Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Paweł Szygulski
|

Polaczek: Kolei potrzebna jest Streżyńska

0
Podziel się:

Do Polski wjedzie raczej 30-letni tabor, niż nowa jakość.

Polaczek: Kolei potrzebna jest Streżyńska

Money.pl: Czy widzi Pan szansę na to, żebyśmy za kilka lat podróżowali znacznie lepszymi pociągami niż obecnie?

Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury, poseł PiS: Chciałbym życzyć rządowi powodzenia w tej sprawie, ale jego działania nie dają mi podstaw do optymizmu.

Czego brakuje w polityce obecnego rządu?

Przede wszystkim rząd przenosi środki z inwestycji kolejowych na drogi. Chodzi tu o dotacje unijne, których rząd najzwyczajniej nie umiał wydać, zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Mamy też znaczne pogorszenie oferty przewozowej. Zwłaszcza w Intercity, które w ostatnim czasie zlikwidowało 21 procent pociągów. Szokującym jest dla mnie fakt, że ta spółka jeszcze w 2008 roku uruchamiała około 550 pociągów a od 1 marca tylko 432.

Razem z pociągami ubywa pasażerów, w ubiegłym roku aż 25 milionów. Widać, że zamiast z rozwojem, mamy do czynienia z tąpnięciem w przygotowywaniu i wdrażaniu projektów modernizacyjnych. Dzieje się to w sytuacji, gdy według zapewnień rządu nie ma mowy o żadnym kryzysie gospodarczym. Tymczasem kolej działa tak, jakby ten kryzys w istocie był.

Nowy wiceminister infrastruktury nie daje nadziei na zmianę tej sytuacji?

Jak na razie dał sobie odebrać 5 miliardów złotych na projekty infrastrukturalne ze środków unijnych. W ten sposób marnujemy historyczną szansę nadrobienia zaległości w infrastrukturze. Bez maksymalnego wykorzystania środków unijnych nie będzie krótszych czasów przejazdu. Zamiast tego powołano nową spółkę - Dworzec Polski, która wprowadza nowy podatek w postaci opłaty dworcowej. Takie działania tylko gmatwają sytuację na kolei i prowadzą donikąd.

Co zrobić, by sytuacja zaczęła zmieniać się na lepsze?

[ ( http://static1.money.pl/i/h/163/t96163.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/kolejarze;przyspiesza;na;euro;2012,110,0,761710.html) Kolejarze przyspieszą na Euro 2012
Brakuje nam kompetentnych ludzi na stanowiskach. Minister Andrzej Massel powinien skończyć ze stanem tymczasowości na kluczowych stanowiskach. Obecnie brakuje prezesów PKP SA i PKP Intercity i mamy do czynienia z dużymi brakami w zarządzie PKP PLK. Te wakaty trzeba uzupełnić, tyle że fachowcami, a nie partyjnymi nominatami, jak to się często zdarza w czasie funkcjonowania tego rządu.

Niemniej istotne jest też wzmocnienie Urząd Transportu Kolejowego, czyli regulatora rynku. Jego prezesem powinien zostać ktoś pokroju Anny Streżyńskiej, która robi bardzo dobrą pracę w UKE. Ta osoba musi mieć duże i bezwarunkowe wsparcie premiera i ministra infrastruktury.

Po co nam tak silny szef państwowego regulatora, jakim jest UTK?

Przed nami piętrzą się nowe wyzwania. Rynek się liberalizuje i mogą na nasze tory wkraczać zagraniczni przewoźnicy. Jeśli zabraknie odpowiednio silnego regulatora, to nie zmusimy ich do tego, by zaproponowali usługi na wyższym poziomie, niż jest to obecnie. Do Polski wjedzie raczej 30-letni tabor, niż nowa jakość. Teraz szefem UTK, jest pan Jaroszyński który wcześniej koleją w ogóle się nie zajmował i obawiam się, że może sobie z tym nie poradzić.

Prezes UTK nie jest chyba jedynym odpowiedzialnym za bolączki kolei?

Z niekompetencją mamy do czynienia w wielu newralgicznych miejscach. Brakuje ludzi z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem. Przykładem jest Telekomunikacja Kolejowa, której prezesem jest historyk. Nic dziwnego, że potem nie zawsze pasażerowie mają dostęp do najświeższych informacji.

Tylko czy wcześniej rzeczywiście mieliśmy lepsze kadry zarządzające?

[ ( http://static1.money.pl/i/h/35/t74275.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/plan;szybkich;kolei;do;konca;tego;roku,160,0,788640.html) Plan szybkich kolei. Do końca tego roku
Mogę powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że ludzie, z którymi swego czasu współpracowałem, prezentowali wysoki poziom. Pokazują to zresztą ich dalsze losy, po tym jak usunięto ich z państwowych spółek, bo rzekomo nie pasowali politycznie. Pracują dziś dla konkurencyjnych firm z zagranicy, jak choćby Marek Nitkowski. Kiedyś członek zarządu PKP Intercity, w ubiegłym tygodniu został prezesem DB Schenker Rail Polska, głównego konkurenta PKP Cargo na rynku przewozów towarowych.

Rząd pozbył się naprawdę dobrych fachowców. Tymczasem nie mieli oni żadnych związków z partiami politycznymi. Z taką praktyką musimy raz na zawsze skończyć.

Czyli to nie brak pieniędzy jest głównym problemem kolei?

Środki na modernizacje są, przede wszystkim z Unii Europejskiej. Niestety nie umiemy obecnie ich należycie wykorzystać. Szkoda, bo taka okazja może już się nie powtórzyć. **

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/204/t127948.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pkp;obetna;polaczenia;bo;brakuje;wagonow,164,0,756388.html) PKP obetną połączenia, bo brakuje wagonów PKP Intercity zlikwidują 1 marca 20 pociągów TLK. W ciągu 2 lat ich liczba zmalała o 25 proc.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/106/t94058.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wzrost;oplat;za;tory;-;utk;jest;przeciw,14,0,769550.html) Wzrost opłat za tory - UTK jest przeciw Według szefa UTK wysokość stawek nie powinna rosnąć bardziej niż inflacja.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/114/t124018.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/felieton/artykul/szygulski;tusk;obiecywal;cuda;kolej;rzeczywiscie;ich;potrzebuje,252,0,785916.html) Szygulski: Tusk obiecywał cuda. Kolej rzeczywiście ich potrzebuje Zmienił się wiceminister i prezes PKP a pociągów ciągle ubywa.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)