Notowania

polska kolej
15.10.2014 17:20

Polskie koleje. PLK testuje system ułatwiający poruszanie się pociągów po Europie

Testy dotyczą wdrożenia Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym (ERTMS), na który składają się dwa elementy. Pierwszy to cyfrowy system łączności radiowej GSM-R, a drugi to ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

Podziel się
Dodaj komentarz
(Lukasz GRUDNIEWSKI, Eeast News)

PLK testuje system, który w przyszłości pozwoli na przejazd pociągów po najważniejszych liniach kolejowych Europy bez zmiany lokomotywy, przy wykorzystaniu jednego systemu kontroli jazdy pociągu - poinformował dziś w Warszawie rzecznik PLK Mirosław Siemieniec.

Testy dotyczą wdrożenia Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym (ERTMS), na który składają się dwa elementy. Pierwszy to cyfrowy system łączności radiowej GSM-R, a drugi to ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Oprócz ułatwień w przejazdach pociągów przez Europę system ERTMS ma także zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów.

System GSM-R to jeden z dwóch kluczowych elementów ERTMS. Bazuje on na standardzie telefonii komórkowej GSM, ale został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzania ruchem pociągów. GSM-R pozwala w komunikacji głosowej z maszynistą na jednoczesny odbiór i nadawanie, a także na transmisję danych, w tym wiadomości tekstowych. Obecnie wykorzystywany jest system radiołączności oparty o częstotliwość 150 MHz, który nie daje takich możliwości.

Z kolei ETCS pozwala na przekazywanie bezpośrednio na pulpit w kabinie maszynisty: informacji o sytuacji na linii (m.in. takich jak kształt linii kolejowej, ograniczenia prędkości itp.), informacji, z jaką maksymalną prędkością może poruszać na danych odcinkach trasy, poleceń i ostrzeżeń; system umożliwia także na ciągłą kontrolę pracy maszynisty.

_ Na torach umieszczane są czujniki, tzw. balisy, które przekazują do lokomotyw informacje o sytuacji na danym odcinku trasy. System ETCS kontroluje pracę maszynisty, reagując w przypadku zignorowania komunikatów i ostrzeżeń. Jeśli pociąg przekroczy dopuszczoną prędkość, ETCS automatycznie go wyhamuje _ - wyjaśnił Jarosław Kozłowski, dyrektor projektu ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podstawowa centrala zarządzająca systemem znajduje się w Warszawie, druga - rezerwowa, która w razie jakichkolwiek awarii może niezwłoczne przejąć kontrolę nad siecią - jest zlokalizowana w Poznaniu. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości z centrali odbywa się koordynacja działań związanych z przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu.

Testy pierwszego w Polsce systemu ERTMS odbywają się na linii E 30 między Bielawą Dolną a Legnicą. Biorą w nich udział dwie lokomotywy EP09 wyposażone w specjalne urządzenia. Testy dotyczą poprawności działania systemu ETCS, a także jakości sygnału GSM-R.

Zgodnie z założeniami projektu do 2015 r. cyfrowa komunikacja GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Poza odcinkiem Bielawa Dolna - Legnica, system wdrażany jest m.in. na odcinku Legnica - Wrocław - Opole, na odcinku Warszawa - Gdynia oraz Kunowice - Terespol.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota unijnego dofinansowania to ponad 113 mln zł.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: polska kolej, pociągi, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, gospodarka polska
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz