Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Posiedzenie rządu. Recycling pojazdów, budżet i zatrudnianie niepełnosprawnych.

0
Podziel się:

Z projektu tzw. ustawy okołobudżetowej wynika, że większe wydatki budżetu związane z planowaną na przyszły rok kwotowo-procentową waloryzacją rent i emerytur zostaną pokryte kosztem wydatków na wsparcie rynku biopaliw.

Posiedzenie rządu. Recycling pojazdów, budżet i zatrudnianie niepełnosprawnych.
(Platforma Obywatelska RP/Flickr (CC BY-SA 2.0))

Rząd na rozpoczętym dziś po godz. 11. posiedzeniu ma zająć się m.in. projektem tzw. ustawy okołobudżetowej, zmianami w przepisach dotyczącymi zatrudnienia niepełnosprawnych oraz nowymi przepisami o recyklingu pojazdów.

Z projektu tzw. ustawy okołobudżetowej wynika, że większe wydatki budżetu związane z planowaną na przyszły rok kwotowo-procentową waloryzacją rent i emerytur zostaną pokryte kosztem wydatków na wsparcie rynku biopaliw. Projekt jest ściśle związany z rządowym projektem ustawy budżetowej na 2015 r.; przewidziane w nim propozycje mają odzwierciedlenie w kwotach ujętych w projekcie budżetu.

Propozycja przewiduje m.in. nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która ma za zadanie wsparcie rynku biopaliw. Ministerstwo finansów zaproponowało, by w 2015 r. zawiesić przepis tej ustawy, który mówi, że na działania wspierające rynek biopaliw przeznacza się 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Poza tym projekt _ zamraża _ na poziomie z roku 2014 fundusz wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych (z pewnymi wyjątkami, np. Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu).

Rząd zajmie się również przygotowanym przez resort pracy projektem zmian w przepisach dotyczących zatrudnienia niepełnosprawnych. Zmiany są konieczne, by zapewnić ciągłość udzielania pomocy publicznej pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne. W lipcu weszło bowiem w życie nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące zgodności niektórych rodzajów pomocy z rynkiem wewnętrznym, do którego trzeba dostosować polskie przepisy.

Rozporządzenie to budziło duże obawy, ponieważ w pierwotnej wersji projektu przewidywano takie ograniczanie dopuszczalnej pomocy publicznej, które zagrażałoby Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych alarmowała, że KE zaproponowała ograniczenie wymiaru pomocy do ok. 150 mln zł rocznie, tymczasem obecnie na samo dofinansowanie wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych PFRON potrzebuje 3 mld zł rocznie, a 150 mln zł wydaje w trzy tygodnie.

Pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych, wiceminister pracy i polityki społecznej Jarosław Duda uspakajał, że nie ma większych szans, aby przepisy te weszły w życie i zapewniał, że propozycje KE są dla Polski nie do przyjęcia, ponieważ zdemontowałyby system, dzięki któremu udało się zwiększyć poziom zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Ostatecznie, jak poinformował, udało się wynegocjować korzystne zapisy.

Obecnie pracodawca, który przez okres 36 miesięcy zatrudni osoby niepełnosprawne, może uzyskać zwrot dodatkowych kosztów związanych z ich zatrudnianiem. Dotyczy to osób bezrobotnych lub poszukujących pracy i niezatrudnionych, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, albo zatrudnionych u tego pracodawcy, jeżeli ich niepełnosprawność powstała w czasie zatrudnienia.

Rada Ministrów będzie też pracowała nad przygotowanym przez resort środowiska projektem zmian w przepisach o recyklingu pojazdów. Ma ona na celu ograniczenie szarej strefy w przetwarzaniu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Konieczność nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji podyktowana jest przede wszystkim potrzebą skierowania całego strumienia powstających odpadów do legalnych stacji demontażu, a także koniecznością zapewnienia pełnego wdrożenia unijnej dyrektywy z 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji - wynika z uzasadnienia projektu.

Jeżeli nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wejdzie w życie, to oddanie do demontażu dowolnego pojazdu, bez względu na to, w jakim kraju UE był on zarejestrowany, będzie zwolnione z opłat. W nowych przepisach zrezygnowano także z opłaty, którą indywidualni nabywcy oraz importerzy muszą odprowadzać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota takiej opłaty wynosi teraz 500 zł od każdego wprowadzonego na terytorium kraju pojazdu. Opłaty te były pobierane w związku z dużym napływem pojazdów z zagranicy. Przekazywane były m.in. na system zbierania i demontażu pojazdów.

Rząd rozpatrzy też wniosek do prezydenta Bronisława Komorowskiego o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie. Misja polskich żołnierzy przedłużana jest co roku. Obecnie koniec okresu użycia kontyngentu jest określony na 14 listopada 2014 r. Liczebność kontyngentu to obecnie 39 żołnierzy i pracowników wojska. Budżet kontyngentu w 2015 r. zaplanowano na poziomie 7,5 mln zł.

Głównym zadaniem sił UE prowadzących operację Althea jest nadzorowanie przestrzegania porozumienia z Dayton dot. pokoju i bezpieczeństwa w Bośni i Hercegowinie. Polacy szkolą żołnierzy bośniackiej armii, monitorują sytuację bezpieczeństwa i współpracują z przedstawicielami miejscowych władz i organizacji. Wiosną, gdy kraje bałkańskie nawiedziła powódź, polscy żołnierze wspierali miejscową ludność w walce z żywiołem i organizowali pomoc humanitarną.

Kontynuowane ma być też przedstawianie przez ministrów harmonogramu działań wynikających z expose premier Ewy Kopacz.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)