Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rosyjskie embargo. MIR za renegocjacją polsko-rosyjskiej umowy o przewozach

0
Podziel się:

Od kiedy na początku sierpnia Rosja nałożyła embargo na niektóre artykuły rolno-spożywcze z UE i z Polski, straty ponoszą polscy przewoźnicy.

Rosyjskie embargo. MIR za renegocjacją polsko-rosyjskiej umowy o przewozach
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

W związku z rosyjskim embargiem lepiej renegocjować polsko-rosyjską umowę o międzynarodowych przewozach drogowych niż ją wypowiadać - uważa wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz. Dodaje, że w tej sprawie wystosowano odpowiednie pisma.

Od kiedy na początku sierpnia Rosja nałożyła embargo na niektóre artykuły rolno-spożywcze z UE i z Polski, straty ponoszą polscy przewoźnicy. Jako odpowiedź na niekorzystną dla polskich przewoźników politykę Rosji pojawiła się z ich strony propozycja wypowiedzenia bądź renegocjacji polsko-rosyjskiej umowy o międzynarodowych przewozach drogowych. Reguluje ona m.in. kwestie zezwoleń drogowych.

Rynasiewicz mówił dziś na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, że - według przewoźników - działania strony rosyjskiej idą w kierunku całkowitego zamknięcia rynku dla nich i dlatego należy podobnie postępować wobec strony rosyjskiej.

Wiceminister poinformował, że propozycja przystąpienia do rozmów i renegocjowania umowy jest rozwiązaniem właściwszym niż jej wypowiedzenie. _ Wystosowaliśmy odpowiednie pisma w tej sprawie. Przygotowujemy się do zwołania polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych _ - zaznaczył. Zastrzegł jednak, że to Rosjanie są zobowiązani do zwołania jej w tym roku. Dodał jednocześnie, że sejmowa komisja nie jest też miejscem, w którym powinno się otwarcie mówić o strategii negocjacyjnej i warunkach, które powinniśmy postawić stronie rosyjskiej.

Jego zdaniem również Komisja Europejska powinna stworzyć specjalny program dla tej branży. Zwrócił uwagę, że do tej pory w UE sektor ten nie był wspierany.

Wiceminister infrastruktury i rozwoju przypomniał, że w expose premier Ewa Kopacz zadeklarowała wsparcie dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty na skutek wprowadzenia rosyjskiego embarga. _ Za stworzenie takiego programu odpowiedzialne jest ministerstwo pracy. Umówiliśmy się z wiceministrem pracy Jackiem Męciną, że wsparcie dla branży transportowej musi być w tym programie _ - zaznaczył. Zapewnił, że konkretne zapisy będą uzgadniane z przedstawicielami branży.

_ Mamy pewne wersje projektów, uzgodnione z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, dotyczące wsparcia branży. W najbliższym okresie doprowadzimy do spotkań przedstawicieli branży z bankiem - zapowiedział Rynasiewicz. _

_ _

_ Również - jak mówił - w pomoc dla przewoźników ma włączyć się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Wyjaśnił, że chodzi o rekompensaty dla firm redukujących flotę. _Jest wstępna akceptacja, by przystąpić do rozmów szczegółowych. Może to być system dotacyjny, tanich pożyczek" - powiedział.

Przewoźnicy oczekują od rządu m.in. zawieszenia podatków od środków transportowych i składek ZUS na czas kryzysu i embarga.

_ ZUS jest otwarty na rozmowy z branżą _ - zapewnił wiceminister. Jeśli chodzi o zwrot akcyzy od paliw, to - jak mówił - nie ma na to zgody resortu finansów. _ Minister finansów uzasadnia swoje stanowisko tym, że cena oleju napędowego w Polsce jest jedną z najniższych wśród państw członkowskich UE _ - wyjaśnił.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)