Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedano więcej nowych samochodów

0
Podziel się:

Sprzedaż nowych aut osobowych w roku 2003 wzrosła o 16,3 proc. w stosunku do roku 2002 i wyniosła 358.414 sztuk - poinformowała w czwartkowym wstępnym raporcie firma Samar.

"Jest to niewątpliwie rewelacyjny wynik i powód do zadowolenia, choć wcale nie musi on oznaczać, że polski rynek powrócił na szybką ścieżkę rozwoju" - skomentował Wojciech Drzewiecki szef Samara.

Największą dynamikę wzrostu sprzedaży zanotowano w grudniu ubiegłego roku, kiedy to nowych właścicieli znalazło 37.637 samochodów o 51,6 proc. więcej niż grudniu rok wcześniej i o 23 proc. więcej niż w listopadzie 2003 roku.

"Ostatni miesiąc 2003 roku okazał się być wyjątkowym. Uzyskane wyniki sprzedaży przeszły najśmielsze oczekiwania, zdecydowanie przewyższając przygotowywane wcześniej prognozy mówiące o możliwej sprzedaży około 32.000 aut" - komentuje Drzewiecki.

Samar poinformował, że w grudniu znacznie wzrosła liczba przedstawicieli firm odwiedzających salony dealerskie, którzy kupowali „ostatnie samochody z kratką”.

Drzewiecki zauważa, że wzrastająca liczba podpisywanych umów wynikała po części z niepewności związanej z nowymi regulacjami dotyczącymi samochodu w firmie (samochody z „kratką” oraz podatek VAT)
, a także z chęci uniknięcia zapowiadanego wzrostu cen.

Znaczny wzrost sprzedaży uzyskany w roku 2003 to zasługa niemalże wszystkich marek oferowanych w Polsce. Spośród 40 z nich, które znalazły się na liście rankingowej, 33 marki odnotowały wzrost sprzedaży (od 1,79 proc. w przypadku Audi do ponad 666 proc. w przypadku Mazdy)
, a 7 spadek (od 0,44 proc. w przypadku Seata do ponad 56 proc. w przypadku Daewoo)
.

Bezsprzecznym liderem rynku pozostał Fiat. Jego sprzedaż w wysokości 65.951 samochodów była nie tylko wyższa w porównaniu do roku 2002 o niemalże 17 proc., ale także pozwoliła na nieznaczne zwiększenie udziału w rynku do poziomu 18,4 proc. Tylko w grudniu sprzedaż Fiata zamknęła się liczbą 7.611 sztuk, o ponad 78 proc. większą niż zanotowana w grudniu roku 2002.

Drzewiecki uważa, że do sukcesu Fiata przyczyniła się Panda, nowy model w ofercie firmy i potencjalny lider rynku w tym roku.

Na drugiej pozycji listy uplasowała się Skoda. Sprzedaż samochodów tej marki wyniosła 43.421 aut, o niemal 21 więcej niż rok wcześniej. Rezultat ten przyczynił się do wzrostu udziału w rynku z 11,67 proc. do 12,11 proc.

W opinii Drzewieckiego wysoka pozycja czeskiej marki w rankingu producentów jest olbrzymim sukcesem, szczególnie jeżeli weźmie się pod uwagę ofertę Skody i jej najbliższych konkurentów. Oferowany przez Skodę produkt zdobył zaufanie klientów, a ustalona przez dystrybutora cena jest jak najbardziej atrakcyjna.

Na trzecią pozycję w rankingu ponownie powrócił Renault. Sprzedaż samochodów tej marki w 2003 roku wyniosła 37.154 sztuki (10,37 proc. udziału w rynku), o 19 proc. więcej niż rok wcześniej.

Samar uważa, że wzrost sprzedaży został osiągnięty między innymi dzięki szerokiej ofercie, skierowanej zarówno do klienta indywidualnego jak i klienta flotowego (firm).

Na czwarte miejsce z trzeciego spadła Toyota. Jej sprzedaż w ciągu całego roku wyniosła 35.871 o prawie 53 proc. więcej niż rok wcześniej. Był to największy poziom wzrostu zanotowany w pierwszej dziesiątce listy rankingowej.

Kolejne miejsca zajęły Opel, (sprzedaż 34.641 aut wzrost o 26,3 proc.), Peugeot (sprzedaż 26.937 sztuk, o niemal 18 proc. więcej niż rok wcześniej), Ford (24.518 sprzedanych samochodów, wzrostu o 46,4 proc.), Volkswagen (sprzedaż 16.681 sztuk, spadek o 16,7 proc.), Citroen (sprzedaż 15.449 samochodów, wzrost o 21 proc.), Seat (10.189 aut sprzedanych, spadek o 0,4 proc.).

motoryzacja
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)