Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rynek samochodów kempingowych w Polsce - co warto o nim wiedzieć?

0
Podziel się:

Samochody kempingowe pozwalają organizować spontaniczne wycieczki i spędzać wiele ciepłych weekendów na łonie natury. Polacy coraz chętniej kupują kampery i przyczepy, lecz ze względu na wysokie ceny nowych pojazdów wybierają głównie używane modele.

Rynek samochodów kempingowych w Polsce - co warto o nim wiedzieć?

Nowe kampery rzadko wybierane przez Polaków

Zakup nowego kampera wiąże się z wydatkiem około 200-300 tysięcy złotych, przez co dla większości miłośników caravaningu jest nieakceptowalny. Polskie zarobki są zbyt niskie, by przeciętny Kowalski mógł sobie pozwolić na zakup tak drogiego pojazdu. Znacznie większą popularnością cieszą się kampery i przyczepy kempingowe używane. Niewielka przyczepa bez udogodnień kosztuje 5-6 tysięcy złotych, a nieco wygodniejszy model nabędzie się za 10-12 tysięcy złotych. Kamper z lat 90. z przebiegiem około 150 tys. kilometrów jest oferowany już za 25 tysięcy złotych, a modele z początku XXI wieku - za 50-70 tysięcy złotych w zależności od standardu wyposażenia wnętrza i wielkości. Sporym zainteresowaniem cieszą się kampery budowane na bazie Fiata Ducato, który po przebudowaniu staje się zwinnym i komfortowym samochodem kempingowym.

Używane kampery można w Polsce kupić na portalach aukcyjnych oraz na lokalnych serwisach ogłoszeniowych. Dodatkowo można przejrzeć ogłoszenia wystawiane na tematycznych forach i stronach internetowych dla miłośników caravaningu. W przypadku ogłoszeń z zagranicy problematyczna jest kwestia oględzin i odbioru pojazdu, dlatego opłacalniejsze jest odwiedzenie komisu z kamperami i przyczepami sprowadzanymi z różnych krajów Europy zachodniej.

Ubezpieczenie kampera w Polsce nadal jest problemem

Samochody kempingowe w Polsce są ubezpieczane podobnie jak samochody osobowe. Oznacza to konieczność wykupienia zwykłego OC, nawet gdy korzysta się z pojazdu jedynie przez kilka dni w roku. Ubezpieczenie znacznie podnosi koszt użytkowania samochodu kempingowego, co zmniejsza opłacalność jego zakupu. Problem stanowi też sam sposób rejestrowania kamperów i przyczep, gdyż w Polsce uznaje się je za pojazdy specjalne. Co ciekaw, do pojazdów specjalnych zalicza się również ratraki, pługi, kombajny i inne maszyny rolnicze.

W Europie zachodniej rynek ubezpieczeń jest bardziej rozwinięty, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z polis motorhome insurance. Dzięki nim zyskuje się ochronę w czasie podróży po Unii Europejskiej oraz korzysta się z możliwości usunięcia awarii kampera na koszt ubezpieczyciela. Polisa gwarantuje ochronę bez względu na to, gdzie i w jakich okolicznościach dojdzie do awarii auta.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)