Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polscy specjaliści od edukacji włączającej szkolą Gruzinów

0
Podziel się:

Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji gruzińskich specjalistów i przygotowanie ich do pracy w szkołach z dziećmi niepełnosprawnymi.

Polscy specjaliści od edukacji włączającej szkolą Gruzinów
(skynesher/iStockphoto)

W Tbilisi kończy się dzisiaj siedmiodniowe szkolenie w dziedzinie edukacji włączającej, czyli kształcenia dzieci niepełnosprawnych razem z pełnosprawnymi. Szkolenie prowadzili polscy specjaliści z Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE).

Szkolenie przygotowano w ramach projektu _ One są wśród nas _, współfinansowanego z programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ.

Koordynatorka projektu ze strony ORE Marina Warsimaszwili poinformowała wczoraj, że celem projektu jest podniesienie kwalifikacji gruzińskich specjalistów i przygotowanie do pracy w szkołach z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W Gruzji kilka lat temu zlikwidowano szkoły specjalne, a do szkół publicznych dojeżdżają specjaliści zajmujący się edukacją niepełnosprawnych.

W ramach polskiego projektu przeszkolonych ma zostać 30 gruzińskich ekspertów, m.in. nauczycieli, pedagogów i psychologów, którzy później w interdyscyplinarnych zespołach będą upowszechniać ideę edukacji włączającej.

Podczas szkolenia mówiono między innymi o polskich doświadczeniach w budowaniu systemu edukacji włączającej w projekcie _ Szkoła dla wszystkich _ oraz o tym, jak radzić sobie ze stereotypami i uprzedzeniami.

Violetta Pulwarska, kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych z ORE powiedziała, że Polska ma doświadczenia w edukacji włączającej co najmniej od lat 90., a współpraca z Gruzją w tej dziedzinie jest dla polskich specjalistów niezwykłym doświadczeniem.

- _ Gruzja odeszła od szkół specjalnych, które w naszym pojęciu segregują społeczeństwo na wybrane grupy _ - podkreśliła Pulwarska. W jej ocenie nie ma jednak jeszcze pomysłu, jak zrealizować obowiązek edukacji każdego dziecka, także niepełnosprawnego.

Przypomniała, że w Polsce istnieje system dowożenia, zwrotu kosztów podróży, obowiązek monitorowania przez samorząd tego, gdzie takie dzieci się znajdują. - _ Natomiast tu się to dopiero tworzy, na pewno jest wiele dzieci niepełnosprawnych, które nie trafiają do szkół _ - przyznała. Zwróciła również uwagę na silne stereotypy dotyczące niepełnosprawnych i na bariery architektoniczne, które widoczne są nawet w stolicy kraju, Tbilisi.

Na realizację w Gruzji projektu _ One są wśród nas _ przeznaczono w tym roku 150 tys. zł ze środków polskiej pomocy rozwojowej MSZ, w przyszłym roku ma to być 200 tys. zł. W ramach projektu odbyły się szkolenia w Gruzji i w Polsce, wydano także poradnik, który trafi do gruzińskich rodziców.

Czytaj więcej w Money.pl
Unia zafunduje im dwa tysiące laptopów Nabór do programu _ Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu osób niepełnosprawnych w Warszawie _, dofinansowanego przez UE, potrwa do końca października.
Skarżą się na szkoły. Rzecznik pisze list Rodzice dzieci niepełnosprawnych zgłaszają coraz więcej problemów z edukacją.
Dzięki temu zatrudnią kilka tysięcy ludzi W 2013 roku liczba osób niepełnosprawnych zatrudnionych dzięki dofinansowaniu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wzrośnie o kilka tysięcy.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)