Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Samochody elektryczne nawet 3,5 razy ekonomiczniejsze niż auta spalinowe. Koszt ich zakupu może się zwrócić po czterech latach

81
Podziel się:

Zakup auta na prąd staje się coraz bardziej opłacalny. Specjaliści wyliczają, że zakup auta elektrycznego może zwrócić się po około czterech latach użytkowania. Ponadto samochody elektryczne emitują znacznie mniej szkodliwych substancji do środowiska niż pojazdy spalinowe. Przyszłością transportu są także w pełni elektryczne, nieduże samoloty, choć na razie ograniczeniem pozostaje zasięg ich pracy oraz liczba pasażerów.

Samochody elektryczne nawet 3,5 razy ekonomiczniejsze niż auta spalinowe. Koszt ich zakupu może się zwrócić po czterech latach
(Bartosz Krupa/East News)
bELtGRgB

Zakup auta na prąd staje się coraz bardziej opłacalny. Specjaliści wyliczają, że może zwrócić się po około czterech latach użytkowania. Ponadto samochody elektryczne emitują znacznie mniej szkodliwych substancji do środowiska niż pojazdy spalinowe. Przyszłością transportu są także w pełni elektryczne, nieduże samoloty, choć na razie ograniczeniem pozostaje zasięg ich pracy oraz liczba pasażerów.

– Auta elektryczne są około 2,5–3,5 razy bardziej ekonomiczne. Prąd elektryczny jest produkowany w dużych elektrowniach, ale warunki ekologiczne, podczas których jest wytwarzany, są dużo lepsze niż dla silników spalinowych pojedynczych samochodów i pracują w optymalnych warunkach, mają założone w tej chwili doskonałe filtry, więc emitują niewiele związków szkodliwych do środowiska – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr hab. Wojciech Jarzyna z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej.

bELtGRgD

Specjaliści Leonardo-energy.pl w swoim raporcie podkreślają, że samochody z napędem elektrycznym są przyjazne dla środowiska, bo nie wytwarzają spalin zawierających m.in. dwutlenku węgla, tlenków azotu czy drobnych cząstek. Jak czytamy w analizie, emisja węgla od szybu do kół to równowartość emisji zaledwie 78 g dwutlenku węgla w porównaniu do 185 g w przypadku silników benzynowych i 145 g w przypadku silników Diesla.

– Przy autach elektrycznych liczba podzespołów, które muszą być wykorzystane, jest dużo mniejsza niż w spalinowych. Brakuje układu wydechowego, brakuje skrzyni biegów. Zostaje w zasadzie tylko układ zawieszenia, układy konstrukcyjne, które są również w autach spalinowych. Silnik elektryczny i przekształtnik na pewno ważą mniej niż silnik spalinowy, więc produkcja powinna być mniej szkodliwa, bo związana z mniejszą ilością wymaganego materiału – tłumaczy dr hab. Wojciech Jarzyna.

Według opracowania Applied Energy pt. „Total cost of ownership and market share for hybrid and electric vehicles in the UK, US and Japan”, już choćby w Wielkiej Brytanii czy stanach Teksas i Kalifornia po czterech latach użytkowania łączny koszt posiadania samochodu elektrycznego jest niższy niż w przypadku tradycyjnego pojazdu.

Popyt na osobowe samochody elektryczne będzie rosnąć. Zainteresowanie będzie zależało jednak przede wszystkim od cen, które zależą m.in. od kosztów baterii i ewentualnych ulg ze strony państw dla posiadaczy elektryków. Z szacunków ekspertów zawartych w raporcie „Global EV Outlook 2017” wynika, że w 2020 roku na całym świecie może jeździć od 9 do 20 mln takich pojazdów, a w 2025 – nawet do 70 mln sztuk.

bELtGRgJ

Przyszłość to jednak nie tylko samochody elektryczne. Naukowcy już teraz pracują nad innymi środkami transportu w całości zasilanymi prądem.

– Niewielkie samoloty elektryczne są w fazie projektów i przypuszczalnie niedługo też będą dostępne. Oczywiście będą to pojazdy na niewielkie odległości ze względu na zasobniki energii, akumulatory moglibyśmy zastosować i wykorzystać większe, ale one ważą i będą nam ograniczały zasięg i tak jak w przypadku autobusów elektrycznych – liczbę pasażerów, których można zabrać na pokład – zauważa ekspert z Politechniki Lubelskiej.

Jak wynika z danych Międzynarodowej Agencji Energii zawartych w raporcie „Global EV Outlook 2017”, pod koniec ubiegłego roku na całym świecie jeździło ponad 2 mln samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. 60 proc. tej liczby stanowiły auta osobowe na baterie, a w ich liczbie przodowały Chiny z zarejestrowanymi 483 tys. pojazdów tego typu. W 2016 r. łączna sprzedaż aut elektrycznych wyniosła globalnie 751 tys. sztuk. W Europie prym wiodą m.in. Norwegia, Austria, Francja i Holandia.

W Polsce te liczby nie są już tak imponujące. Według KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 556 pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Oznacza to wzrost o 65 proc. w porównaniu do 2015 roku.

bELtGRhe
wiadomości
gospodarka
Źródło:
Newseria
KOMENTARZE
(81)
mlody 2018
3 lata temu
witam posiadaczy aut elektrycznych w polsce - ma samochod elektryczny ninsson E - nv 200 elektryczny jezdzilem nim po mazowszu calym w wolne dnij - na wycjeczki z rodzina ale ten samochod elektryczny nie bylo gdzie go naladowac w zadnej miejscowosci mazowsza , sulejowek , okuniew , wegrow , minsk maz , czy miasto siedlce , nawet gminach mazowieckich jak Losice , drochiczyn , nawet robiono mi laske na stacjach paliw na mazowszu zebym mugl naladowac samochod elektryczny swuj , teraz przekonalem sie najlepiej jedzic samochodem suv hiundai ix 35 anglikiem zarejestrowanym na takie wyjazdy po polsce , jak polski rzad pis nie zacznie budowy stacji ladowania samochodow elektryczny w polsce i mazowszu wschodnim to samochody elektryczne nie maja prawa bytu w polsce i elektromobilnosc terz w polsce nie bedzie miala zadnego celu i bytu w polsce , po co polakom samochody elektryczne w polsce calej i ta elektromobilnosc rzadu pis sie nie przymie wogule wsrud polakow w polsce latach 2018 - 2019 roku w polsce ...
bogdan137
4 lata temu
Na obecnym etapie koszt nowego akumulatora do hybrydy to ok. 8- 10 tyś. zł. (zależy od modelu samochodu) co ok. 8- 10 lat. Za kilka lat będą problemy z metalami do tych akumulatorów (braknie metali Mg, Ni). Jedyna przyszłościowa konstrukcja zasilania samochodów to ogniwa wodorowe.
Marek
4 lata temu
Prawda! Ja w sumie mam używaną hybrydę (prius, przy zakupie doradzał mi konsultant z automotogo) i powiem szczerze, że już nawet po hybrydzie widzę oszczędności i zalety tego typu napędów. polecam się zastanowic,bo to nie dość ze dobre dla nas, to jeszcze dla srodowiska :)
bELtGRhf
2x2
4 lata temu
szanowny p.Profesorze katedry napedu i maszyn elektrycznych - tak, samochod tzw."elektryczny" sam w sobie jeszcze jako wabik dla laikow lub b.bogatych jako 3-4 samochod obok maserati cayene rolls royse cichy czysty i ew.od "gniazdka" da sie pare lat doladowac...OK...a teraz sprobujmy grubo z naskoku policzyc - wozimy przykladem TESLA samych akumulatorow jakies 550 kG co znaczy masa "sucha" pojazdu ok 1600 + 4 pas.= ok.2000 tych samych kG ? dla godziwych osiagow spalinowy silnik min 100 kW a dla Pana wiadomo ze wzgledu na dopuszczone obciazenie wystarczy el.silnik powiedzmy 60 kW minimum ??? oraz niech tylko 3-4-5 godzin jazdy po miescie bo ekologiczny i do tego sluzy TAK czy NIE ??? znaczy mamy wydostac z akumulatora 200-300 kWgodz.??? a wiadomo ze tzw. wydajnosc zaladunku akumulatora to +/- 50% ??? co daje w liczbach odbior z sieci 400-500-600 kWgodz. ?? Nawet jak przeszacowalem to 200-300 kWgodzn napewno jest !!! co daje miesieczne zuzycie energii sredniej rodziny w kamienicy na Jeden Samochod na Jeden Dzien TAK czy NIE ? w naszym bloku mamy 4 klatki po 4 pietr x 3 mieszkania = 48 mieszkan !!! nawet jak polowa rodzin skorzysta z Pana reklamy i kupi "elektryka"to do tego gniazdka musimy doprowadzic juz 6000 kWt dodatkowo ..... brak okienka wiec koncze - KGHM skorzysta napewno bo przy gestosci pradu 20A/mm2 do mojej kamienicy musimy doprowadzic kable grubosci rury kanalizacyjnej i tak po calym miescie !!!! a obok kazdego miasta wybudowac Belchatow Bis i walczyc o czyste powietrze....nie tedy droga - oddajmy hold Japonczykom z Toyoty za samochod wodorowy z zasiegiem juz ok 600-800 km. zapraszam do dyskusji
cx
4 lata temu
TO DOBRE AUTA- dla tych co tankują gaz do bagażnika i wysysają benzynę odkurzaczem
...
Następna strona