba znaleźć pole, na którym przetestuje się takie rozwiązania naprawdę - uznał.

Ponieważ tworzenie takiej strefy testów szczególnie w kontekście pojazdów autonomicznych wiązałoby się z szeregiem uwarunkowań prawnych, celowe - jego zdaniem - byłoby utworzenie pod tym kątem na poziomie ustawowym specjalnej strefy prawnej. Taka strefa prawna mogłaby objąć np. teren śródmieścia czy - lepiej - całego miasta.

- Co jest kłopotem? Dzisiaj nie ma chętnego, który powiedziałby: kto weźmie odpowiedzialność za to, jeśli coś się stanie. Trzeba więc stworzyć warunki, aby wydzielić takie strefy, gdzie wszyscy będą o tym wiedzieli i gdzie aktorzy tego przedsięwzięcia dogadają się, jak to zorganizować - zdiagnozował Silbert.

Prezydent Jaworzna zapewnił, że rozmawiał już o tej koncepcji z przedstawicielami m.in. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wyraził też nadzieję na zaangażowanie w temat podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii Michała Kurtyki. Zaznaczył, że jest gotów, aby przygotować propozycje rozwiązań.

Jaworzno jest miastem, które w szybkim tempie zwiększa udział autobusów elektrycznych we flocie swego przewoźnika komunikacji miejskiej. Dzięki rozstrzygniętym w 2016 roku przetargom, w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takie autobusy, co oznacza ponad 30 proc. taboru.

Przedstawiciele PKM Jaworzno akcentowali we wtorek, że po podjętej kilka lat temu decyzji o zainteresowaniu elektrycznymi autobusami testowali przez pewien czas takie pojazdy różnych producentów. Krótkie, zwykle dwutygodniowe testy, nie pozwoliły jednak na wystarczającą weryfikację poszczególnych rozwiązań w praktyce.

Dopiero zakup w 2015 r. na własność pierwszego autobusu tego typu i jego regularna eksploatacja umożliwiły m.in. zdobycie doświadczeń, które pozwoliły na świadome przygotowanie pod kątem obecnych środków unijnych projektu związanego z autobusami elektrycznymi, a także - w konsekwencji - sprecyzowanie specyfikacji przetargowych.

Tagi: elektromobliność, wiadomości, gospodarka, gospodarka polska, najważniejsze
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
14-03-2017

tojoTylko jak sie te samochody zbuntują to co?

15-03-2017

NNiech zaczną od najbardziej zasyfionych miast: Kraków i Warszawa.

Rozwiń komentarze (2)