Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Prezes TVP przeprasza za swoje słowa firmę Nielsen

0
Podziel się:

Jeszcze w środę 2 marca prezes TVP Jacek Kurski krytykował firmę Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma manipuluje danymi o oglądalności Telewizji Polskiej. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane – stwierdziła w wywiadzie dla tygodnika „W Sieci”. Prezes TVP właśnie ukorzył się i przeprosił firmę za swoje słowa.

Prezes TVP przeprasza za swoje słowa firmę Nielsen
(JAKUB WOSIK/REPORTER)

Jacek Kurski skrytykował Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma manipuluje danymi o oglądalności TVP. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - stwierdził prezes Telewizji Polskiej w wywiadzie dla tygodnika „W Sieci”. Właśnie przeprosił za swoje słowa.

"W wywiadzie z Prezesem TVP Jackiem Kurskim "Posprzątam po poprzednikach", przywrócę moc TVP dla tygodnika "W Sieci" z 29 lutego 2016 r. znalazł się fragment wypowiedzi dotyczący standardu badań prowadzonych przez firmę AGB Nielsen przedstawiający krytyczną ocenę jakości pomiarów telemetrycznych. Fragment ten zawierał niefortunny skrót, który zniekształcił sens wypowiedzi, przez co w odbiorze publicznym powstało mylne wrażenie co do intencji słów Prezesa Jacka Kurskiego. Prezes telewizji publicznej jest otwarty na dobrą współpracę z firmą AGB Nielsen, a wszelkiego rodzaju merytorycznymi uwagami związanymi ze sposobem pomiaru widowni będzie się wymieniać na spotkaniach" - czytamy w oświadczeniu zamieszczonym na stornie internetowej TVP.

W wywiadzie dla tygodnika "W Sieci" prezes Telewizji Polskiej powiedział: - Dziś oglądalność mierzy jedna zagraniczna firma prywatna, która uznaje, że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat. Czyli ja od paru dni się nie łapię. A przecież moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. Nie mówiąc już, że 20 proc. rynku reklam to leki, co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie. Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych?

Jacek Kurski narzekał także na zbyt małą liczbę gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym. - Dziś przy 300 kanałach mamy wyniki oparte na próbie liczącej 1,6 tys. gospodarstw domowych, jeden panelista wyjdzie do toalety i już ktoś ma zerową oglądalność. Na taki dyktat się zgodziła przed laty TVP - stwierdził.

Nielsen Audience Measurement zapytany o całą sprawę przez wirtualnemedia.pl odpowiedział, że to nie firma decyduje o tym, jaka grupa jest najbardziej reprezentatywna w badaniu. Grupa wiekowa 16-49 jest wynikiem ustaleń wszystkich podmiotów działających na rynku mediowym, m.in. stacji telewizyjnych oraz agencji reklamowych. Poprzedni prezes TVP Juliusz Braun też próbował zmienić zakres wiekowy, ale niestety jego działania spełzły na niczym.

Od 2011 r. firma Nielsen Audience Measurement mierzy oglądalność na zlecenie Telewizji Polskiej. Wtedy to w przetargu pokonał instytut TNS Global (wcześniej TNS OBOP), który dostarczał danych telemetrycznych telewizji publicznej od 1997 r. Przeważyła liczba gospodarstw domowych (1250), jakie miał panel telemetryczny TNS. Do końca 2014 r. Nielsen badał 1650 gospodarstw, a od 2015 r. liczba ta wzrosła do 2000, dane zaś prezentowane są dla 5400 osób w nich mieszkających.

KOMENTARZE
(0)

© 2025 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.