. - wynika z badań IQS and Quant Group.
Spadek wartości indeksu zanotowano w pięciu grupach.
Największy spadek optymizmu zanotowano wśród Polaków w wieku powyżej 45 lat - 3,8 pkt., mieszkańcy wsi - 3,4 pkt. oraz osoby z wykształceniem podstawowym - 2,9 pkt.
Większym niż w styczniu optymizmem wykazały się głównie młode osoby w wieku 15-29 lat - wzrost wskaźnika o 3,9 pkt., ze średnimi dochodami - wzrost o 3,5 pkt. oraz mieszkańcy dużych miast - wzrost o 3,2 pkt.
W lutym o 4 proc. - do 58 proc. - wzrósł odsetek Polaków twierdzących, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy pogorszyła się sytuacja ekonomiczna kraju.
Jednocześnie tylko 14 proc. badanych, co jest spadkiem o 2 proc., wierzyło, że w ciągu najbliższego roku sytuacja ta poprawi się.
W styczniu 24 proc. respondentów uważało, że obecny okres nie jest dobry na zakup dóbr trwałego użytku, natomiast w lutym takiej odpowiedzi udzieliło o 6 proc. mniej.
Badania wskaźnika optymizmu konsumentów przeprowadziła firma IQS and Quant Group na 1.000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.
Wskaźnik ten może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 całkowite zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych.