Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Powstanie kolejny odcinek Via Baltica. Mota-Engil z umową na obwodnicę Łomży

10
Podziel się:

Rozstrzygnięte są już przetargi na inne odcinki drogi ekspresowej S61.

Via Baltica połączy stolice Polski i Estonii.
Via Baltica połączy stolice Polski i Estonii. (GDDKiA)

Spółka Mota-Engil w połowie października wygrała rozpisany przez GDDKiA przetarg na budowę obwodnicy Łomży, która będzie częścią międzynarodowej trasy Via Baltica. Dzisiaj odbędzie się uroczystość podpisania umowy. 7-kilometrowa obwodnica ma być gotowa za trzy lata.

Z ośmiu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym, przedstawiona przez Mota-Engil wygrała dzięki niskiej na tle konkurentów cenie - 218,10 mln zł. To znacznie mniej, niż na tę inwestycję przygotowała GDDKiA - 283,27 mln zł.

Wprawdzie jeszcze mniej, bo 210,58 mln zł chciało za realizację tej inwestycji konsorcjum Rubau Polska i Construcciones Rubau, ale oferta została odrzucona, ponieważ nie spełniała wszystkich kryteriów. Odrzucone zostały także dwie inne oferty.

Cena była najważniejszym parametrem zamówienia - odpowiadała za 60 proc. oceny ofert. Kolejnym parametrem był termin realizacji kontraktu (12 proc.), następnie właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9 proc.), równość podłużna nawierzchni (8 proc.), personel wykonawcy (6 proc.) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5 proc.).

Źródło: GDDKiA

Mota-Engil wybuduje liczącą 7,2 km dwujezdniową drogę ekspresową S61 od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód. Zakres prac obejmie tylko pierwszy z tych węzłów drogowych. Oprócz tego firma przebuduje drogę krajową nr 63 na odcinku 8,9 km.

Wykonawca zadeklarował 31-miesięczny termin realizacji. Do czasu realizacji robót budowlanych tradycyjnie nie będą wliczane okresy zimowe, które będą trwać od 15 grudnia do 15 marca.

Rozstrzygnięte są już przetargi na inne odcinki drogi ekspresowej S61.

31 października zostały podpisane umowy na projekt i budowę odcinków S61 na północ od obwodnicy Łomży. Za 630 mln zł powstanie łącznie 34,4 km drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Kolno-Stawiski oraz Stawiski-Szczuczyn.

Z kolei pod koniec listopada GDDKiA wybrała wykonawców zamówień na projekt i budowę dwóch odcinków 36-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Łomżą.

19,5-kilometrowy odcinek od węzła Podborze do węzła Śniadowo za 479 mln zł wybuduje konsorcjum Rubau, natomiast 17-kilometrowy odcinek od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe zrealizuje firma Polaqua za 380 zł.

12 grudnia przetarg na budowę odcinka S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno wygrała firma Impresa Pizzarotii. Firma zadeklarowała koszt 443 mln zł. Był to ostatni przetarg na drodze ekspresowej S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Szczuczynem.

Via Baltica to trasa łącząca estoński Tallin z Warszawą. Projekt Via Baltica w samej Polsce konsultowany i zmieniany był przez kilkanaście lat. Najstarszy wariant trasy przebiegał przez Augustów, Łomżę i Ostrów Mazowiecką.

Plan ten został zmieniony przez rząd Włodzimierza Cimoszewicza w drugiej połowie lat 90. w taki sposób by, by uwzględnić Białystok. Po kilku kolejnych zmianach ostateczny przebieg ekspresówki zatwierdzono dopiero w 2009 r.

Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapłaciła międzynarodowej agencji Scott & Wilson za dokonanie analizy możliwości wytyczenia drogi i wskazanie najkorzystniejszego jej przebiegu.

Kolejne fragmenty dokumentu publikowane na stronach GDDKiA wywoływały gorące dyskusje z samorządowcami, którzy poczuli się skrzywdzeni "odebraniem” drogi lub za wszelką cenę chcieli zachować na zarządzanych przez siebie terenach choć jej fragment.

Ostatecznie część pieniędzy na budowę dróg w ciągu Via Baltica przekazała Komisja Europejska, co skutecznie zablokowało możliwość dalszych dyskusji nad innymi niż przyjęte wariantami przebiegu.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
Podlasie
6 lat temu
Brawo wreszcie obwodnica Łomży ,myślę że miasto w przyszłości sporo zyska nie bez powodu Białystok chciał skierować szlak przez swoje tereny ,pozdrowienia dla przeciwników brawo PiS
polak
6 lat temu
7 km drogi będą budowali 3 lata. Tempo kosmiczne :)
gerwazy
6 lat temu
w 2050 roku może się jeszcze przejadę tą via-balticą. jak dożyje
www
6 lat temu
Brawo PiS. Wreszcie cos sie dzieje z tymi drogami. Gdzie sie nie rusze to jakas budowa.
Hegemon
6 lat temu
Wow! 7 kilometrów w 3 lata. 2, 3 km. rocznie!